Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

finewines.se remissvar på Alkoholleveransutredningen

Alkoholleveransutredningen, som 9 juli presenterade sina förslag, hade i uppdrag att granska e-handel och hemleverans av alkohol.

Betänkandet (SOU 2014:58) bygger på att aktörer med inriktning på kvalitet ska hållas utanför handeln med alkoholdrycker, vilket finewines.se inte välkomnar. Flera av utredningsförslagen kommer enligt finewines.se innebära allvarliga inskränkningar för den fria rörligheten och begränsa konsumenternas möjligheter att köpa vin från små oberoende odlare. Det kommer också negativt påverka medborgarnas syn på det statliga alkoholmonopolet då den ökade valfriheten kontrollerad av idag väl fungerade lagar är en av faktorerna som håller acceptansen uppe.

finewines.se anser i sitt remissyttrande att betänkandet (SOU 2014:58) bör lämnas utan åtgärd och att föreslagna lagändringar ej kan införas då de dels bryter mot allmänna EU-rättsliga principer, dels inte tar någon hänsyn till konsekvenser för konsumenter och mindre utländska aktörer.

Arbetet är gjort av @vintomas . Förutom att det är ett mycket genomarbetat och omfattande arbete så är det som vanligt gjort på helt ideellt grund. Det är intressant att notera att flera remissinstanser, till exempel Systembolaget och IOGT-NTO, är välfinansierade organisationer med hundratals miljoner och ett stort antal fast anställda till sitt förfogande. Ingen av dessa tar tillvara konsumentens eller de små aktörernas intressen. För det krävs idag ideellt arbete. Det är långt från den bild nämnda organisationer ger av den sk alkoholindustrin. I Sverige är det tvärt om, industrin består av spel- och statligt finansierade lobbyister som omsätter enorma belopp på ren pr-verksamhet, en industri i sig själv. Så stort tack till riktiga idealister som @vintomas för att de gör det här arbetet på din fritid.

Hela remissyttrandet finns att ladda ner nedan.

Tidigare diskussion om utredningen på finewines.se
 

Attachments

  • Remissvar Privat införsel av alkoholdrycker finewines.se 20141031.pdf
    225,5 KB · Visningar: 1.025
Trådskapare
A
Tack @vintomas - viktigt jobb !

Det är stort att ett ideellt vinforum lämnar ett remissvar på en statlig utredning. Det visar också på ett problem i Sverige där välfinansierade nykterhetsorganisationer och statliga företag driver den svenska alkoholpolitiken, inte våra politiker.

I stort sett alla förändringar som skett historiskt har initierats av privatpersoner och deras engagemang har gjort att vi idag har större valfrihet och faktiskt mindre alkoholkonsumtion.
 

Mats

Gone todash....
Mycket bra skrivet! Tog tid så här att på en lördagkväll att läsa igenom det men med 3 Cotes du Rhone från igår (Janasse Terre d'Argile, Cercius, Xavier vv, alla 2010), och en vardera av Brooklyn Black Chocolate Stout och Corsendonk Christmas Ale tog man sig snabbt igenom den och div bakgrundsmaterial! Stor eloge till @vintomas för jobbet!
 

Larseman

Medlem
Fantastiskt väl skrivet! Hoppas bara att någon läser och förstår... Kan vi få ut det på något annat sätt i media tro, det är för bra för att bara försvinna på departementet.
Är det redan skickat? Jag tror nämligen att det fattas ett "inte" i slutet på bilaga 2, avsnitt 8.1, eller också är det jag som inte riktigt fattar texten :oops:
 

Mats

Gone todash....
Fantastiskt väl skrivet! Hoppas bara att någon läser och förstår... Kan vi få ut det på något annat sätt i media tro, det är för bra för att bara försvinna på departementet.
Är det redan skickat? Jag tror nämligen att det fattas ett "inte" i slutet på bilaga 2, avsnitt 8.1, eller också är det jag som inte riktigt fattar texten :oops:
Tänkte också på några små stavfel/meningsbyggnader men antog det var skickat, eller? Inget som stör helheten utan bara skönhetsfel.
 
Trådskapare
A
Tänkte också på några små stavfel/meningsbyggnader men antog det var skickat, eller? Inget som stör helheten utan bara skönhetsfel.

Det är skickat. Sista dag för inlämning var i fredags. Av någon anledning var inte remisstiden utlyst på vederbörligt sätt.
 

kayaker

Cyklist
Fantastiskt väl skrivet! Hoppas bara att någon läser och förstår... Kan vi få ut det på något annat sätt i media tro, det är för bra för att bara försvinna på departementet.
Är det redan skickat? Jag tror nämligen att det fattas ett "inte" i slutet på bilaga 2, avsnitt 8.1, eller också är det jag som inte riktigt fattar texten :oops:
Jag förutsätter att @Magnus Ericsson läser det. Nätvinhandlarnas organisation borde få se det.
 

Liselott

Medlem
Fantastiskt viktigt och bra:):). Jag känner mig ibland som en ganska ensam profet i min omgivning. Jag skrev till Soc dep i somras men har inte ens fått något svar på detta (andra gången det händer....) Personligen anser jag att vi har skendemokrati i Sverige i hela den här frågan.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Tänkte också på några små stavfel/meningsbyggnader men antog det var skickat, eller? Inget som stör helheten utan bara skönhetsfel.
Jag tror jag hittade ett halvdussin småfel av denna typ när jag igår läste igenom texten igen, vilket beror på att jag var tvungen att skriva klart texten i fredags - den skickades in sent fredag kväll, sista dagen för remissvar. Jag hade egentligen behövt en halvdag till för finjusteringar på slutet.
Normal remisstid är tre månader, men i början av oktober hade den här utredningen fortfarande inte lagts upp på Socialdepartementets sida över remisser på nätet. Efter kontakt med dem fick jag klart för att utredningen var ute på remiss med svar till 31 okt, men att de inte tänkte förlänga tiden trots att de hade glömt (eller "glömt") att lägga upp den där andra än de utvalda remissinstanserna kan hitta den. Efter lite kontakter med herrar administratörer så tyckte vi att det var värt att försöka få till ett remissvar från finewines, men p.g.a. två resor för min del fick det mestadels bli arbete på målsnöret med själva texten, efter att vi tidigare kommit överens om punktsatser.
Munskänkarna fanns för övrigt också med som inbjuden remissinstans, men jag vet inte om de har svarat. Nätvinhandlarnas branschorganisation var däremot inte inbjudna, märkligt nog. Jag vet inte om de har svarat ändå.
Det är svårt att bedöma om Socialdepartementet lyssnar på synpunkter från konsumentperspektivet - vi får helt enkelt se. Det är väl ingen som riktigt vet vad den nuvarande ledningen tycker när det gäller alkoholfrågor. Vi har definitivt inte fått en "alkoholliberal" regering, men vi kanske har fått en regering som mest vill "sitta still i båten".
Om departementet går vidare med utredningen (nästa steg blir väl då en lagrådsremiss) tänkte jag att texten kan användas som en grund för kontakter med EU-kommissionen, som säkert kan ha en del synpunkter på förslaget.
 

Per Stade

Lege artis
Fantastiskt väl skrivet! Hoppas bara att någon läser och förstår... Kan vi få ut det på något annat sätt i media tro, det är för bra för att bara försvinna på departementet.
Är det redan skickat? Jag tror nämligen att det fattas ett "inte" i slutet på bilaga 2, avsnitt 8.1, eller också är det jag som inte riktigt fattar texten :oops:


Jag läser också som du att det fattas ett "inte".
 

Peder

Medlem
Vilket arbete av Tomas. Mycket starkt jobbat. Det verkar finnas ytterligare några remissvar och två stycken hittar jag på nätet och det är från Advokatsamfundet samt JK, men sedan tror jag att även NVB (Nätvinhandlarnas Branschorganisation) har lämnat in ett remissvar som dock inte verkar publicerat i skrivande stund.

http://www.jk.se/sv-SE/Beslut/YttrandenIVissaFragor/6648-14-80.aspx

https://www.advokatsamfundet.se/Documents/Advokatsamfundet_sv/Remissvar/486722_20141031094328.pdf

/Peder
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Här är samtliga remissinstanser och det förvånar mig att man inte haft med NVB, att Finewines.se däremot skulle komma med ett remissvar kan man förstå att de dock inte hade räknat med. Det får mig att se rött hur korrumperat det faktiskt är i Sverige när det gäller statliga utredningar.

www.regeringen.se/content/1/c6/02/63/79/b9a82bca.pdf
Intressant dock att se att "Svenska föreningen för Alkohol- och Drogforskning" har en i sammanhanget ofantligt passande förkortning.
 

Keen

slan
Centre for Social Research On Alcohol and Drugs (SoRAD)... Undrar hur de bedriver sina studier. I sociala forum kanske? :D
 
Trådskapare
A
Vilket arbete av Tomas. Mycket starkt jobbat. Det verkar finnas ytterligare några remissvar och två stycken hittar jag på nätet och det är från Advokatsamfundet samt JK, men sedan tror jag att även NVB (Nätvinhandlarnas Branschorganisation) har lämnat in ett remissvar som dock inte verkar publicerat i skrivande stund.

http://www.jk.se/sv-SE/Beslut/YttrandenIVissaFragor/6648-14-80.aspx

https://www.advokatsamfundet.se/Documents/Advokatsamfundet_sv/Remissvar/486722_20141031094328.pdf

/Peder

Det finns ett stort antal svar på nätet. Sök på S2014/5406/FST. Ett antal kommuner, Regelrådet, Polisen (som konstigt nog inte hade några synpunkter) med flera. Många pratar om folkhälsa och sjunger Systembolagets lov, få om någon pratar om konsumenter eller medborgare som fria tänkande människor. En bild av Sverige och alkohol.

En del, bland annat Södertälje Kommun vädrar morgonluft och vill införa avgifter för tillsyn. Har inte hunnit läst något remissvar i detalj men ska försöka plöja de viktigaste ikväll.

En uppmaning till forumet, delar gärna med er av remissvaret, via Twitter, Facebook etc. Och visst känner ni några politiker eller journalister! Vi är ju trots allt ett socialt forum. Ju mer det här sprids desto bättre. Systembolaget, nykterhetsrörelsen och de stora alkoholproducenterna vill naturligtvis säkra endast en kanal i Sverige. Konsumenten och de små utländska aktörerna blir lidanden. Då de sistnämnda inte har de ekonomiska resurserna är spridning via personligt engagemang det som fungerar. Och ju mer det sprids, desto svårare att ignorera.
 
Last edited:
Toppen