Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Förslutning: kork vs. Skruvkapsyl

Mattias Schyberg

Administratör
??? är detta officiellt utbildningsmaterial för Munskänkarna? Där ser man.
Utbildningsmaterial för en specifik kurs snarare än "officiellt" utbildningsmaterial. Då föreningen är ideel så varvas briljant kunskap med rena hjärnsläppen på sin håll. Ojämn kvalitet kan man nog säga, men totalt sett så brukar nivån vara nördigt hög, men det gäller att sila tugget och inte ta allt som sanningar. Länge så lärde man till och med ut att vi har grundsmakszoner på tungan. :confused:

Har fortfarande hört en del som påstår att mineraliteten i vin är mineraler som sugits upp från jordmånen och att viner från nya världen enbart består av massproducerade och opersonliga fruktbomber dessutom. ;)
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Utbildningsmaterial för en specifik kurs snarare än "officiellt" utbildningsmaterial. Då föreningen är ideel så varvas briljant kunskap med rena hjärnsläppen på sin håll. Ojämn kvalitet kan man nog säga, men totalt sett så brukar nivån vara nördigt hög, men det gäller att sila tugget och inte ta allt som sanningar. Länge så lärde man till och med ut att vi har grundsmakszoner på tungan. :confused:

Har fortfarande hört en del som påstår att mineraliteten i vin är mineraler som sugits upp från jordmånen och att viner från nya världen enbart består av massproducerade och opersonliga fruktbomber dessutom. ;)
Det verkar komplicerat att lära sig via Munskänkarna.
@Munskänkarna
#vinkurs
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Kanske den värsta korken jag har stött på (på ett ungt vin). Föll i princip isär i två delar efter att jag hade dragit den ur flaskan. :D

20150926_154328.jpg
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Hur var vinet då ?
inget fel på det. Trots att det var en 2012:a och med lite vin på utsidan av korken (som läckt igenom). Men billigt vin som troligen har blivit räddat av stora mängder svavel och att det under större delen av sitt liv har förvarats stående i låda och på SBs hylla.
 
M

Mouton

Vinet har jag inte provat än, besvikelsen ligger förslutelsen. Dom får stå i tvättstugan med absolut som granne
 
M

Mouton

Nja trångsynt vet jag inte. Som upplysning kan nämnas att förutsättningen för att vin skall utvecklas, förutsätter en möjlighet till en viss kontakt med syre. Inte noll.
 
M

Mouton

Läsa på behöver jag inte, dock konstatera att varje mynt har 2 sidor.. Men sånt läser jag inte mig till. Sånt sitter i ryggmärgen på varje vuxen, med sunt förnuft
 
M

Mouton

Faktaresistent tror jag det kallas.
Men eftersom du kallar mig faktaresistent vore det väldigt intressant att höra vilka egna fakta du grundar ditt påstående på? Jag redogör mina gärna för att motbevisas.
 
Toppen