Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Forumets Nyårsmenyer 2016

chambertin

Medlem
Behöver forumets råd och insikter här. Vi kommer att bjuda på en nyårssupé och mina vintankar har varit hittills varit Legras St Vincent 2000 (troligtvis kompletterad med Pierre Moncuit Hugues de Coulmet BdB) som fördrink och förrätt. Till huvudrätt hade jag tänkt att köra på en bättre bit kött och hade tänkt mig Merlotdominerad Château Malescasse 2004 (kanske kompletterad med månadens vin som inte hunnit knäckas ännu).

Men nu till min fråga - min fru vill nu att vi gör ankbröst (troligtvis ungsbakad med ugnsbakade rotfrukter) vilket jag inte alls har något emot, och min naturliga instinkt är då att gå på en bra Beaujolais eller en Pinot Noir - båda finns det gott med om bra alternativ i källaren. Vad säger ni - vilket vin hade ni kört på? Eller kanske till och med något vitt?
Brukar göra precis som @danryd och gå på fatiga och stadiga sydväst-fransoser (Tannat och Malbec) eller Bdx snarare än Pinot Noir (som jag ofta tycker har alltför lite tanniner för att matcha det ev feta man har i tillbehören runt ankan. Kör man en mer slimmad variant av ankan så kan jag dock tänka mig att det funkar bättre).
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Som det ser ut nu.

Starters:
Crème Ninon
Vin: Champagne

Svamprisotto
Vin: Champagne

Mathias Dahlgrens ankleverparfait med liten tryffelsallad på stekt bondbröd
Vin: sött

Bon Llocs havskräfta med kaviar, citronette och avokadocreme serverad på bädd av sallad toppad med krutonger
Vin: vitt+bonusvin

Huvudrätter:
Lamm med helstekt rotselleri med variation på kål, rotselleripuré, rödvinssås
Vin: rött

Oxfilé provencale med potatisbakelse, svamp och persiljekräm
Vin: rött

Pre-dessert:
AGA suprise

Refresher:
Granny Smith sorbet (Paco Jet)


Desserter:
Ljummen Roquefort cheesecake a la Andreas Larsson
Vin: fortifierat

Äppelpaj med citronglass (Paco Jet)
Vin: Champagne

Petit Fours:
Chokladbanankaka
öl

Ost:
Alla har med en
Dryck: slattar

Historiskt brukar våra nyårsmiddagar ta ett halvt dygn så tolvslaget brukar bli en välkommen bensträckare.:D
Seriöst har du Paco-Jet hemma :eek:?
 

Sebban

Medlem
Till förrätt blir det carpaccio med svamptoast

Huvudrätt blir det oxkind med tryffelpotatispure o rödvinssås.

Efterrätten har damerna som uppgift o den ligger hemlig till kvällen.

Har ni något tips på dryck till förrätt/huvudrätt får ni gärna skriva det! Inte i den högre prisklassen :)
 

Torpan45

Jennifer
Klassisk meny..

Vitlökshalstrade havskräftor
2009 Domaine Laroche Chablis Grand Cru Les Clos

Tornedous Rossini
2009 Poderi Aldo Conterno Barolo

Saffrans och honungsglass med ingefärsflarn
2006 Dr Loosen Riesling Beerenauslese

Osäker på om Barolon hunnit att mjukna tillräckligt.. kanske det får bli en CDP istället..
 

Alpha

Medlem
Tornedous Rossini
2009 Poderi Aldo Conterno Barolo

Vad roligt, jag kom hit just för att lyssna med forumet vad ni förslår till denna rätt då det nog blir även mitt val i år. Känns ju spontant att det bör vara franskt sett till rättens ursprung men är öppen för det mesta.

Tänkte även lyssna huruvida det finns några intressanta tankegångar kring dryck till Fondant au Chocolat? Utöver Brachetto dvs...
 

kayaker

Cyklist
Vad roligt, jag kom hit just för att lyssna med forumet vad ni förslår till denna rätt då det nog blir även mitt val i år. Känns ju spontant att det bör vara franskt sett till rättens ursprung men är öppen för det mesta.

Tänkte även lyssna huruvida det finns några intressanta tankegångar kring dryck till Fondant au Chocolat? Utöver Brachetto dvs...
Moscatel de Setúbal!
 

Helen

Medlem
Planen ser ut att bli följande på nyårsafton. Då medelåldern (73 år) är lite högre på denna middag blir det lättuggad mat :p.
Gästerna är inte så stora i maten men dricker desto mer så det blir stora flaskor som öppnas.

Canapér med @KockJohan underbara ankleverpaté och fikonmarmelad.
Canapér med finsk osetra kaviar på smörstekt bröd.
Canapér med hemmagjord skagenröra.

* Preförätt: La Coquille de Brouillade dÓeufs au Caviar - Recept från Roger Vergers kokbok
* Förrätt : La Fricassée d´Homard á la Créme dÉstragon – Recept från Roger Vergers kokbok.
* Varmrätt: Klassisk Wallenbergare med potatispurre, brynt smör och gröna små djävla ärtor.
* Ostbricka med Comté och Brillant Savarin från Androet
* Dessert: Hembakade mandelmusslor med vipsgrädde och hallon

Taittinger på 3 L kör vi till canapérna, ägget med kaviar och hummern.
Fonsecan 2005 byter jag nog ut mot en 95a som jag hittade i vinskåpet.
Sauternes Suduiraut kan ocskå bli utbytt mot en yquem. och mummen på magnum till 24 slaget kan också bli utbytt...
viner nyårsafton 2016.jpg
 

Mats Petri

Österlen
Någon som har erfarenhet av att laga vegetarisk fest/nyårsmeny? Det är sonen som har gett mig uppdraget att fråga på forumet.
Det skall ju helst se lite festligt ut, med tanke på dagen, men vi har svårt att spåna fram något som känns bra. De flest recept vi har hittat känns lite vardagliga.
Vegetariskt är inte riktigt min grej, så jag har svårt att hjälpa honom.
 

gece

Man vänjer sig.
Någon som har erfarenhet av att laga vegetarisk fest/nyårsmeny? Det är sonen som har gett mig uppdraget att fråga på forumet.
Det skall ju helst se lite festligt ut, med tanke på dagen, men vi har svårt att spåna fram något som känns bra. De flest recept vi har hittat känns lite vardagliga.
Vegetariskt är inte riktigt min grej, så jag har svårt att hjälpa honom.
Serious eats har en del bra artiklar om veganmat som eventuellt kan vara bra inspiration. Vårrullar till förrätt och friterad tofu till varmrätt kanske?
 
Vegetariskt eller veganska? Ägg kan man ju göra en del kul med. Fritera tofu, rotfruktstimbaler, toppa med blad och blommor, eller denna tid på året några mildare örter kanske.


Det man ofta får om man blandar grönsaker och kött är olika konsistenser, det måste man vara mer aktiv med. Man kan ju tillreda svamp på olika sätt, t.ex torka och mala, sylta och steka och servera alla tre. Inga konkreta förslag men en del idéer iaf
 

Gurto

Medlem
Någon som har erfarenhet av att laga vegetarisk fest/nyårsmeny? Det är sonen som har gett mig uppdraget att fråga på forumet.
Det skall ju helst se lite festligt ut, med tanke på dagen, men vi har svårt att spåna fram något som känns bra. De flest recept vi har hittat känns lite vardagliga.
Vegetariskt är inte riktigt min grej, så jag har svårt att hjälpa honom.

Inspirerad av övriga förslag sammanslaget med egna idéer skulle ett spontant förslag kunna se ut så här:

Snittar:
Hummus på friterat tunnbröd
Arancini (panerade och friterade risottobollar) fyllda med pecorino
Makisushi med avokado och wasabimajonnäs

Soppa:
Crème Ninon
Recept t.ex. här: http://www.koket.se/anders_leven/soppor_och_grytor/gronsaker/creme_ninon/
Koka en bra grönsaksbuljong och använd istället för hönsbuljongen

Förrätt:
Saltinbakad rotselleri (recept ex: https://mumsfillibaba.blogspot.se/2012/11/saltbakad-rotselleri.html?m=1 ) i skivor med brynt smör, friterad svartkål/grönkål och lite trevliga örtblad

Varmrätt:
Långbakad purjolök med puylinser, kastanjekräm (koka/rosta kastanjer, skala, mixa med någon kokt potatis, smör och salt) och pankopanerad aubergine

Dessert får du inget förslag på :) är ju generellt vegetariskt.

Hoppas det gav någon inspiration.
 

chambertin

Medlem
Någon som har erfarenhet av att laga vegetarisk fest/nyårsmeny? Det är sonen som har gett mig uppdraget att fråga på forumet.
Det skall ju helst se lite festligt ut, med tanke på dagen, men vi har svårt att spåna fram något som känns bra. De flest recept vi har hittat känns lite vardagliga.
Vegetariskt är inte riktigt min grej, så jag har svårt att hjälpa honom.
Gazpacho !
 
Toppen