Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Film!

Trådskapare
D

Darth Angelus

Medlem
SV: Film!

R.P skrev:
En jättebesvikelse om man läst boken, men så är det ofta.
Nåväl, för att vara rättvis mot filmskaparna så måste det väl sägas att de som läst en bok och gillat den mycket alltid har sjukt uppskruvade förväntningar på filmatiseringar som nästan aldrig går att leva upp till. Man skapar ju sig en egen bild av saker i boken, och det är ju själva grejen med boken som medium. Filmens bild kommer aldrig riktigt stämma med ens egen, och kommer kanske inte heller lägga tonvikt vid samma saker som man själv tyckte var viktigast i boken. Så jag säger att det nog är en näst intill omöjlig uppgift att göra en filmatisering utan att göra stora delar av fan-skaran besvikna.
 

Jos

Medlem
SV: Film!

Jag älskar film och ser hyfsat mycket men är kräsen.. Svensk film suger i princip alltid och när en svensk film inte är alltför pinsam så hyllas den som "bästa ever". Konstaterade häromdagen hur sorgligt dåliga svenska skådespelare är.. helt otroligt. Har för mig att det är Gustav Skarsgård som har hyllats för sina insatser ett par ggr och när jag såg honom i senaste Arn så är det ju heeeelt galet... Man tror ju inte på en enda mening han säger i filmen. Allt låter som tafatta försök på Dramaten... He sucks.

Såg Benjamin Buttons häromdagen(blev mer eller mindre medtvingad) och blev iofs positivt överraskad efter att ha sett reklamen när Brad Pitt är helt sjukt träig. Tyckte den dock var alldeles för lång och seg. Har väl inte sett någon film som är riktigt bra på senaste tiden men Eden Lake var i alla fall helt ok och rätt läskig.. Flyga Drake helt ok.. Body of Lies blev jag lite besviken på(även om DiCaprio som vanligt gör en bra insats) som helhet efter att ha sett Di Caprio briljera i den riktigt bra Blood Diamond.

Sen är jag iofs en sucker för Gladiator, Braveheart, Matrix(endast första) mfl... :p
 

Keen

slan
SV: Film!

Jag ser nästan aldrig på svensk film, då jag som Jos, tycker de i stort sett är usla. Persbrandt är en väl bra skådis, men de filmer han är med i är inga jag är intresserad av att se. Har hört bra saker om Låt den rätte komma in, men då den kombinerar de två sakerna jag avskyr mest i film, att den är svensk och fylld med barnskådisar, så vette fan. Men blir väl till att se den nån gång.

Annars är några favoriter:
Dark Knight & Batman Begins
No Country for Old Men
Super Troopers
The Usual Suspects
Taken var grym också :D

Fyfan, noll fantasi nu så det är allt jag kommer på.
 

v_skogh

Medlem
SV: Film!

"Låt den rätte komma in" är jag faktiskt riktigt nyfiken på. Dels för att jag läst boken och gillade den skarpt men även för att den är så hypad. Är dock ganska övertygad om att jag kommer bli besviken.
 
Trådskapare
D

Darth Angelus

Medlem
SV: Film!

Keen skrev:
Jag ser nästan aldrig på svensk film, då jag som Jos, tycker de i stort sett är usla. Persbrandt är en väl bra skådis, men de filmer han är med i är inga jag är intresserad av att se. Har hört bra saker om Låt den rätte komma in, men då den kombinerar de två sakerna jag avskyr mest i film, att den är svensk och fylld med barnskådisar, så vette fan. Men blir väl till att se den nån gång.

Annars är några favoriter:
Dark Knight & Batman Begins
No Country for Old Men
Super Troopers
The Usual Suspects
Taken var grym också :D

Fyfan, noll fantasi nu så det är allt jag kommer på.
Ja, svensk film är inte mycket att hurra för. Jag ser det i stort sett aldrig och om det blir någon gång är det mest för att jag blivit påputtad det. Och Persbrandt är, som du säger, en bra skådis som är med i ointressanta filmer.
The Usual Suspects var väl en bra film, speciellt slutet med dess oanade twist (en kompis hade sagt till mig att den skulle ha coolt slut, i.o.f.s, men annars var väl twisten ändå välgjord).

Krug skrev:
Abba dokumentär eller?
ABBAs låt heter "Super Trouper", inte "Super Trooper". Dock, det kunde ju varit felstavat, så jag antar att frågan inte var helt obefogad. Har ej sett filmen, förresten.
 

Keen

slan
SV: Film!

Darth Angelus skrev:
ABBAs låt heter "Super Trouper", inte "Super Trooper". Dock, det kunde ju varit felstavat.

Eller så är det två helt olika ord där den ena är en militär/polis och den andre nån slags teaterskådis :p
 
Trådskapare
D

Darth Angelus

Medlem
SV: Film!

Eller så? Det är två helt olika ord. Punkt slut. Men "Super Trooper" kunde ändå varit en felstavning av "Super Trooper" från din sida, även om nu så inte var fallet.
 

Keen

slan
SV: Film!

Darth Angelus skrev:
Eller så? Det är två helt olika ord. Punkt slut. Men "Super Trooper" kunde ändå varit en felstavning av "Super Trooper" från din sida, även om nu så inte var fallet.

Hehe, lite roligt skrivet! Men jag förstår vad du menar ;)
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Film!

Keen skrev:
din mamma!

Come now children, don't bicker!

Jag gillar ju ABBA!

Tillbaka till filmer så var jag väldigt imponerad av The Departed och också av Blood Diamond. Två filmer som återupprättade di Caprios rykte för mig.
 
Toppen