Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Fel årgång mm frånSB

Dalskåning

Medlem
Jag vet inte om detta är något som är vanligt enligt er, men jag är irriterad;

Nr 74064 årgång 2008 enligt SB, jag beställer och får en 2010.

Nr 75829 har jag försökt beställa. Tillfälligt slut hos leverantör får jag som SMS efter några dagar. Detta meddelas dock inte på hemsidan och artikeln ligger fortfarande kvar sedan flera veckor.

Med ett saldosystem som uppdateras direkt man köpt en flaska, så borde det fan inte vara svårt för dem att hålla bättre ordning på detta?!
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Moahaha, om du visste hur mycket som skrivits på detta arma forum om världens bästa systembolags ovilja och oförmåga att skilja på årgångar.

Det är åtminstone enligt deras egna kundtjänst så att detta med att skilja på årgångar på vin är oändligt mycket mer komplicerat än att hitta higgsbosonen och inte ens med tillgång till acceleratorn i Cern skulle deras IT avdelning ha möjlighet att implementera något sådant futuristiskt.

Det är för övrigt höjden av snobbism att hålla på och bråka om årgångar, ett vin är ett vin.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Helt normalt. Det är tyvärr så beställningssortimentet fungerar. Vinerna i beställningssortimentet lagerförs av importörerna och Systembolaget har ingen koll alls.
Eller rättare sagt, Systembolaget skiter fullständigt i vilken årgång som står på deras webbplats och vilken som levereras. Trots att du som kund är tvungen att köpa av monopolet, d.v.s. ej har någon kundrelation med importören.
 

ChristianB

DipWSET
Tyvärr är det så att importören själv måste uppdatera årgångarna av vinerna i BS. Det är sannolikt inte så svårt men det kan nog grunda sig i att många importörer har fler än en årgång hemma av samma vin. Eftersom de har samma artikelnummer så kan de inte uppdatera till rätt årgång förrän alla tidigare är sålda. Eller något sådant... ;)

Personligen tycker jag att SB agerar för svagt i den här frågan. Det påstås alltid att man har tillgång till 17'000 artiklar när man ska beställa, men så snart det handlar om t ex fel årgång så slår man ifrån sig; rätt agerande skulle vara att bli hårdare mot importörerna så att de håller årgångarna uppdaterade ELLER lanserar nya årgångar som nya artikelnummer. För övrigt är det alltid lite pinsamt att lämna ut fel årgång, även om jag förstås vet att det inte är mitt fel i butiken att fel årgång levererats. :p

Med nuvarande system så är det säkraste sättet att maila importören och fråga, men det är inte säkert att det hjälper heller...
 
Trådskapare
Dalskåning

Dalskåning

Medlem
En annan intressant sak jag upptäckte i en butik igår var två olika (enligt hylletikett) enklare Rhoneviner från samma producent.
Det ena för 90:-, det andra 100:-.
Olika etiketter på vinerna, men samma EAN-kod...

Jag uppmärksammade personalen på detta och de tog tag i det direkt.
 

ChristianB

DipWSET
En annan intressant sak jag upptäckte i en butik igår var två olika (enligt hylletikett) enklare Rhoneviner från samma producent.
Det ena för 90:-, det andra 100:-.
Olika etiketter på vinerna, men samma EAN-kod...

Jag uppmärksammade personalen på detta och de tog tag i det direkt.
Relativt vanligt problem. Producenterna etiketterar fel och det märks inte förrän i kassan. ;)
 

Fredrik L

Medlem
Beställde i höstas två flaskor GC Bourgogne för runt 1000 kr styck, att ha till en vinprovning. Fick till att börja med inte alls rätt årgång, och de två flaskor som kom var av olika årgångar. Riktigt sopigt av importören tyckte jag, och skrev och klagade. Fick blomstercheckar som plåster på såren, men ändå inte ok att skicka fel årgång tycker jag.
 

Nyllet

Medlem
Jag skulle vilja lyfta upp det gamla problemet med felaktiga årgångar då jag finner frågeställningen både irriterande och intressant efter att flera beställningar under senare tid har resulterat i leverans av fel årgång.

Terrific wines la i förra veckan upp en post på Instagram om årgångsbyte på La Fuga, nu är det 2015 som gäller! Jag la, glad i hågen, en beställning då 2015 ju ska vara en finfin årgång jämfört med mycket svåra 2014. Uppmärksammade att årgången på systemet fortfarande är listad som 2014, men det är ju inget nytt att de uppgifterna inte stämmer. När jag skulle hämta beställningen så visade det sig såklart att det var 2014 som skickats.

Lätt irriterad svarade jag på importörens post att det levererades 2014 och fick då svaret att "det finns fortfarande lite 2014 kvar i lagret under en övergångsperiod". Jag frågade då varför de inte angavs i instagramposten och konstaterade att den allmänt slappa hanteringen av olika årgångar i vin-Sverige är ganska irriterande. Terrific valde då att helt sonika att radera konversationen. Happ!

Det verkar ju inte vara en fråga som bara kan skyllas på det förhatliga monopolet utan också på slapphet, slarv och kanske till och med lite falsk marknadsföring även hos våra lite mer kvalitetsmedvetna importörer.

Varför har vi egentligen det här problemet? Ser det likadant ut i övriga vinvärlden? Vad tycker och tänker importörerna om detta? Kan vi som svenska vinkonsumenter göra något åt saken? Varför skriver inte vinjournalisterna om detta? Uppdrag granskning? Engagerar jag mig i en struntfråga och bör jag iså fall lägga min tid på viktigare saker?
 

Jesper L

Medlem
Jag skulle vilja lyfta upp det gamla problemet med felaktiga årgångar då jag finner frågeställningen både irriterande och intressant efter att flera beställningar under senare tid har resulterat i leverans av fel årgång.

Terrific wines la i förra veckan upp en post på Instagram om årgångsbyte på La Fuga, nu är det 2015 som gäller! Jag la, glad i hågen, en beställning då 2015 ju ska vara en finfin årgång jämfört med mycket svåra 2014. Uppmärksammade att årgången på systemet fortfarande är listad som 2014, men det är ju inget nytt att de uppgifterna inte stämmer. När jag skulle hämta beställningen så visade det sig såklart att det var 2014 som skickats.

Lätt irriterad svarade jag på importörens post att det levererades 2014 och fick då svaret att "det finns fortfarande lite 2014 kvar i lagret under en övergångsperiod". Jag frågade då varför de inte angavs i instagramposten och konstaterade att den allmänt slappa hanteringen av olika årgångar i vin-Sverige är ganska irriterande. Terrific valde då att helt sonika att radera konversationen. Happ!

Det verkar ju inte vara en fråga som bara kan skyllas på det förhatliga monopolet utan också på slapphet, slarv och kanske till och med lite falsk marknadsföring även hos våra lite mer kvalitetsmedvetna importörer.

Varför har vi egentligen det här problemet? Ser det likadant ut i övriga vinvärlden? Vad tycker och tänker importörerna om detta? Kan vi som svenska vinkonsumenter göra något åt saken? Varför skriver inte vinjournalisterna om detta? Uppdrag granskning? Engagerar jag mig i en struntfråga och bör jag iså fall lägga min tid på viktigare saker?
Att man som leverantör vill sälja slut på ”utgående” årgångar ser inte jag som något konstigt.
Om man som importör däremot marknadsför en ny årgång och uppmanar till köp bör du som konsument erhålla den årgången vid beställning.
Men det är bara min åsikt :)
 

magnum

Epernay, Frankrike
Att man som leverantör vill sälja slut på ”utgående” årgångar ser inte jag som något konstigt.
Om man som importör däremot marknadsför en ny årgång och uppmanar till köp bör du som konsument erhålla den årgången vid beställning.
Men det är bara min åsikt :)
Problemet ligger väl i att det är ¨samma¨produkt med ny årgång dvs samma varunummer. Skulle bli mycket extrajobb för SB om ny årgång skulle ses som ny produkt.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
När jag förr om åren har beställt viner från BS till vinkurser skulle jag uppskatta att jag får en annan årgång än den som står hos SB i ungefär en tredjedel av fallen. :mad: Då handlar det inte om sådant som är nylanserat i BS (där borde risken vara mindre), utan där jag spanat inför kurstillfället på vad som finns i det totala sortimentet. Det kan hända att jag då botaniserar bland udda saker och hyllvärmare där importören är för lat för att ens orka hålla årgångsinfon uppdaterat. Och som vi alla vet skiter Systembolaget högaktningsfullt in detta.

För det mesta är detta en förändring till det sämre, för ganska ofta har jag valt vinerna baserat på årgång, t.ex. för att undvika en svag eller otypisk årgång av ett motsvarande vin i butikssortimentet. Men när detta händer med kursinköp har jag oftast inte haft tid att jaga efter ersättningsviner.
 

Pontus

Medlem
Ganska intressant att man som vinhandlare överhuvudtaget kan sjösätta en modell som inte håller isär årgångarna på ett vettigt sätt. Detta i kombination med lite andra tillkortakommanden såsom obefintligt utbud av lagrade viner, för små inköpskvantiteter av eftertraktade unga viner etc gör att jag ytterst sällan handlar där längre.
 
Last edited:

Fixfred

Medlem
Beställde en låda belle epoque 2012 till systemet , när jag skulle hämta ut var det 2013. Personalen blev förvånad och irriterad när jag sa att jag inte ville ha den lådan.

Tyvärr är det som ni säger nog importörerna som slarvar , handlar som restaurang via en annan portal och där missas årgångar heltiden.
Måste ofta dubbelkolla direkt med säljarna för att se till att det är den årgången som det står när man beställer.
 

Sebran

Medlem
Jag har åkt på fel årgångar på SB så många gånger att jag börjat få en viss magkänsla för när det kan vara fel. Om jag är tveksam brukar jag kontakta importören direkt och fråga om det verkligen är rätt årgång innan jag beställer.
 
Toppen