Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Favoritchampagnerna i rangordning...

Status
Stängd för vidare inlägg.

SUPRA

Bäst
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

shorepower skrev:
Du glömde en viktigt faktor, årgång.

Darth Angelus skrev:
Nja, det där handlar ju om specifika årgångar av champagnerna ifråga, inte champagnernas klass överlag.

Men SNÄLLA, har ni aldrig hört talas om IRONI? :eek: ;D
 
Trådskapare
D

Darth Angelus

Medlem
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

SUPRA skrev:
Men SNÄLLA, har ni aldrig hört talas om IRONI? :eek: ;D
OK, då är jag med. Men vad du i likhet med många andra som jag sett på diskussionsforum på nätet inte verkar inse är att det är mycket svårare att fånga upp ironi i det skrivna språket. Även om det var ett skämtsamt inlägg så är det inte självklart att alla delar är ironiska.
 

anders

Medlem
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

Darth Angelus skrev:
OK, då är jag med. Men vad du i likhet med många andra som jag sett på diskussionsforum på nätet inte verkar inse är att det är mycket svårare att fånga upp ironi i det skrivna språket.

Regeln är enkel här i forumet. Om det inte uttryckligen skrivs att det INTE är ironi så är det just ironi. ;D
 
Trådskapare
D

Darth Angelus

Medlem
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

anders skrev:
Regeln är enkel här i forumet. Om det inte uttryckligen skrivs att det INTE är ironi så är det just ironi. ;D
Tja, där kan jag nog inte riktigt hålla med dig. En hel del av oss menar nog faktiskt vad vi skriver, utan att för den sakens skull skriva att det inte är ironi.
 

CH

Medlem
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

Darth Angelus skrev:
Tja, där kan jag nog inte riktigt hålla med dig. En hel del av oss menar nog faktiskt vad vi skriver, utan att för den sakens skull skriva att det inte är ironi.

Det är sällan jag skriver något vettigt och ännu mera sällan jag faktiskt menar det jag skriver.
 
Trådskapare
D

Darth Angelus

Medlem
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

CH skrev:
Det är sällan jag skriver något vettigt och ännu mera sällan jag faktiskt menar det jag skriver.
;D Nåväl, nu har väl tråden spårat ur tillräckligt. :-\
 

CH

Medlem
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

Darth Angelus skrev:
;D Nåväl, nu har väl tråden spårat ur tillräckligt. :-\

Kanske, ett gott tecken på att vi är för långt bort från topic brukar vara när Krug kommer in och säger till.
Ett säkert tecken på att vi verkligen är långt från topic är när han bryter ut visa inlägg och startar en ny tråd för dem.

Tyvärr har jag inget konstruktivt att lägga in i ditt propagerande för CdMs överlägsenhet eftersom jag inte provat den ännu. CdC hoppas jag däremot få lite bättre koll på under vertikalen som stundar.
 
Trådskapare
D

Darth Angelus

Medlem
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

CH skrev:
Tyvärr har jag inget konstruktivt att lägga in i ditt propagerande för CdMs överlägsenhet eftersom jag inte provat den ännu.
Kan vara bra att ha hört mina förträffliga rekommendationer om man någonsin skulle ställas inför detta val. ;D
 

Jos

Medlem
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

Darth Angelus skrev:
Kan vara bra att ha hört mina förträffliga rekommendationer om man någonsin skulle ställas inför detta val. ;D

Har för mig att du tidigare skrivit att du inte druckit någon annan än vanliga DP -98? Blir det inte svårt att rekommendera inför ett val som ovan då?
 
Trådskapare
D

Darth Angelus

Medlem
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

Jos skrev:
Har för mig att du tidigare skrivit att du inte druckit någon annan än vanliga DP -98? Blir det inte svårt att rekommendera inför ett val som ovan då?
Nästan rätt. Vanliga DP -99 var det. Jag anser mig dock ha tillräckligt stor erfarenhet av prestigechampagne för att kunna säga att den aldrig kommer att bli lika stor som en CdM av samma årgång. Sedan är druvurvalet på DP är helt uppenbart inte lika hårt och skördeuttaget inte lika lågt som är fallet för CdM, och vad gäller aromrikedomen gör den inte CdM rangen stridig. Att en DP är sendegorgerad kan förvisso ändra smaken och kanske göra den intressantare, men druvmaterialet i grunden är inte av samma klass.
Men visst, jag kan bara svära till omkring 90-95%, inte 100%. ;)

Skulle dock varit intressant att prova äldre DP. Jag inbillar mig att de skulle kunna vara riktigt bra. Jag har själv erfarit klart och tydligt från La Grande Dame att prestiger som inte levererar alls i sin ungdom kan bli ljuvliga på ålderns höst. Inte tillräckligt för att mäta sig med CdM i de fall jag erfarit, men ändå.
 

v_skogh

Medlem
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

Den ringa erfarenhet av sendeggade flaskor är att det väldigt sällan bli bättre än orgdeggade diton. Känns mest som ett försäljningsknep.
 
Trådskapare
D

Darth Angelus

Medlem
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

v_skogh skrev:
Den ringa erfarenhet av sendeggade flaskor är att det väldigt sällan bli bättre än orgdeggade diton. Känns mest som ett försäljningsknep.
Det enda jag jämfört är Bollinger R.D. 1996 och GA 1996, och utifrån det lilla håller jag med dig. Där var till och med GA:n lite vassare. Men, men, jag vågar inte svära på att detsamma skulle gälla i fallet DP och lämnar därför en liten dörr öppen.
Jag vet inte heller till 100% att Oenoteque är gjort på exakt samma druvor som orginaldegorgerad DP.

Folks smak är också olika och det kan vara så att vissa faller pladask för den sendegorgerade stilen, även om jag, Krug88 och uppenbarligen även du inte tillhör dem.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

Degorgering har vi väl pratat om tidigare men iaf.. DP, Bollinger och Cristal släpper sina viner väldigt tidigt. Så i fallet med DP Oeno 95 så är det väl snarare så att där är den deg. vid rätt tillfälle och skillnaden på den vanliga och Oeno är också stor. Diebolt Fleur de Passion normal deg. jmf efter 10 är år också klart bättre med den senare. Salon deg. normalt sina efter 10-12 år dom som är deg. senare är klart sämre!
Flera odlare håller idag också på sina Champagner längre innan släpp/deg. Selosse släpper ingen vintage yngre än 10 år. Pierre Peters har också börjat hålla längre på sin Cuvee Speciale vi får vänta ett par år på 02an.

Angående listan...det är säkert helt korrekt med CdM högst upp...men dom riktiga fynden tycker jag är Fleur de Passion, Selosse Vintage, Henriot Enchanteleurs och Pierre Peters Cuvee Speciale

Köpte precis Enchanteleurs 1996 (släpptes sista mars) för 65€ i Frankrike!
 

Jos

Medlem
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

Darth Angelus skrev:
Nästan rätt. Vanliga DP -99 var det. Jag anser mig dock ha tillräckligt stor erfarenhet av prestigechampagne för att kunna säga att den aldrig kommer att bli lika stor som en CdM av samma årgång.

Du anser dig kunna svära till 90-95% att CdM -95 är bättre än DP Oenotheque -95 trots att du aldrig någonsin druckit en endaste årgång av den ena? Haha.. du är för rolig!

Men du har väl i alla fall druckit CdM -95??
 

anders

Medlem
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

CH skrev:
Det är sällan jag skriver något vettigt och ännu mera sällan jag faktiskt menar det jag skriver.

En liten analys av det påståendet ger ett intressant resultat. Vad du påstår är att vissa uttalanden du gör är inte vettiga men du menar vad du säger. ;D
 

Bubblaren

Medlem
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

Jos skrev:
Du anser dig kunna svära till 90-95% att CdM -95 är bättre än DP Oenotheque -95 trots att du aldrig någonsin druckit en endaste årgång av den ena? Haha.. du är för rolig!

Men du har väl i alla fall druckit CdM -95??
;D

GSBH
 
Trådskapare
D

Darth Angelus

Medlem
SV: Favoritchampagnerna i rangordning...

Jos skrev:
Du anser dig kunna svära till 90-95% att CdM -95 är bättre än DP Oenotheque -95 trots att du aldrig någonsin druckit en endaste årgång av den ena? Haha.. du är för rolig!
Skulle inte du kunna svära på att en Bordeaux är av Petrusklass är bättre än en BiB utan att ha provat båda? OK, skillnaden där är större men den finns ändå i jämförelsen DP vs. CdM, så resonemanget kvarstår. Viner som är producerade i mindre skala och med lägre skördeuttag får högre kvalitet. Det är allmän kännedom om vin, och att BiB är kassa handlar inte enbart om förpackningen utan även om hur innehållet tillverkas. DP produceras i alla fall omkring 200 gånger större volym än CdM (om siffran 3 miljoner flaskor DP per år fortfarande gäller och det inte blivit ännu mer). Skördeuttaget är också betydligt lägre för CdM. Detta gör DP till en ren standardchampagne om den skulle sättas i jämförelse med CdM. Lite längre tid på jästfällningen ändrar inte på den saken.

Jos skrev:
Men du har väl i alla fall druckit CdM -95??
Nej, inte än, vilket inte ändrar ovannämnda resonemang en millimeter. Jag tror nog jag skulle känna på DP -99 om den med mognad hade kunnat bli lika stor som en CdM. Hade du någonsin druckit CdM så hade du nog förstått.

Bubblaren skrev:
Forumets prisvärdesväktare har talat. Det är klart att du tycker att den som är lättare att ha råd med mycket väl kan vara precis lika bra.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen