Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Filmer/Dokumentärer/Korta filmklipp

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa

Gurto

Medlem
Bra tråd men har så mycket till tips.
Tror dock jag såg nån dokumentär om Bourgogne på typ Netflix.

Är ju inte ett kort klipp men filmen, som mycket riktigt finns på Netflix, heter "a year in Burgundy" och är absolut sevärd. Finns också en hel del klipp med Jancis Robinson på Youtube som kan vara nog så lärorika.
 

ChristianB

DipWSET
"Red Obsession" är inte alls så dum om man vill få en inblick i Bordeaux, även om det snarare rör samlarhetsen kring vinerna. Kul att se ändå, tyckte jag. :) Sedan har du ju "Somm" som handlar om några stycken som ska genomföra sin Master Sommelier-examen och så får man se delar av vägen dit. Lärdomarna är kanske inte så många men den inspirerade mig till att fortsätta läsa på och plugga vin!
 

Glenn

Medlem
"Red Obsession" är inte alls så dum om man vill få en inblick i Bordeaux, även om det snarare rör samlarhetsen kring vinerna. Kul att se ändå, tyckte jag. :) Sedan har du ju "Somm" som handlar om några stycken som ska genomföra sin Master Sommelier-examen och så får man se delar av vägen dit. Lärdomarna är kanske inte så många men den inspirerade mig till att fortsätta läsa på och plugga vin!

Vart hittade du Somm? Har letat efter den på diverse "vanliga"ställen.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Gammal tråd jag vet men SOMM finns på Netflix.
Såg den för några veckor sedan och kan klart rekommendera den då den har en hel del underhållningsvärde.

Vid starten så framstår de vinstuderande i dokumentären som värsta proffsen och orden flödar som om de vore födda med ett glas i hand, men det märks tydligt att det är lite "riggat" av regissören för senare i filmen när de utsätts för riktiga blindprov med förhållandevis få viner och av klassisk sort, så är det mer tunghäfta och mindre briljanta slutsatser. De redovisar dock aldrig hur många rätt de slutligen fick i testen, men känslan var att det missades ganska vilt på sina håll.

Blindprovning är svårt som ni vet, speciellt när det är på riktigt. ;)
 

Magnus Ö

Medlem
Somm är nog den jag uppskattade mest av trion som nämnts, dvs Somm (Netflix), Red Obsession samt A year in Burgundy(Netflix).
Värt att notera är att det har släppts ytterligare en "A year in" film av samma regissör. Denna gång i Champagne. Återstår att se när den når Netflix eller dylikt.
 
Trådskapare
Tomas Lindblom

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Mondovino kan också rekommenderas

Somm är nog den jag uppskattade mest av trion som nämnts, dvs Somm (Netflix), Red Obsession samt A year in Burgundy(Netflix).
Värt att notera är att det har släppts ytterligare en "A year in" film av samma regissör. Denna gång i Champagne. Återstår att se när den når Netflix eller dylikt.

Trevligt att fler tips trillar in! :)
 

mattsson

Medlem
God kväll Winelovers!

Hittar ingen liknande tråd och tycker vi bör komplettera tråden om böcker och jag hoppas ni instämmer.:)
Såg nyligen dokumentären Red Obsession som tar upp historien om Bordeauxvinerna som blivit statussymbol bland Kinas miljonärer, grymt intressant.
Har vi några fler att dela med oss av? :D
 
Toppen