Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Filmer/Dokumentärer/Korta filmklipp

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Jag tittade på A Year In Champagne häromdagen. Det är en dokumentärfilm som berättar champagnes historia, vad som är så speciellt med just champagne och varför så många gillar det. Den är filmad ur ett 2012-perspektiv där man följer olika odlare och deras familjer från vår till skörd till blandning under vintern. Det är intressant att se, även om den tekniska aspekten av det hela är på en väldigt låg nivå. Den är filmad på ett väldigt fint sätt, och det är roligt att komma lite närmare några av familjerna i champagne, även om det ibland blir lite "reality TV"-känsla över det hela. Uppskattar man champagne och vin är det en rolig film att se, men om man har någorlunda koll på hur champagne framställs så tror jag inte man lär sig mycket. Med det sagt skulle jag ändå rekommendera er att se den som ett trevligt tidsfördriv på kvällen!
 
Trådskapare
Tomas Lindblom

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Jag tittade på A Year In Champagne häromdagen. Det är en dokumentärfilm som berättar champagnes historia, vad som är så speciellt med just champagne och varför så många gillar det. Den är filmad ur ett 2012-perspektiv där man följer olika odlare och deras familjer från vår till skörd till blandning under vintern. Det är intressant att se, även om den tekniska aspekten av det hela är på en väldigt låg nivå. Den är filmad på ett väldigt fint sätt, och det är roligt att komma lite närmare några av familjerna i champagne, även om det ibland blir lite "reality TV"-känsla över det hela. Uppskattar man champagne och vin är det en rolig film att se, men om man har någorlunda koll på hur champagne framställs så tror jag inte man lär sig mycket. Med det sagt skulle jag ändå rekommendera er att se den som ett trevligt tidsfördriv på kvällen!

Var såg du denna? Jag trodde att den fanns på Netflix, men hittade den inte.
 

Magikern

Medlem
Gammal tråd som vaknar till igen.

"So You Think You know Wine" är väl det trevligaste blindprovningsprogrammen som uppdateras regelbundet på Youtube

Sista avsnittet för denna säsongen lades upp nyligen och föga förvånande vann John Szabo, som varit riktigt vass alla omgångar.


Kul koncept som är värt att ta efter vid BYOB, dvs att folk även gissar på pris och årgång.
Mindre kul i programmet är att de i princip aldrig är viner som är äldre än 8 år i tävlingen eller några över 50$. Där kan man ju tveklöst göra förbättringar.
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Gammal tråd som vaknar till igen.

"So You Think You know Wine" är väl det trevligaste blindprovningsprogrammen som uppdateras regelbundet på Youtube

Sista avsnittet för denna säsongen lades upp nyligen och föga förvånande vann John Szabo, som varit riktigt vass alla omgångar.


Kul koncept som är värt att ta efter vid BYOB, dvs att folk även gissar på pris och årgång.
Mindre kul i programmet är att de i princip aldrig är viner som är äldre än 8 år i tävlingen eller några över 50$. Där kan man ju tveklöst göra förbättringar.
Kul! Tack för länken, jag ska titta på några fler avsnitt!

När vi blindprovar så försöker vi alltid gissa ålder och pris. Det känns som att det ger lite extra i och med att man får reda på hur mycket som folk är villiga att betala för en särskild sorts vin, och för något som de uppskattar!
 

Gurto

Medlem
Gammal tråd som vaknar till igen.

"So You Think You know Wine" är väl det trevligaste blindprovningsprogrammen som uppdateras regelbundet på Youtube

Sista avsnittet för denna säsongen lades upp nyligen och föga förvånande vann John Szabo, som varit riktigt vass alla omgångar.


Kul koncept som är värt att ta efter vid BYOB, dvs att folk även gissar på pris och årgång.
Mindre kul i programmet är att de i princip aldrig är viner som är äldre än 8 år i tävlingen eller några över 50$. Där kan man ju tveklöst göra förbättringar.

Kul! Tack för länken. Har plöjt ett gäng avsnitt och det är verkligen underhållande och sevärt. Snabbt och inte för utsvävande vilket gör det lätt att plöja. Samtidigt är det inte är trams utan intressant. Och spännande :)
 

Magikern

Medlem
Kul! Tack för länken. Har plöjt ett gäng avsnitt och det är verkligen underhållande och sevärt. Snabbt och inte för utsvävande vilket gör det lätt att plöja. Samtidigt är det inte är trams utan intressant. Och spännande :)

Kan bara hålla med. Det är ju dock lite fantasilöst att bara ha unga viner i plonk eller mellanprisklass. Det borde väl inte vara några problem för producenterna att fixa några fullmogna Rioja eller Bordeaux typ La Garde eller Potensac utan att spränga sin budget.
 

Gurto

Medlem
Kan bara hålla med. Det är ju dock lite fantasilöst att bara ha unga viner i plonk eller mellanprisklass. Det borde väl inte vara några problem för producenterna att fixa några fullmogna Rioja eller Bordeaux typ La Garde eller Potensac utan att spränga sin budget.

Jo, visst vore det kul med fler spektakulära viner.
 

Nebbio

Medlem
Det har kommit en ny dokumentär från teamet bakom Somm, den nya filmen heter Somm: Into the Bottle. Den går att köpa nu på iTunes och den går att hyra på iTunes från och med 9 februari. Jag har inte hunnit se den ännu (men köpt), det blir nog till helgen.

Preview finns att se här:
 

Nebbio

Medlem
I vår börjar en ny TV-serie på ITV i England – The Wine Show. Blir väl kanske inte så nördigt som vi skulle vilja ha det. Men ser ut att bli småtrevligt och välproducerat med fint foto.

Trailer finns att se här:
 
Last edited:
Trådskapare
Tomas Lindblom

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Tips: Somm: Into the Bottle som jag skrev om ovan finns nu på Netflix!

Tack för det! Finns en risk att jag hade missat det annars. Har nu sett den, är glad för det! Tycker den var bättre än den första faktiskt. Hoppas att det kommer fler liknande filmer, någon som vet?
 

Pessoa

Medlem
Jag tyckte "A year in Champagne" inte var lika bra som "A year in Burgundy". Första Somm-filmen var rätt tråkig. Kändes som många inrepeterade scener där massa meningslösa smaknoteringar rabblades. Ingen kärlek till drycken. Hoppas mer på uppföljaren.

GuildSomm-filmerna är bra. Viss turistfilmsvarning men de har fått tag på bra producenter att intervjua.

Skurnik har börjat göra en del kortare filmer. Helt okej om olika producenter.

Jag skulle gärna se Senza Trucco.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Jag tyckte "A year in Champagne" inte var lika bra som "A year in Burgundy". Första Somm-filmen var rätt tråkig. Kändes som många inrepeterade scener där massa meningslösa smaknoteringar rabblades. Ingen kärlek till drycken. Hoppas mer på uppföljaren.

GuildSomm-filmerna är bra. Viss turistfilmsvarning men de har fått tag på bra producenter att intervjua.

Skurnik har börjat göra en del kortare filmer. Helt okej om olika producenter.

Jag skulle gärna se Senza Trucco.
Senza Trucco är bra med väldigt intressanta människor och åsikter. Inte så rapp och producerad som "a year in..." serierna. Beställde den på dvd direkt från den italienska filmmakaren. Fick hem i brevlådan, och tror det gick på typ 10-12€.
 
Toppen