Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

finewines.se remissvar på Alkoholleveransutredningen

Vino fino

Medlem
Vid ett av tillfällena hämtade jag beställning och vid det senaste tillfället, iklädd kostym och slips, köpte jag röda viner där billigaste flaskan kostade 150kr.
Nåt har hänt, absolut. Tidigare har jag visat leg någon gång, säg vartannat år om jag haft keps och munkjacka på mig, typ.
Jag har inte botoxat mig, så nåt lurt är det....
Något liknande hände mig för ett halvår sedan. Under några månader fick jag visa leg 4 ggr på mitt lokala bolag.

Jag hämtade ut Richebourg etc. men fick visa leg. Jag är född 1973 och är helt säker på att inte att jag ser ut som en 19-åring. Jag kan bara härleda det till någon intern periodisk kampanj på Monopolet där de hetsar kassörskorna till att ta leg på alla som inte har käpp och högkostnadsskydd.
 

sunqan

Vinös
Förmodligen handlar det om att de har en kvot att fylla, och för att minimera risken att det blir jobbigt väljer de personer som
1 - uppenbart är tillräckligt gamla
2 - ser ut att kunna ta det som en komplimang

Sist jag behövde visa leg var på en lunchrestaurang i ett köpcenter norr om Boston. Jag var 27 och killen i kassan var väl 21.

Ta det som en man och var stolt över att du hjälp en medmänniska uppnå sina mål :)
 

Elvis

Medlem
Nu går jag sällan ut på klubb här i LA men enda gången jag gjort det frågade dörrvakterna alla om leg, oavsett hur gammal man såg ut. Det är också ett sätt.

På Systembolaget har ingen frågat mig om leg sedan jag var 18 år. ;)
 

kayaker

Cyklist
Nu vill regeringen stoppa Winefinder och company! Bättre att handla från butiker och vinodlare direkt så slipper man alkoholskatt och oftast en lägre moms. Konstigt att inte Gabriel Wikström (s) propagerar för en Swexit så behöver man inte följa regelverket inom EU och kan återbli en rättsstat.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6535521
:usch:
Jag tror i.o.f.s. att EU kommer att sätta ner foten ordentligt om de verkligen försöker driva igenom förslaget och då ryker monopolet.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Jasså, där kom det! Han hade före sommaren pratat om "skarpa förslag", eller något liknande, i höst. Det faktiska läget är som följer: förslaget gick nyss (5 okt) ut på remiss med svarstid 30 december. Remissen hittas här och förteckning av remissinstanser här. Så här beskrivs den av socialdepartmentet:
I denna promemoria läggs förslag som begränsar och förtydligar möjligheten för privatpersoner att föra in alkoholdrycker till Sverige från ett land inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet. Förslaget innebär en ytterligare restriktion jämfört med det förslag som alkoholleveransutredningen presenterade i SOU 2014:58.
Genom promemorians förslag införs ett krav på att köparen ska anlita den transportör som för in alkoholdryckerna till Sverige. EU-domstolens dom i mål C-198/14 Visnapuu har beaktats.
Enligt förslaget ska lagändringarna träda i kraft den 1 januari 2018.
På sätt och vis är detta förslag på samma ställe i den så kallade lagstiftningskedjan som förslaget för alkoholleveransutredningen för drygt två år sedan. Remissen tas nu om med ett förändrat förslag, dels eftersom det "hunnit kallna", och dels för att Alkotaxi-domen (som gällde ett rättsfall från Finland) kommit från EU-domstolen. Efter remissen går lagförslaget till Lagrådet för synpunkter, och därefter blir det en proposition till riksdagen som faktiskt stiftar lagen. EU-kommissionen kan också behöva konsulteras, vilket är förklaringen till att de räknar med att införa förbudet först 1 januari 2018, snarare än 1 juli 2017.
Jag återkommer när jag faktiskt läst remissen och kollat vad i den som är nytt och ändrat jämfört med den gamla. Det blir inte idag.
 

Peder

Medlem
Gabriel Wikström får en känga av fackförbundet för personal inom tullen i SvD.

Folkhälsoministern vill förbjuda distansförsäljning av till exempel vin, för att säkra Systembolagets monopol. Denna handel är reglerad, beskattad och laglig. Man frågar sig om ministern är obekant med, att en mycket stor marknadsandel utgörs av illegal handel med alkohol som införts av privatpersoner i försäljningssyfte, i strid med gällande lag.

Vore det inte en rimlig åtgärd att förstärka Tullverkets resurser, om man verkligen vill komma åt problemet med Systembolagets försvagade ställning, istället för att ge sig på distansförsäljning till vinintresserade privatpersoner som faktiskt betalar skatt på sina inköp?

Källa: http://www.svd.se/stoppa-den-illegala-alkoholen-vid-gransen
 

Peder

Medlem
Det händer lite i riksdagen och Gabriel Wikström kanske ställer till det för sig själv i framtiden. Jag tycker moderaterna visar framfötterna och tar M och lägger fram en bra alkoholpolitik och migrationspolitik inför 2018 så är Löfven ett minne blott.


Gabriel förbudsminister.jpg
 

Larseman

Medlem
Det händer lite i riksdagen och Gabriel Wikström kanske ställer till det för sig själv i framtiden. Jag tycker moderaterna visar framfötterna och tar M och lägger fram en bra alkoholpolitik och migrationspolitik inför 2018 så är Löfven ett minne blott.


Visa bifogad bild 8854
Det finns väl redan ett lagförslag, det är väl det som är ute på remiss. Därefter ska det väl formaliseras som en proposition och lagrådet säger sitt (före eller efter propositionen... jag kan inte tågordningen).
 

Peder

Medlem
Det kan bli spännande och det roliga kan egentligen börja när det blir ett förbud, för det kommer påverka många distanshandlare. Detta kanske blir ett spännande startskott för en avreglering däremot då många företag måste lägga stora resurser på att få EU att tillåta deras verksamhet igen och jag tror inte exempelvis Winefinder med mycket riskkapital bara kommer sitta stilla i båten och lägga ner sin verksamhet. Själv kan man exempelvis handla från Plus de Bulles med flera under tiden om man vill så vi lär inte vara tvingade att göra våra inköp hos SS. Jag hittade för övrigt att Sveriges kommuner och landsting kommer troligtvis ställa sig bakom lagförslaget, så det är nog stor sannolikhet att det blir en lagändring.

Reglering.jpg


Källa: https://skl.se/download/18.645a44d1...6217/00+-+2016-12-15+Polinfo_dagordningar.pdf
 

Larseman

Medlem
Kommer det inte bara att dyka upp transportörer som tar hand om hela processen med transport, ledsagardokument och skatteinbetalning? Enligt förslaget finns det inget som hindrar en säljare att tipsa om transportörer som är godkända i respektive kommun:

Sid 42 i förslaget:
Det finns nu cirka hundra registrerade distansförsäljare hos Skatteverket varav ett fåtal står för majoriteten av distansförsäljningen. Den reglering som här föreslås utgör inte något hinder för säljaren att informera köparen om transportörer. Säljaren kan där-för informera köparen om de transportörer som har anmält sin verksamhet till kommunen. Det finns därför skäl att anta att de transportörer som i dag levererar för säljarens räkning kommer att anmäla denna verksamhet och fortsätta erbjuda köparen sina tjänster.

Blir det verkligen någon större skillnad tror ni...?
 

Peder

Medlem
@Larseman Men som det är nu så är man själv skattskyldig om man ombesörjer transporten som köpare, kommer lagförslaget då ändras på den punkten eller gör det att nätvinhandlare inte kan sälja viner inklusive svensk alkoholskatt då kunden själv ombesörjer transporten. Kanske @vintomas har koll på det hur dom tänkt kring skattskyldigheten eller om det blir svårt för svenska eller jag menar danska nätvinhandlare att fortsätta driva sin verksamhet om lagförslaget går igenom.
 

sunqan

Vinös
Jag undrar om de inser att en av konsekvenserna är att sverige går miste om den svenska momsen. Idag, vid distansförsäljning, ska säljaren betala in bpde svensk moms och svensk alkoholskatt. Förbjuds distansförsäljning, så blir det privatinförsel istället, och då ska köparen betala moms i säljarens land och sedan svensk alkoholskatt.

Eller har man tänkt våldföra sig på punktskattedirektivet också?
 

Peder

Medlem
Advokatsamfundet har lämnat sin syn på det hela och det blir spännande att se om Gabriel Wikström ska lyssna på experter eller vara en idiot precis som många av sina partikollegor.

Advokatsamfundet avstyrker förslaget. De premisser förslaget bygger på kan ifrågasättas. Vidare är Advokatsamfundets uppfattning att förslaget inte är ändamålsenligt samt att det är oproportionerligt sett till de eftersträvade syftena. Advokatsamfundet hänvisar till sitt tidigare avgivna remissvar avseende Alkoholleveransutredningens betänkande.

https://www.advokatsamfundet.se/globalassets/advokatsamfundet_sv/remissvar/576232_20161216155042.pdf
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Här kommer även yttrandet från SKL som helt väntat går på Gabriels linje.

https://skl.se/tjanster/omskl/remis...anshandelmedalkoholdryckerds201633.10811.html
-Och de vill gå ännu längre och helt förbjuda all distansförsäljning. Kan inte låta bli att undra om de över huvud taget funderat över hur EU ställer sig till detta och varför det är tillåtet från första början.
Förbud mot kommersiellt främjande av privatimport, som omfattar alla, även de utländska säljarna
 

Niklas J

Medlem
"Förbundet tillstyrker därför utredningens förslag att det är köparen själv som måste anlita en transportör som transporterar köpta alkoholdrycker från ett annat EU-land till Sverige och att transportören ska vara oberoende ifrån den som sålt alkoholdryckerna."

Så det är alltså dessa två rekvisit som måste uppfyllas för att det ska vara lagligt enligt yttrandet? Hör man inte själv hur långt ute man är för att gripa halmstrån? Nya gråzoner skapas återigen, för hur bevisar du att det var DU som kontaktade en transportör och varför är speditören den avgörande faktorn (och inte ditt inköp som är ett resultat av att en vissa vara inte kan inhandlas på hemmaplan)? Istället för att fokusera på orsaken till varför någon köper från ett EU-land så ger man sig på mellanledet.

Det börjar bli orimligt vanskligt för privatpersonen, snudd på omöjligt, och vart står detta i relation till artikel 30 eller 36 i fördraget? Nä, jag tror Gabriel et al nog seriöst bör överväga om de är beredda på en fight kring sitt protektionistiska tänkande ännu en gång. För testar de gränserna så blir det ett nytt case i EU-domstolen. Och jag ser inga som helst tecken på att domstolen skulle följa en oproportionerlig konkurrenshindrande linje.

Så ärligt, jag nästan hoppas att Gabriel får hybris och inte ser längre än vad näsan räcker!
 
Toppen