Folkets (ibland tveksamma) val och viner vi köpt lådvis av

Diskussion i 'Vin' startad av Emanuel, 20 december 2013.

1. mnor

mnor Medlem

Jacquesson 736 har det blivit lådvis av och jag tänker beställa några lådor till för att säkra upp sommaren 2014

Elvis gillar detta.
  2. vintomas

vintomas Bloggare

Intet ont som inte har något gott med sig? :)

3. Anders Landström

Anders Landström Dricker mest, skriver lite Administratör

Tack för det Systembolaget.

kayaker och Skumpagne gillar detta.
  4. chamkat

chamkat Medlem

Hejsan,

Det var många fler steg än jag trodde, prisintervallen som är utpris på SB är:
    0-59, 60-69, 70-79, 80-89, 90-99, 100-119, 120-149, 150-199, 200+.

Tror inte att allmänna beställningar i en prisgrupp har lika stor påverkan som enskilda beställningar av ett särskilt vin (för att få in just det vinet). Men rekommenderar en dialog med ditt SB.

Vad gäller det utökade sortimentet av BiB och öl har det troligen att göra med att det köps mer av dem varorna än att det faktiskt finns ett SB i "närområdet", eller vad det nu ska kallas, som har ett bredare sortiment.

Gott slut!

Edit: felstavning *Slutt =/
    Edit2: Läste tråden lite nogrannare. =)

Last edited: 30 december 2013
  5. Emanuel

Emanuel - Ad astra per alas amforae

Tack för svaret, onekligen intressant att i stort sett allt vin man handlar hamnar i översta kategorin 200+ och att vi onekligen är rätt många som rör sig i det spannet på mitt lokala bolag, synligtvis utan resultat.
    Som du säger så kan det ju vara så att det inte påverkar sortimentet då moderskeppet redan beslutat att det räcker med en fullsortimentsbutik i Småland även om man behöver resa timmar genom tät jungel för att ta sig dit.

Antar att de bättre flaskor vi beställt till bolaget inte heller når upp i de kvantiteter som krävs för att ett enskilt vin ska komma in, det handlar ju trots allt bara om enstaka lådor och inte pallvis som i fallet med Montasamis Chard...

Personalen är ju hur trots allt bra så jag antar att det bästa sättet kanske är att tjata in ett vin i det lokala sortimentet...

Skall nog hur som helst knåpa ihop ännu ett mail till kundtjänst och ödmjukt be om att få tillbaka vår fullsortimentsbutik,
    vem vet, tro flyttar fjäll som mina norska kollegor brukar säga...

Last edited: 30 december 2013
    chambertin gillar detta.
  6. Anders Landström

Kundjänst? Finns ingen anledning att skriva brev dit. Skicka istället till de som har makten att förändra något baserat på ni vill påverka

Missnöje med/ synpunkter på:
    Skötseln av den dagliga verksamheten : Magdalena Gerger, VD Systembolaget
    Företagets ledning: Cecilia Schelin Seidegård, Styrelseordförande Systembolaget
    Övergripande frågor av ägarkaraktär: Pia Fagerström, Departementssekreterare och ansvarig ägarrepresentant, Socialdepartementet
    Politiskt inriktning: Maria Larsson Barn- och Äldreminister

StefanAkiko och Emanuel gillar detta.
  7. Emanuel

Någon verkar i förmodad ren frustration ha eldat upp SB's sajt?

-Troligen en stackars frustrerad själ som blivit utsatt för ett av systembolagets kafkasiska moment 22 när hen försökte beställa ett vin? SB.jpg

8. chamkat

chamkat Medlem

Nja, jag tror inte att de tänker "Men det finns ju ett SB i Växjö som har fullsortiment" utan snarare att det överlag är för liten försäljning av viner i prisklassen 200+ relativt försäljningen av BiB, öl, vin under 90kr etc.

Jag har faktiskt ingen insyn i hur många flaskor (poäng) som behöver säljas för att ett rödvin i den prisklassen ska kvala in på hyllorna. Men poängen räknas inte specifikt för den butiken, utan över alla Premiumbutiker (såsom den i Kalmar är klassad), och en fördelning på hyllorna ges från den bäst säljande butiken i Premiumsegmentet och sedan nedåt. Jag vet inte exakt vad det kan handla om men i ALLA händelser så innan du får den till Kalmar så Hansa, Nordstan och Passagen fått den på hyllorna tack vare era enträgna beställningar...

Anders Landström gillar detta.
  9. Anders Landström

När man tänker efter så är det ju helt rätt. Det finns ingen anledning att sponsra småstadsbutiker bara för att vi har ett monopol. Bättre att se till att intresserade framförallt i huvudstaden får sin behov tillgodosedda innan provinserna får sitt. :p

StefanAkiko, gece och Skumpagne gillar detta.
  10. Emanuel

-Snigel på ögat igen!

Anders Landström gillar detta.
  11. vintomas

vintomas Bloggare

Hörrni, dags att erkänna: vem av er var det som satte eld på Evrys serverhall? Aja baja! Systembolaget ska bekämpas med lagliga medel, inte genom pyromani.

12. Skumpagne

Skumpagne Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa

:rolleyes:

13. Emanuel

-Risken finns ju helt klart att SÄPO tar resursen från bevakningen av Flashback och riktar dem mot Finewines istället.
    Det är ju ett känt faktum att vissa vinmänniskor blir på gränsen till militanta när monopolet kommer på tal :)

Elvis och Skumpagne gillar detta.
  14. gece

gece Man vänjer sig.

Är det inte en socialmedicinsk åtgärd för att göra alkohol mer svårtillgängligt för svenskarna, tro?

15. MD

MD Medlem

Det du tar upp här ovan gäller endast artiklar som ska kvala in det Fasta Sortimentet. En artikel i Beställningssortimentet kan lagerföras på enstaka butiker som "lokalt efterfrågad" och då är det endast beställningar på just den butiken som väger in i beräkningen.

chamkat gillar detta.
  16. Emanuel

-Då blir ju i så fall nästa fråga vad som gäller för detta? -Är det upp till den lokala butiken att fritt välja vad som anses vara lokalt efterfrågat eller finns det ett regelverk med fasta kvoter, och är de i så fall samma för alla prisklasser?

Mystiken tätnar, Systembolagets vägar äro outgrundliga...

17. chamkat

chamkat Medlem

+1, helt rätt!

18. MD

MD Medlem

Det är styrt på samma sätt som när artiklar kvalar in i Fasta via poängberäkning. Butiken kan inte påverka och det är olika kvoter beroende på prisklass.

Emanuel gillar detta.
  19. kayaker

kayaker Cyklist

Jag väntar på att IOGT-NTO ska ta på sig ansvaret för dådet.

20. Emanuel

-Varför då?
    Systembolaget verkar ju länge haft en strategi att göra en så usel och illa fungerande sajt som möjligt för att på så vis försöka få folk att ge fan i att köpa alkohol i ren frustration för att det är så krångligt, mumma för IOGT-NTO således kan man tycka?
    -Fast när man tänker efter så är det ju bara gott vin som är svårt att få tag på, Morbergs görasås-kollektion och Montazamis utvalda multipurposeviner råder det ju ingen brist på.

Dela sidan