Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Förslutning: kork vs. Skruvkapsyl

Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jo, vi har ju pratat även om detta tidigare i tråden, dvs att det mesta som rör reduktion/oxidation styrs av vinmakningen, men vi har också pratat om reduktion som ett problem när det gäller skruvkork, medan det är något positivt i vin generellt (om vi utgår från att det är väldigt bidragande när det gäller upplevd mineralitet, vilket anses vara en "kvalitetsmarkör" för de flesta, dessutom då det är vin från klassiska områden som anses mest "mineraliska"). Om vinmakningen är reduktiv så behövs en förslutning med viss permeabilitet för att "vädra bort" överflödiga merkaptaner medan om den är oxidativ så mår vinet möjligtvis bäst av en tät förslutning för att inte oxidera i förtid. :)

Själv gillar jag varken överdriven reduktion eller oxidation - lagom brukar vara bäst. Kontrollerad och önskvärd permeabilitet FTW. ;)
Ibland framstår det i dialogen som om att:
Vad som än händer under kork = könsnorm.
Vad som än händer under all annan förslutning = vinförstörande.
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
En detalj som verkar missats i dialogen hitintills ang när syre tillförs vin, så tillförs stora mängder syre inte bara vid produktionen av vin, utan också vid (minst) tre andra tillfällen innan konsumtion:
1. Vid dekantering/luftning som gravt förändrar ett lagrat vins redox-potential.
2. Vid omkorkning.
3. Den dagen korken börjar läcka - det är ju faktiskt bara en tidsfråga.

Dekantering/luftning vänder sig tex Jancis Robinson mot som rent påhitt och kvacksalveri (!?!) trots att det går att tydligt mäta vinets kemiska förändring. Har själv vid blindprovning utsatts för olikförberedda viner ur samma batch och haft svårt att se likheterna. (Ibland också efter avtäckning.)

Omkorkning torde ju ha STOR inverkan på ett vin. Och redan det faktum att det behövs är ju ett underkännande av korken per se. Även om omkorkning ur alla aspekter borde innebära ett rejält tillskott av syre till vinet, så hittar jag inget hållbart skrivet/tänkt om detta. Kanske för att det är en sådan sällsynt företeelse?

Läckande kork... Här har jag personligen bara invektiv att bidra med till dialogen, så jag låter bli.
 
Last edited:
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Kvällens viner förberedda. Barolo. Två st 2007or och en 2006:a för att få liten bredd i utbudet.

Korkanalys:
FullSizeRender.jpg

(Bilden visar sämsta vyn av respektive kork ur läckagesynvinkel.)

Två långdyringar till korkar där Pajana fortfarande verkar vara ok medan storebrorsan Ciabot Mentin redan (!) läckt till halva, tom stapeln på "B". Den billigare, kortare barkbiten från Corino Giovanni är ett år äldre, men uppvisar inget begynnande läckage öht. Inget av vinerna uppvisar dock (tack och lov, Gud ske pris!) något uppenbart fel.

Pajana och CM kan man sannolikt anta har korkar från samma leverantör iom att vinerna är från samma producent och från samma årgång. Även om barkkvaliteten på papperet måhända är densamma, så blir ju det empiriska utfallet väldigt olika. Torde inte ha något att göra med vinetes sammansättning eller olika lagringsförhållanden då vinerna köpts vid släpp från samma leverantör och dessutom sedan beställningen varit sambos i samma låda.

Kunde jag välja, så skulle jag köpa alla mina viner med skruvkork. Om inte annat bara för att slippa läckage, TCA och andra korkrelaterade bekymmer.
 
Last edited:

Vino fino

Medlem
Försöker hitta hennes artikel på nätet, men det går inget bra för mig.
Har du månne någon länkning att dela med dig av?
Jag tillhör det utdöende släktet läsare av fysiskt papper. Tog några bilder men upplösningen i bifogade filer i forumposter är inte tillräckligt hög. Försökte sedan skicka dig bilderna via forumkonversation men där kan man inte bifoga filer...

Artikeln finns i aprilnumret 2015, sidan 69.
 

Vino fino

Medlem
En detalj som verkar missats i dialogen hitintills ang när syre tillförs vin, så tillförs stora mängder syre inte bara vid produktionen av vin, utan också vid (minst) tre andra tillfällen innan konsumtion:
1. Vid dekantering/luftning som gravt förändrar ett lagrat vins redox-potential.
2. Vid omkorkning.
3. Den dagen korken börjar läcka - det är ju faktiskt bara en tidsfråga.

Dekantering/luftning vänder sig tex Jancis Robinson mot som rent påhitt och kvacksalveri (!?!) trots att det går att tydligt mäta vinets kemiska förändring. Har själv vid blindprovning utsatts för olikförberedda viner ur samma batch och haft svårt att se likheterna. (Ibland också efter avtäckning.)
Den mest seriösa ansatsen jag sett i dekanteringsfrågan är artikelserien i Revue du Vin de France där man testar följande:

1. Flaska öppnas 2 minuter innan servering
2. 2 timmar i karaff innan servering
3. 2 dygn med öppnad flaska (ej dekanterad)

4. Flaska öppnas 4 minuter innan servering
5. 4 timmar i karaff
6. 4 dygn öppnad flaska

Man testar olika (franska) regioner, tidsaspekten blind. Dvs man vet vinet, men inte hur länge respektive prov varit öppet/dekanterat.

Resultaten visar att det finns betydande skillnader som beror på kontakt med syre, men, tråkigt nog, att det ger olika resultat beroende på ursprung/druva. Dvs vissa är bättre att dricka direkt ur flaska, andra ur karaff, andra efter lång luftning i flaska... Ingen universalregel alltså....:(
 

vininfo.nu

Medlem
Pajana och CM kan man sannolikt anta har korkar från samma leverantör iom att vinerna är från samma producent och från samma årgång. Även om barkkvaliteten på papperet måhända är densamma, så blir ju det empiriska utfallet väldigt olika. Torde inte ha något att göra med vinetes sammansättning eller olika lagringsförhållanden då vinerna köpts vid släpp från samma leverantör och dessutom sedan beställningen varit sambos i samma låda..

Ser ju ut som Pajana korken ev har en märkning från korkfabrikanten, gäller inte detta CM korken? Men du har väl skrotat dom, korkarna alltså...
 

Mattias Schyberg

Administratör
Dvs vissa är bättre att dricka direkt ur flaska, andra ur karaff, andra efter lång luftning i flaska... Ingen universalregel alltså....:(
Med andra ord så är det nog bäst att vara försiktig med dekantering och istället låta vinet utvecklas i glaset under kvällen och med tanke på andra trådar - aningen svalt där även värmen långsamt stiger. :)
 

Vino fino

Medlem
Med andra ord så är det nog bäst att vara försiktig med dekantering och istället låta vinet utvecklas i glaset under kvällen och med tanke på andra trådar - aningen svalt där även värmen långsamt stiger. :)
Ja, det är nog så. Jag håller för en gångs skull faktiskt med den store Råååbert när han säger att det är roligt att följa ett vins utveckling under kvällens gång om man inte dekanterar utan kör från flaskan och märker vilken förändring det blir med några timmars ordentlig oxidering.
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ser ju ut som Pajana korken ev har en märkning från korkfabrikanten, gäller inte detta CM korken? Men du har väl skrotat dom, korkarna alltså...
Korkarna blev kvar på restaurangen. Vinerna var helt underbara och tog slut. Maten också.
 

Larseman

Medlem
Så här står det i Munskänkarnas utbildningsmaterial för Druvbetyget:

Korkens konsistens gör den till ett närmast perfekt hjälpmedel för att tillsluta vinflaskor. Den är elastisk och tät, inte genomsläpplig för luft. Vid normal lagring är det först efter 20-25 år som korken genomgått sådana förändringar att den börjar medge avdunstning och luftinsläpp. Den är beständig och tål nästan alla temperaturer och är härdig mot både eld och syror.

Om det är på det sättet så borde det vara precis lika bra med en helt tät skruvkork. Jag har svårt att tro att det faktiskt är så, tror snarare att den som har skrivit kompendiet har sina egna starka uppfattningar.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Så här står det i Munskänkarnas utbildningsmaterial för Druvbetyget:

Korkens konsistens gör den till ett närmast perfekt hjälpmedel för att tillsluta vinflaskor. Den är elastisk och tät, inte genomsläpplig för luft. Vid normal lagring är det först efter 20-25 år som korken genomgått sådana förändringar att den börjar medge avdunstning och luftinsläpp. Den är beständig och tål nästan alla temperaturer och är härdig mot både eld och syror.

Om det är på det sättet så borde det vara precis lika bra med en helt tät skruvkork. Jag har svårt att tro att det faktiskt är så, tror snarare att den som har skrivit kompendiet har sina egna starka uppfattningar.
Munskänkarna i en ask på gott och ont. ;)
 
Toppen