Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Förslutning: kork vs. Skruvkapsyl

M

Mouton

Läs tråden jag länkade och återkom sedan med kompletterande åsikter/tankar/frågor.
Jag har läst det, broblemet för mig, att om detta skulle fungera så har vi totalt frångått att vin är en natur produkt, tillslutning kan man forska sig till evigheten till. Vin är en organisk produkt och enligt min åsikt bör tillslutas med sin like
 

Keen

slan
Men eftersom du kallar mig faktaresistent vore det väldigt intressant att höra vilka egna fakta du grundar ditt påstående på? Jag redogör mina gärna för att motbevisas.


Det baserades enkom på att du inte var villig att ta in och läsa ny information. Men du får gärna redovisa källa för att vin bör tillslutas med sin like för att utvecklas, och att detta inte kan ske med syntetisk korklösning.

Dvs detta inlägg:

Läsa på behöver jag inte, dock konstatera att varje mynt har 2 sidor.. Men sånt läser jag inte mig till. Sånt sitter i ryggmärgen på varje vuxen, med sunt förnuft
 
M

Mouton

Det baserades enkom på att du inte var villig att ta in och läsa ny information. Men du får gärna redovisa källa för att vin bör tillslutas med sin like för att utvecklas, och att detta inte kan ske med syntetisk korklösning.

Dvs detta inlägg:
Just gjort
 
M

Mouton

Men kan tänka mig att annonsen. Just nu Ch Latour-17 med skruvkork, endast 7500 just nu, skulle locka
 
M

Mouton

Kern. Självklart bekänner jag mig överbevisad av dina djupa vinkunskaper, du är inte möjligen RP som pluggat svenska?
 
M

Mouton

Chateaux Margaux håller på med tester för att eventuellt gå över till eller komplettera med skruvkork som förslutning, inledningsvis på andravinet Pavillon. Så din spådom kanske inte är så tokig ändå :)
Ha ha, Gud förbjude. Men CH Margaux har redan klargjort att det inte är aktuellt för sitt första vin
 

Keen

slan
Kern. Självklart bekänner jag mig överbevisad av dina djupa vinkunskaper, du är inte möjligen RP som pluggat svenska?

Nu pratade jag inte om dina vinkunskaper, utan om argumentationen att du inte behöver ta in ny information. Men bra försök.
 
M

Mouton

:)
Nu pratade jag inte om dina vinkunskaper, utan om argumentationen att du inte behöver ta in ny information. Men bra försök.
Du måste ha lässvårigheter, bekände just xx2 att Jag har svårt att ta in nya vinklar, har du ännu större problem. Uppenbart har du utnämnt dig själv till talesman för framtiden.. Nu väntar vi på leverans
 

Keen

slan
:)

Du måste ha lässvårigheter, bekände just xx2 att Jag har svårt att ta in nya vinklar, har du ännu större problem. Uppenbart har du utnämnt dig själv till talesman för framtiden.. Nu väntar vi på leverans


Eller så hoppar vi över personangreppen...

På tal om, så har jag heller inte tagit en ståndpunkt om det kommer funka med syntetkorkar än. Men jag har i dagsläget inga problem med skruvkork som förslutningsmetod och väntar med spänning på framtida lösningar, syntetiskt eller naturligt, som får bukt med TCA-problematiken. Men jag har dock tilltro till att någon form av syntetisk lösning, som låter vin åldras på samma sätt som med naturkork, kommer. Jag är således villig att acceptera båda ståndpunkterna, givet att nog vetenskaplig grund finns.
 
M

Mouton

För det första TCA problemet, är inget problem, utan en osäkerhet bland provade (mig inklusive) om att ett vins värde är vad det borde vara. Vi blir besvikna, försöker hitta en godtagbar ursäkt varför vi betalat 3700 för en Masseto. Detta är dock långt från sanningen, 1/1000 kan man möjligt skylla på korken.. Vad är resten då? Ångest för att inte vinet (priset) motsvarade
dina förväntningar
 

sunqan

Vinös
För det första TCA problemet, är inget problem, utan en osäkerhet bland provade (mig inklusive) om att ett vins värde är vad det borde vara. Vi blir besvikna, försöker hitta en godtagbar ursäkt varför vi betalat 3700 för en Masseto. Detta är dock långt från sanningen, 1/1000 kan man möjligt skylla på korken.. Vad är resten då? Ångest för att inte vinet (priset) motsvarade
dina förväntningar
Eftersom du inte tror på fakta och forskning, är det väl ingen idé att komma dragandes med lögner som att "det är välbelagt att tca och tba har en smak som... " och "statistiken visar att mellan 1 och 5 procent av all kork som används till förslutning av vin innehåller tca eller tba" med tillhörande fejk-referenser.
Det du pratar om är andra, mer subjektiva, "defekter"
 

sunqan

Vinös
Jag har läst det, broblemet för mig, att om detta skulle fungera så har vi totalt frångått att vin är en natur produkt, tillslutning kan man forska sig till evigheten till. Vin är en organisk produkt och enligt min åsikt bör tillslutas med sin like

Vin idag är allt annat än en naturprodukt, det är en, med väldigt få undantag, industriellt framställd produkt. Man lagrar tom på ståltankar och förpackar i glasflaskor.
Den mest naturnära förpackningen idag vore väl någon av tetra-paks plastkorksfria alternativ.

Men det kanske är fel tänkt av mig?
 
Toppen