mad dog mikey
Medlem
Jag hittade hit till finewines just för att jag var på jakt efter information om kommande nyhetssläpp på bolaget.
När jag för ett antal år sedan började intressera mig för kommande släpp på bolaget så förlitade jag mig på DN:s Kronstam. Därefter så började jag gå direkt till bolagets webbplats och sökte på nätet. Kronstam räckte liksom inte längre.
Det som skapade förvåning var att det verkade som om flera tidningar och webbplatser (bl a bkwine och finewines) publicerade infon om kommande släpp långt före det att Systembolaget själva publicerade informationen.
I o m att vi nu har en monoposituation så tyckte jag att det är både fel och märkligt att informationen om kommande släpp reserverats för vissa - speciellt då informationen delvis används i kommersiella syften.
När jag vände mig till Systembolagets kundtjänst fick jag som kort svar på mitt önskemål om infogivningen att information om kommande släpp publiceras 7 dagar i förväg, "men vi på kundtjänst kan du kontakta 2 veckor före släpp".
Ville jag ha information innan dessa 7 dagar så föreslog Bolagets kundtjänst att jag "väljer ut de journalister och/eller de kanaler (tidningar, webbsidor, nyhetsbrev) som du gillar och följer dessa. "
Anledningen att allmänheten inte får ta del av informationen i förväg var; "Eftersom det kan ske justeringar in i det sista! inför en lansering väljer vi som du redan känner till att publicera information om nyheter på www.systembolaget.se en vecka (7 dagar) innan lansering. "
I det här läget skrev jag följande:
"För mig vore det värdefullt att ha mer än sju dagar på mig för att göra min egen research. Jag vill inte förlita mig enkom på journalister och bloggare och andra som blir inbjudna till era dryckesprovningar. Det är inte säkert att de tar med de fullständiga listorna - och dessutom så tar de i vissa fall betalt för sina tjänster.
"Jag ser inte poängen varför Systembolaget gynnar privata bolag att tjäna pengar på information om sina lanseringar och samtidigt undanhålla denna information från konsumenterna (och de facto Systembolagets indirekta ägare). "
" i tidigare mail framkom att kundtjänst har info om kommande lanseringar 2(!) veckor före lansering - som ett minimum borde väl denna info kunna publiceras på er webbplats?"
Jag förklarade också att jag är helt ok med att det kan ske förändringar i den preliminära listan. Jag fick till slut ett mailsvar som uttryckte förståelse för mitt önskemål. Därefter har jag fått omfattande preliminära excel-listor från bolaget. I september fick jag hela höstens preliminära släpp och i januari fick jag excel-listor på hela vårens preliminära släpp. Jag är happy. Men naturligtvis vore det ju schystare om alla fick tillgång till samma information.
Med detta sagt, hur får ni som håller i finewines er förhandsinformation? Och 'varför'?
När får ni informationen?
För en bra, tidig och transparent informationsgivning
När jag för ett antal år sedan började intressera mig för kommande släpp på bolaget så förlitade jag mig på DN:s Kronstam. Därefter så började jag gå direkt till bolagets webbplats och sökte på nätet. Kronstam räckte liksom inte längre.
Det som skapade förvåning var att det verkade som om flera tidningar och webbplatser (bl a bkwine och finewines) publicerade infon om kommande släpp långt före det att Systembolaget själva publicerade informationen.
I o m att vi nu har en monoposituation så tyckte jag att det är både fel och märkligt att informationen om kommande släpp reserverats för vissa - speciellt då informationen delvis används i kommersiella syften.
När jag vände mig till Systembolagets kundtjänst fick jag som kort svar på mitt önskemål om infogivningen att information om kommande släpp publiceras 7 dagar i förväg, "men vi på kundtjänst kan du kontakta 2 veckor före släpp".
Ville jag ha information innan dessa 7 dagar så föreslog Bolagets kundtjänst att jag "väljer ut de journalister och/eller de kanaler (tidningar, webbsidor, nyhetsbrev) som du gillar och följer dessa. "
Anledningen att allmänheten inte får ta del av informationen i förväg var; "Eftersom det kan ske justeringar in i det sista! inför en lansering väljer vi som du redan känner till att publicera information om nyheter på www.systembolaget.se en vecka (7 dagar) innan lansering. "
I det här läget skrev jag följande:
"För mig vore det värdefullt att ha mer än sju dagar på mig för att göra min egen research. Jag vill inte förlita mig enkom på journalister och bloggare och andra som blir inbjudna till era dryckesprovningar. Det är inte säkert att de tar med de fullständiga listorna - och dessutom så tar de i vissa fall betalt för sina tjänster.
"Jag ser inte poängen varför Systembolaget gynnar privata bolag att tjäna pengar på information om sina lanseringar och samtidigt undanhålla denna information från konsumenterna (och de facto Systembolagets indirekta ägare). "
" i tidigare mail framkom att kundtjänst har info om kommande lanseringar 2(!) veckor före lansering - som ett minimum borde väl denna info kunna publiceras på er webbplats?"
Jag förklarade också att jag är helt ok med att det kan ske förändringar i den preliminära listan. Jag fick till slut ett mailsvar som uttryckte förståelse för mitt önskemål. Därefter har jag fått omfattande preliminära excel-listor från bolaget. I september fick jag hela höstens preliminära släpp och i januari fick jag excel-listor på hela vårens preliminära släpp. Jag är happy. Men naturligtvis vore det ju schystare om alla fick tillgång till samma information.
Med detta sagt, hur får ni som håller i finewines er förhandsinformation? Och 'varför'?
När får ni informationen?
För en bra, tidig och transparent informationsgivning