Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Ett vins värde blint...

MD

Medlem
Helt rätt du har en poäng. Nu är det ju dock så att det vi vill åt är toppkvalitet som utmärker sig blint oavsett pris. Om jag fick välja fritt så hade dessa viner varit gratis, men verkligheten ser ju oftast ut på ett annat sätt. Chansen att stöta på dessa toppviner torde såklart öka i takt med priset man betalar såklart, men hur mycket sämre är det bästa vin man kan hitta för 1000-2000 kr jämfört med världens dyraste viner kan man ju undra och skulle man lyckas skilja dem åt med säkerhet? Men det är som sagt toppupplevelserna vi är ute efter och om man inte nödvändigtvis behöver betala fantasisummor för dessa så är det ju ett plus. :)
Jag tror det blev en miss i formuleringen här: ...hur mycket SÄMRE är det bästa vin man kan hitta för 1000-2000 kr jämfört med världens dyraste viner...

Jag har ingen aning, jag har inte testat världens dyraste viner som Henri Jayer Richebourg 1978 eller DRC Romanée-Conti 1934. Men det finns många goda viner som är väldigt dyra. Dom provningarna där det dyraste vinet vinner skrivs det sällan om, alla vill alltid göra fynd och därför blir det alltid lite mytbildning varje gång en underdog presterar bättre än dom etablerade dyrgriparna. Men om du ställer upp med en bra årgång av Romanée-Conti eller Petrus så kommer jag gärna släpandes på ett helt gäng flaskor för att kasta in i en eventuell blind shotout. Den vetenskapliga förtjänsten kan nog ifrågasättas men satans kul skulle det vara!
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Jag tror det blev en miss i formuleringen här: ...hur mycket SÄMRE är det bästa vin man kan hitta för 1000-2000 kr jämfört med världens dyraste viner...

Jag har ingen aning, jag har inte testat världens dyraste viner som Henri Jayer Richebourg 1978 eller DRC Romanée-Conti 1934. Men det finns många goda viner som är väldigt dyra. Dom provningarna där det dyraste vinet vinner skrivs det sällan om, alla vill alltid göra fynd och därför blir det alltid lite mytbildning varje gång en underdog presterar bättre än dom etablerade dyrgriparna. Men om du ställer upp med en bra årgång av Romanée-Conti eller Petrus så kommer jag gärna släpandes på ett helt gäng flaskor för att kasta in i en eventuell blind shotout. Den vetenskapliga förtjänsten kan nog ifrågasättas men satans kul skulle det vara!
Det blir mycket spekulation nu. ;)

Men visst ställer jag upp om upplägget blir det omvända. Det blir garanterat trevligt om inte annat!
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Jag trodde spekulation var det som tråden handlade om... Det är ju trots allt vins prisvärde och kvalité vi diskuterar.
Att anordna en provning med världens dyraste viner känns orealistisk tyvärr, men vi kan göra det på liknande vis som pinotprovningen vi hade i Stockholm för ett tag sedan. Nu var det ju inte riktigt de prisnivåerna där eller de kvalitetsnivåerna vi söker, men det går ju alltid att köra en repris! Vi fick ju en del intressanta resultat ändå menar jag. :)
 

Jos

Medlem
Och vinvärlden är helt förskonad från trender, varumärken och marknadsföring? Sicken tur...
Ja, helt om vi pratar de mest kostsamma vinerna. Tror inte en sekund på att ett mediokert vin skulle kunna hausas upp till det pris som DRC, Latour, Petrus eller liknande viner kostar genom annat än att de levererar ett vin som stora massan anser att det finns få om någon annan producent som kan motsvara. Men givetvis räcker det ju att göra det nån gång då och då...

Latour är ju annars ett bra exempel. Jag har druckit rätt många årgångar Latour, också på plats, och även om de såklart alltid är ett bra vin så är det ju verkligen inte något jag skulle köpa för 3-5000 från en sämre årgång. Visst, jag kan i princip aldrig komma på något billigare vin från samma årgång som är så mycket bättre men då kan man ju alltid köpa ett annat slott från en toppårgång istället. Och då få fler flaskor för samma pris. Men -90 och -03 t.ex. saknar för mig motstycke och uppenbarligen flera andra. (och såklart -82). Det gör att priset sticker eftersom det inte(knappt) finns något substitut. Nej, -02 Latour känns spontant inte som ett vin jag skulle köpa eller tycker är värt flera tusen kronor. Men jag utmanar någon att komma upp med en lika bra eller bättre Bordeaux från -02 som inte ligger i samma prisklass... :)

Nej grundproblematiken i den här diskussionen och som jag tror trådskaparen mfl har är att de vill ha någon form av hyfsat linjär skala med pris/kvalitet vilket såklart inte finns, - tvärtom. Sådär magiskt överjävligt bra viner som man blir helt tagen av finns tyvärr väldigt få av men det finns många som har pengar...
 
Toppen