Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Försäkring av vin

ViniQ [Jonas F.]

Leverantör
IF har inte avgjort mitt ärende än. Jag har deras Hemförsäkring Xtra med ett försäkringsbelopp på 1,5 miljon. Jag hoppas att det täcker vinerna också... Vi ska träffa en skadereglerare nästa måndag.
Hoppas verkligen att det går vägen med IF där jag har samma försäkring som du. Ännu är jag är inte drabbad och har vinsamlingen dold "ute på landet" med en kamera som larmar vid rörelse. En tilläggsfråga jag inte har koll på är vad som händer vid brand, jag förutsätter att det är samma ersättning som vid stöld men vet ej.
Sedan driver jag utvecklingen av ett system för att hålla kontroll på innehavet i sin vinkällare (viniQ) och jag har försökt att ta upp med IF utifall det skulle vara enklare att försäkra/få ersättning om man kan redovisa exakt innehåll i källaren vid en specifik tidlunkt (vilket man kan med ViniQ) men responsen och intresset från IF är än så länge noll. Jag har oxå sett att det i UK finns specialförsäkringar för vin, men när jag kontrollerade var det orimliga premier.
 

Alpha

Medlem
Hoppas verkligen att det går vägen med IF där jag har samma försäkring som du. Ännu är jag är inte drabbad och har vinsamlingen dold "ute på landet" med en kamera som larmar vid rörelse. En tilläggsfråga jag inte har koll på är vad som händer vid brand, jag förutsätter att det är samma ersättning som vid stöld men vet ej.
Sedan driver jag utvecklingen av ett system för att hålla kontroll på innehavet i sin vinkällare (viniQ) och jag har försökt att ta upp med IF utifall det skulle vara enklare att försäkra/få ersättning om man kan redovisa exakt innehåll i källaren vid en specifik tidlunkt (vilket man kan med ViniQ) men responsen och intresset från IF är än så länge noll. Jag har oxå sett att det i UK finns specialförsäkringar för vin, men när jag kontrollerade var det orimliga premier.

Vin räknas som stöldbegärlig egendom och täcks således av en vanlig hemförsäkring upp till det belopp som man försäkrat för. Det kluriga i frågan är ju snarare värderingen.
 

Elvis

Medlem
Nu har IF äntligen utrett vårt sommarinbrott färdigt och vad gäller vinerna så ersätts de fullt ut till dagens marknadsvärde. Väldigt skönt. Källaren var väldigt väldokumenterad med kvitton på det mesta och allt inskrivet i Cellartracker. Väldigt skönt att äntligen gå in i nästa fas: återuppbyggnaden.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Nu har IF äntligen utrett vårt sommarinbrott färdigt och vad gäller vinerna så ersätts de fullt ut till dagens marknadsvärde. Väldigt skönt. Källaren var väldigt väldokumenterad med kvitton på det mesta och allt inskrivet i Cellartracker. Väldigt skönt att äntligen gå in i nästa fas: återuppbyggnaden.

Skönt att höra! Känns som att man borde säga grattis, även om det känns som fel ordval..!
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Nu har IF äntligen utrett vårt sommarinbrott färdigt och vad gäller vinerna så ersätts de fullt ut till dagens marknadsvärde. Väldigt skönt. Källaren var väldigt väldokumenterad med kvitton på det mesta och allt inskrivet i Cellartracker. Väldigt skönt att äntligen gå in i nästa fas: återuppbyggnaden.
Om det är dagens marknadsvärde som gäller ska du alltså gå börja loss på auktionerna som en steroiddopad räv i ett hönshus? :)
 
Toppen