Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Eriks Vinbar

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Torsdagskväll på Eriks tillsammans med @ChristianB, där vi fick in tre vita helt blint för att vässa vår sensorik lite, vilket visade sig svårare än väntat...

2011 Weingut Salomon Undhof Grüner Veltliner Von Stein Burglagen
Frisk, lite grön jolmig med inslag av citrus, gummi, äpple, päron och mineral. @ChristianB tyckte direkt att det var en riesling men jag var tveksam, men i brist på andra förslag gick jag till slut med på det och vi landade på den druvan och Österrike. Ganska förvånande att det var en grüner då den saknade all form av kryddighet, men den var fortfarande trevlig och njutbar. Åtminstone rätt land...

Vin nr. 2, okänd pinot gris, Alsace
Hittade inte den här i menyn efteråt tyvärr. Frisk, fruktig, fläder och blommor. Jag hade ruskigt svårt att sätta druva på den här, och gissade hej vilt på allt möjligt. Jag måste dricka mer Alsace och framförallt PG för att lära mig identifiera det bättre helt enkelt. Ett ganska intetsägande vin som inte satte något större avtryck.

2013 Lynmar Estate Chardonnay
Whoa, solklar chardonnay!
Citrus, ekig, nötig, mogna äpplen, stenfrukt och aprikoser. En härligt mogen smak som förde tankarna till gamla världen, och där jag tidigt uteslöt amerikansk chardonnay på att jag inte hittade så mycket malo-toner som man annars kanske förväntar sig från über-ekad chardonnay därifrån. Grymt gott om inte annat, och båda gissade slutligen på Bourgogne, vilket inte kändes helt orimligt. Jag har tidigare varit ganska anti mot vita bourgogner då jag inte tycker de lever upp till pris och anseende, så jag blev ganska glad att det här inte var därifrån. Nu blir det till att dricka mer vitt från russian river helt enkelt! =)

NV Billecart-Salmon Champagne Brut Rosé
Avslutar sittningen med lite rosa champagne, inte serverat blint. Riktigt trevlig, härligt mogen smak av skogsbär, hallon, björnbär och jordgubbar tillsammans med den sedvanliga smörkolan som jag ofta tycker finns i roséchampagnerna. Förvånansvärt låg syra men med bra balans mot allt annat! Hade gärna druckit en flaska av den här. 90p

Passar på att påminna om att Eriks stänger för sommaren nästa fredag den 8/7, så passa på att njuta av något gott glas där innan dess! Alltid lika trevlig service och utbud!

 

gece

Man vänjer sig.
Varför inte nästa fredag? Vi kör bartömning och underlättar deras inventering... win-win liksom...:D
Jag är på... Kan iofs på torsdagen också... Några andra?
Fredag är enda dagen jag inte kan :(
Torsdag däremot ser bra ut.
Tror att jag slutar ganska sent på jobbet men jag ska undersöka saken! Bra förslag annars! :)
Hörni, hur är utsikterna för det här? Jag skulle gärna sörpla vin och pladdra med nya och gamla forumsbekantskaper på torsdag. Vi kan väl tömma baren redan på torsdagen så får de semester en dag tidigt!
 

Swedish

Medlem
Hörni, hur är utsikterna för det här? Jag skulle gärna sörpla vin och pladdra med nya och gamla forumsbekantskaper på torsdag. Vi kan väl tömma baren redan på torsdagen så får de semester en dag tidigt!

Som sagt funkar torsdag bra för min del. Tänkte hänga där en timma eller två från typ 17.00. Måste sedan avvika för att beskåda en remake av "La bataille de Verdun"...
The more the...
 
Trådskapare
Daniel B

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Yes, inga problem! Har supermycket på jobbet just nu men beroende på vad jag får färdig idag så kanske jag hinner! Vore riktigt trevligt att hinna med innan det drar igen fr sommaren!
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Är det förresten någon som med säkerhet kan säg att Eriks är öppet? På deras site står det att det är stängt för sommaren.
 
Trådskapare
Daniel B

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Kan vara så att de beslöt att stänga lite tidigare isf? Känns ju som att stan är ganska död just nu i allmänhet..
Eller så hörde/minns jag bara fel från mitt senaste besök.. :p
 

Swedish

Medlem
Dom har öppet fram till fredag. Käkade middag med en av killarna i måndags och då sa han stänger fredag, inventering lördag... Så kom och hjälp till!!!!:D
Har lovat att besöka torsdag och fredag.
Men visst dom kan ha ändrat sig pga bristande kundunderlag...
 
Toppen