Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Fasta nyheter den 1 september 2015

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Jag är mest fascinerad över termen "fast sortiment". Om det introduceras 79 nyheter i det så antar jag att ungefär lika många produkter kastas ut? D.v.s. det är inte så alldeles "fast"... Det som många envisas med att kalla "fast anställning" heter ju formellt tillsvidareanställning, men i genomsnitt varar en sådan anställning nog längre än en listning i det fasta sortimentet.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Jag är mest fascinerad över termen "fast sortiment". Om det introduceras 79 nyheter i det så antar jag att ungefär lika många produkter kastas ut? D.v.s. det är inte så alldeles "fast"... Det som många envisas med att kalla "fast anställning" heter ju formellt tillsvidareanställning, men i genomsnitt varar en sådan anställning nog längre än en listning i det fasta sortimentet.
Jag tycker att det fasta sortimentet borde bytas oftare, vilket skulle innebära att det skulle passa bäst att kalla det för "det temporära sortimentet". :)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Jag tycker att det fasta sortimentet borde bytas oftare, vilket skulle innebära att det skulle passa bäst att kalla det för "det temporära sortimentet". :)
Jupp, ut med alla boxar, all Amarone, allt från Sydafrika o.s.v....
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Jag är mest fascinerad över termen "fast sortiment". Om det introduceras 79 nyheter i det så antar jag att ungefär lika många produkter kastas ut? D.v.s. det är inte så alldeles "fast"... Det som många envisas med att kalla "fast anställning" heter ju formellt tillsvidareanställning, men i genomsnitt varar en sådan anställning nog längre än en listning i det fasta sortimentet.
nja inte riktigt, så fort en vara inte säljer tillräckligt bra så kastas den ur det fasta sortimentet, men de har du säkert bättre koll på än mig
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Apropå "Fasta sortimentet" och vintypen Ripasso som får hyllorna i butikerna att bågna av dess tyngd: Jag fick en Ripasso för klassiska 99 kr serverat blint relativt nyligen och konstaterade att det varken var direkt sött, extraherat eller russinmättat, däremot så var det ännu värre - utspätt, vattnigt och helt ocharmigt som värsta bibben (minns inte exakt vilken variant).

En gång i tiden så vill jag minnas att Ripasso var som en "fattigmansamarone" (fruktstinna russinviner med generös sötma). Numera verkar de snarare vara generiska och utspädda standarditalienare i klass med Chianti i bastkjol. :nagelbitare:

Det verkar snarare vara vin gjort av torkad Primitivo/Zinfandel som gör jobbet på allvar inom det svulstiga plonksegmentet numera, vanligtvis med jänkardesign oavsett ursprung dessutom lustigt nog. :bäver:
 

Göran

Medlem
De kanske blivit snålare med extraskalen, ren Corvina är ju ganska blek för det mesta.

Jag har nämligen upplevt samma sak när vänner bjuder på en bra Ripasso som minsann fått x stjärnor/plus/getingar/fyrtorn. Förr var det ett ganska fylligt vin med restsötma, numera är det ett mer blaskit vin med samma restsötma. Kan det möjligen vara så att ökad produktion av Ripasso gör att samma mängd skal skall räcka till mer vin?
 
Last edited:
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
De kanske blivit snålare med extraskalen, ren Corvina är ju ganska blek för det mesta.

Jag har nämligen upplevt samma sak när vänner bjuder på en bra Ripasso som minsann fått x stjärnor/plus/getingar/fyrtorn. Förr var det ett ganska fylligt vin med restsötma, numera är det ett mer blaskit vin med samma restsötma. Kan det möjligen vara så att ökad produktion av Ripasso gör att samma mängd skal skall räcka till mer vin?
Jag är helt övertygad om att smarta affärsmän märker snabbt om något säljer som smör utan att kvaliteten behöver vara på topp. I det läget är det ju såklart trevligt om man kan dubblera skörden och likaså inkomsten, för i Sverige så säljer ju allt som kommuniceras Ripasso/Amarone/Appassimento ändå. ;)
 

Gurto

Medlem
Kan det möjligen vara så att ökad produktion av Ripasso gör att samma mängd skal skall räcka till mer vin?

Jag hörde från någon Valpoliciella-kunnig att det inte längre behöver vara skal från Amarone för att förstärka Ripasson - det görs för mycket Ripasso för att resterna ska räcka till - utan man kan helt enkelt torka en del av druvorna och blanda med "vanligt" vin.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Jag har hört liknande med skillnaden att de minskat mängden skalrester avsevärt och ökat på med de torkade druvorna. Som jag förstod det då så var det ett krav att det skulle vara med skalrester från en tidigare tillverkning för att få klassas som Ripasso DOC.
 

jrick

Medlem
Systembolaget går tillbaka till sina rötter och lanserar ett vin från Tunisien! Clos de Carthage. En Bordeaux för 69 spänn, Chateau de Lavison 2014, låter ju märkvärdigt också.
 
Toppen