Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Forumets partisympatier...

Vilket parti röstade du på i riksdagsvalet 14 september 2014?

  • Moderaterna (m)

    Votes: 27 43,5%
  • Folkpartiet (fp)

    Votes: 0 0,0%
  • Kristdemokraterna (kd)

    Votes: 1 1,6%
  • Centerpartiet (c)

    Votes: 11 17,7%
  • Socialdemokraterna (s)

    Votes: 6 9,7%
  • Miljöpartiet (mp)

    Votes: 3 4,8%
  • Vänsterpartiet (v)

    Votes: 1 1,6%
  • Feministiskt Initiativ (f!)

    Votes: 3 4,8%
  • Sverigedemokraterna (sd)

    Votes: 6 9,7%
  • Röstade ej, blankt eller övrigt!

    Votes: 4 6,5%

  • Total voters
    62
Den kan man nog ha synpynkter på :)
Vad har "politically correct" där att göra? Är det ett försök att få in en åsikt om den politik som drevs och de strömningar som fanns i usa när diagrammet gjordes?

Svensk syn på begreppet (enligt Wiki)
Politisk korrekthet, alternativt PK, är ett begrepp som betecknar språkbruk, idéer, politik och beteenden som eftersträvar att minska negativa sociala och institutionella konsekvenser på grund av kön, etnicitet, kultur, sexuell läggning, religiös tro, ideologisk uppfattning, funktionsnedsättning, ålder, med mera.[1][2]

Engelska
Political correctness or political correctitude[1] (adjectivally, politically correct; both forms commonly abbreviated to PC) is the attitude or policy of being excessively careful not to offend or upset any group of people in society who are believed to have a disadvantage. Mainstream usages of the term politically correct began in the 1990s by right-wing politicians.

Personligen föredrar jag den engelska varianten. I Sverige får man inte debattera känsliga områden eller utmana vedertagna "kunskaper". Vi är lite som Italien var under den katolska kyrkans styre. Områden som feminism, invandring, utbildning, religiös tro, alkoholpolitik etc etc debatteras utifrån en given mall där alla håller sig inom väldigt små ramar. Problem får aldrig kallas problem och varje ord måste vägas på guldvåg. En likriktad presskår bevakar alla steg och vid minsta rörelse utanför mallen så går drevet.
 
Last edited:

Sörplarn

Medlem
Om man jämför USA och stora delar av Europa, inte bara Sverige, så ligger många partier längre till "vänster" på den skalan. Men det är en intressant bild. Upplever att många partier i Sverige ligger ner i den lägre vänstra kvartilen och i allmänhet ligger alla partier på den nedre delen av bilder(under mittlinjen) oavsett politisk färg

En förträfflig analys, precis som jag själv upplever det, kanske ska du jobba som "tyckare" väldigt bra betalt har jag hört! ;)

Ja Sverige har alldeles för mycket av interventionism, och obegripligt stor byråkrati om man ser till befolknings mängd.
 

sunqan

Vinös
Svensk syn på begreppet (enligt Wiki)


Engelska


Personligen föredrar jag den engelska varianten. I Sverige får man inte debattera känsliga områden eller utmana vedertagna "kunskaper". Vi är lite som Italien var under den katolska kyrkans styre. Områden som feminism, invandring, utbildning, religiös tro, alkoholpolitik etc etc debatteras utifrån en given mall där alla håller sig inom väldigt små ramar. Problem får aldrig kallas problem och varje ord måste vägas på guldvåg. En likriktad presskår bevakar alla steg och vid minsta rörelse utanför mallen så går drevet.
Jo... men varför finns "politically correct" med i den nedre vänstra kvadranten?
 

Sörplarn

Medlem
Jo... men varför finns "politically correct" med i den nedre vänstra kvadranten?

Marxism hysterier, kan vara en ledtråd, finns allt för många av de.

Marx = Kommunism, därför det hamnar där kan jag tänka mig.

Marxists they believe to have subverted Western institutions like schools, universities, media, entertainment industry and religion.
 

Silenos

Medlem
Den senare tvådimensionella kartan har liten relevans utanför USA. Förutom alla "presidentismer", så känns begrepp som t.ex. piously correct helt irrelevanta för en svensk kontext. Skaparna (som troligtvis är far eller son Paul) verkar dock ha gjort Vintomas läxa. De själva återfinns i den övre delen, där det är luftigt och vitt jämfört med nere i tyranniet, som är trångt och rödfärgat. Det känns nästan lite såhär:

320px-Sandro_Botticelli_-_La_Carte_de_l%27Enfer.jpg


Skulle Dala-demokraten publicera en variant så skulle den vertikala axeln säkerligen ha själviskhet i den änden som nu heter frihet och solidaritet i den andra.

Det finns bättre varianter som inte är så uppenbart färgade som dessa. Men helt objektivt (@gece , postmodernister är vi allihopa? ;)) blir det väl aldrig.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Ett 40-tal röster och fortfarande ingen FP-röst, trots att FP (tillsammans med MP och FI) är klart överrepresenterade i storstadsområdena, där många FW-aktiva verkar finnas. Jag är faktiskt mer förvånad över nollan på FP än den på KD. Det kanske skulle passa om FW adopterade det gamla fina talesättet (från 80-talet?) "hellre en full ligist än en nykter folkpartist?" :D
 
Ett 40-tal röster och fortfarande ingen FP-röst, trots att FP (tillsammans med MP och FI) är klart överrepresenterade i storstadsområdena, där många FW-aktiva verkar finnas.
Är också förvånad men å andra sidan, Carl B Hamilton och Maria Larsson har båda gett sina respektive partier ett ansikte på forumet. Sedan vet jag inte om alla röstar, en del tycker säkert att ämnet är helt OT och inte intressant.
 

Sörplarn

Medlem
Den senare tvådimensionella kartan har liten relevans utanför USA. Förutom alla "presidentismer", så känns begrepp som t.ex. piously correct helt irrelevanta för en svensk kontext. Skaparna (som troligtvis är far eller son Paul) verkar dock ha gjort Vintomas läxa. De själva återfinns i den övre delen, där det är luftigt och vitt jämfört med nere i tyranniet, som är trångt och rödfärgat. Det känns nästan lite såhär:

320px-Sandro_Botticelli_-_La_Carte_de_l%27Enfer.jpg


Skulle Dala-demokraten publicera en variant så skulle den vertikala axeln säkerligen ha själviskhet i den änden som nu heter frihet och solidaritet i den andra.

Det finns bättre varianter som inte är så uppenbart färgade som dessa. Men helt objektivt (@gece , postmodernister är vi allihopa? ;)) blir det väl aldrig.

Jo den har ju det, jag vet vart den kommer ifrån, men det tolkar ett mycket väl-medvetet än vad mycket av det manipulerad svenska har att erbjuda, ta bara PK exemplen som mr @Anders Landström länka.

Men, du tar två rätt så fina PK ord och sätter man dom rätt så får man en vilja att "tro", likt en religion eller piously correct.

Likaväl kan frihet ha samma ord som solidaritet, och likaväl kan staten utnyttja samma ord "solidaritet" att flytta ett värde där staten tycker det värdet skall vara (någon bestämmer ditt värde, värdet på en lön till exempel, vad du än tycker är rätt eller fel), problemet här är att Svenskar har någon form av "tro" att staten är lösningen, men glömmer att folket är staten, då blir det lite kommunism över det hela, rätt ord är kollektivism!

Varför skulle en fri människa känna mindre solidaritet jämfört med någon som kidnappar ordet för egen vinnings skull?

Upp eller ner handlar om hur stor stads apparat man vill betala för, och hur mycket frihet man vill ha, inget annat!
Sen att dala demokraten har vitsiga ord är upp till de!

"Piously correct" finns i Sverige, dock är det KD som står för det, och KD behöver vi nog inte en djup-gående analys på vad dom vill.

Att förstå vad denna "karta" handlar om (utöver gamla presidenter som nämns) så är den riktigt bra, problemet att den ogillas av många i detta land, för den är en sanning man inte vill veta av, den är inte PK.

Eller ett rent missförstånd och brist på hur ett politiskt system är uppbyggt, där av höger-vänster är inte intressant utan vad du betalar för din egen frihet att bestämma!

Problemet är indoktrinerad som sitter sen början av 70-talet och prägeln, de få jag hittar som ser detta är utlands-svenskar, man kan ju undra varför!?

Förstår man inte information, är det väldigt lätt att döma ut den!
 

Silenos

Medlem
@Sörplarn : Politiska kartor i flera dimensioner blir inte bra bara därför man håller med dem i deras värderingar. De skall inte innehålla värderingar överhuvudtaget*. Det är inte det som skall vara deras funktion. De blir intressanta först när de väl speglar ett lands olika politiska strömningar och klarar av att på ett lättöverskådligt sätt sortera de olika tankar och värderingar som finns hos de olika grupperingarna i det aktuella landet och placera dem i relation till varandra. Din karta är totalt meningslös som en politisk kompass i Sverige. Det är dock inte det samma som att säga att tankarna som den aktuella kartan innehåller är förkastliga, det är en helt annan fråga.

*Så långt det är möjligt...
 

Sörplarn

Medlem
Absolut det håller jag med om, personligen gillar jag inte vänster höger, är endast ett sätt likt denna karta att sätta en klassificerings stämpel på en person.

Syftade mest på mitten remsan vilken eller vad vill ha liten stats apparat och vice versa, då visar den historien om den typ av ideologier som gillar stora stads apparater vänster eller höger, var det jag syfta på. Var uppe tidigt idag så var lite kinkig när jag skrev skulle omformulera en del nu när jag ser det.
 

Peder

Medlem
Maria Larsson checkar ut. Hon lägger ner sitt Facebook-konto nu här hon inte är minister längre och på Twitter är @ministermaria ett minne blott. En mer ignorant minister har man fått söka efter så oavsett om man är röd eller blå borde man vara nöjd med hennes avgång. Jag önskar att den som nu kommer axla hennes roll blir mer lyhörd och bemöter den kritik man även får, för det är en viktig del som politiker.

Maria Larsson lämnar oss nu med en härlig bunt pengar och Larsson är inte ett av de glömda barnen.
Statsråden som avgår får ett avgångsvederlag på 124 000 kronor i månaden under ett års tid.

Larsson, som har varit statsråd längre än sex år, får efter det en inkomstgaranti, det som kallas statsrådspension, på 61 475 kronor i månaden, fram till dess att hon fyller 65 år. Källa: http://www.vetlandaposten.se/artikel/114192/sa-mycket-far-ex-statsraden

Maria-Larsson.jpg
ministermaria.jpg
 

Mattias Schyberg

Administratör
Maria Larsson checkar ut. Hon lägger ner sitt Facebook-konto nu här hon inte är minister längre och på Twitter är @ministermaria ett minne blott. En mer ignorant minister har man fått söka efter så oavsett om man är röd eller blå borde man vara nöjd med hennes avgång. Jag önskar att den som nu kommer axla hennes roll blir mer lyhörd och bemöter den kritik man även får, för det är en viktig del som politiker.

Maria Larsson lämnar oss nu med en härlig bunt pengar och Larsson är inte ett av de glömda barnen.


Visa bifogad bild 2328 Visa bifogad bild 2329
Trist att få så mycket pengar per månad utan att vara en förespråkare av vindrickande. :confused:
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
På tal om partisympatier - undrar om våra vänner i IOGT-NTO håller på att värva ytterligare röster till SD bland öl- och vinvänner? I senaste numret av deras tidning finns det ett antal artiklar om IOGT-NTO:s syn på/förhållande till SD: Accent magasin: "Debatt: Är Sverigedemokrater välkomna i IOGT-NTO?"
Inget direkt backande från den tidigare positionen att de inte vill ha med SD att göra, utan snarast hårdare formuleringar än tidigare. Det står dem självklart fritt att göra så, men jag tror ändå att det är ganska nytt att nykterhetsrörelsen baserar sina synpunkter om partier (och politiker) på något helt annat än deras synpunkter i nykterhetsfrågor. På sätt och vis är detta konsekvent med deras uteslutning för några år sedan av pastor Åke Green, baserat på hans homofientliga predikningar - d.v.s. en ambition att hålla avstånd till åsikter som inte anses acceptabla av svenska "mainstreammedier", även om de åsikterna inte har något med nykterhet eller drogfrågor att göra.
Jag undrar om det i grunden är särskilt klokt av en "smal" lobbyorganisation att helt avsäga sig kontakter med Sveriges tredje största parti, men å andra sidan har jag inget emot att IOGT-NTO beter sig oklokt. :)
Däremot kan nog ställningstagandet på kort sikt ge dem lite ökad "cred" bland vissa politiskt intresserade yngre personer i storstäderna, och kanske ge dem lite fler medlemmar som kan tilltalas av att de sätter en tydligare "antirasism"-etikett på verksamheten.
Eftersom jag nyligen läste en intressant bok om den amerikanska förbudstiden och dess förhistoria (Daniel Okrent, Last call: the rise and fall of Prohibition) drar jag lite på smilbanden åt det här med antirasism som en viktig grund för nykterhetsrörelsen. Den amerikanska nykterhetsrörelsen var på slutet av 1800-talet och början av 1900-talet - då de stod på sin topp - nämligen Ku Klux Klan närstående, eftersom båda var uttryck för motstånd mot pågående samhällsförändringar som ogillades av det protestantiska/puritanska USA. Många av den amerikanska nykterhetsrörelsens ledande företrädare gjorde vid denna tid hätska utfall mot mörkhyade (som ansågs bli extra bestialiska när de drack), katoliker (nyanlända hel- eller halvalkoholiserade invandrare som tog med sig sina degenererade dryckesvanor från östra och södra Europa), tyskar (oavsett om de var katoliker eller inte, eftersom de styrde den amerikanska ölindustrin) och judar (som profiterade på att sälja alkohol och som styrde stora delar av spritindustrin). Självklart har detta inget med dagens IOGT-NTO att göra, men det är fascinerande att se hur nykterhetsrörelser i olika tidevarv drar helt olika slutsatser om vilka andra rörelser de hör ihop med.
 
Är inte bara IOGT-NTO som många rörelser helt politiskt korrekta. Att ett antal djupt kristna medlemmar helt plötsligt står bakom andra religiösa rörelser , feminism och fri invandring tror jag inte helt på. Finns väl en klick i ledningen som är uppväxta i Rörelsesverige vilka inte alltid har samma åsikt som många av deras medlemmar. Titta på LO, länge sedan 100% av medlemmarna röstade på Socialdemokraterna.

Kommentarerna är iofs djupt eniga med artikeln men jag vet inte om det speglar alla medlemmars synpunkter.
 
Toppen