Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Forumets partisympatier...

Vilket parti röstade du på i riksdagsvalet 14 september 2014?

  • Moderaterna (m)

    Votes: 27 43,5%
  • Folkpartiet (fp)

    Votes: 0 0,0%
  • Kristdemokraterna (kd)

    Votes: 1 1,6%
  • Centerpartiet (c)

    Votes: 11 17,7%
  • Socialdemokraterna (s)

    Votes: 6 9,7%
  • Miljöpartiet (mp)

    Votes: 3 4,8%
  • Vänsterpartiet (v)

    Votes: 1 1,6%
  • Feministiskt Initiativ (f!)

    Votes: 3 4,8%
  • Sverigedemokraterna (sd)

    Votes: 6 9,7%
  • Röstade ej, blankt eller övrigt!

    Votes: 4 6,5%

  • Total voters
    62

Sörplarn

Medlem
Är inte bara IOGT-NTO som många rörelser helt politiskt korrekta. Att ett antal djupt kristna medlemmar helt plötsligt står bakom andra religiösa rörelser , feminism och fri invandring tror jag inte helt på. Finns väl en klick i ledningen som är uppväxta i Rörelsesverige vilka inte alltid har samma åsikt som många av deras medlemmar. Titta på LO, länge sedan 100% av medlemmarna röstade på Socialdemokraterna.

Kommentarerna är iofs djupt eniga med artikeln men jag vet inte om det speglar alla medlemmars synpunkter.

Vad jag inte förstår är vad man vinner med typ sådan här vuxen-mobbning eller vad man skall kalla det, nu är jag inte för SD, men jag är starkt för yttrandefrihet, man skall få säga något och påstå saker bara man har riktiga fakta som kan backa upp det man tror på och inte tvinga andra, och tvingar man andra och har man då fel så är det bara att erkänna det felet.

Sverige blir mer och mer ett Nordkorea light, då få som påstår sig veta bättre än alla andra vet vad som är bäst för alla och tar slutna grupper för sanning även då inskränker på yttrandefrihet och kan tänka sig att ta bort den, det är skrämmande även att människor som kommenterar i denna artikel inte tänker till utan håller med utan ens se eller läsa på vad man förespråkar för något, sekt ju rätt ord det tros väldigt mycket.

Men om man tittar på artikelns delning i sociala medior och jämför andra artiklar från samma blaska så är det få som läser deras visioner gissar jag på, och blir lite mer som allt annat i dessa sekter, egen beundran hur "vis" man är och får sig en ryggdunk av de åtta andra som endast läser artikeln, haha skön verklighetsförankring.

Nä det är dags att införa detta (se nedan), även om jag själv löper risken att hamna där.

idiothem.jpg
 

Sörplarn

Medlem
Haha KD, en fröken Penilla Gunther läs och gotta er här.

Kanske ska man dra av alkohol skatten likaväl, kanske skall prova, SKV brukar vara så snälla.
 

Mats

Gone todash....
Jag är nog en av de sista att försvara IOGT-NTO men när det gäller olika föreningar och gruppers fördömande av SD är situationen mycket speciell för SD är ett mycket speciellt parti. I det här fallet tycker jag inte det är konstigt alls att IOGT tar avstånd från något som inte har med nykterhet att göra och jag tror inte deras fördömande har någonting alls att göra med att vara politiskt korrekta, få "cred" eller att de gör någon risk/benefit-analys innan de ger sin kritik. SD är inte som vilket nytt parti som helst, även om de nu driver sina frågor med argument som attraherar stora mängder väljare ÄR det ett parti med rötter i nynazismen och 90-talets vit makt-rörelse, och att flera i partitoppen fortfarande har sådana åsikter kommer ju fram gång på gång på gång. Många svenskar vaknade upp chockade efter valet när SD plötsligt var Sveriges tredje största parti och kände att det här var inte det Sverige de ville leva i, inte när ett parti de kopplade samman med det vidrigaste politiska synsätt som funnits i modern tid hade fått nästan 13% av rösterna. Detta har gjort att många tidigare politiskt ganska ointresserade har velat ge uttryck för sin avsky och därför går allt från vävgrupper, skoterklubbar, trädgårdsvänner mm mm inklusive nykterhetsrörelsen ut och klargör sin åsikt om något som inte har med deras egentliga intresse att göra. De känner helt enkelt ett starkt behov av att klart och tydligt visa sin egen åsikt i frågan på ett sätt de aldrig känt förut när något parti på "fel" sida i vänster-höger skalan har fått oväntat många röster. Som sagt, man ser inte SD som vilket nytt parti som helst utan de har en bakgrund som de flesta i Sverige aldrig kommer att acceptera hur relativt rumsrena åsikter partiet än ger uttryck för i dagens politik.
 

Peder

Medlem
Som sagt, man ser inte SD som vilket nytt parti som helst utan de har en bakgrund som de flesta i Sverige aldrig kommer att acceptera hur relativt rumsrena åsikter partiet än ger uttryck för i dagens politik.

Personligen skulle jag aldrig lägga min röst som jag ser det för närvarande på SD, men samtidigt vet man aldrig vad man röstar på i framtiden. Tittar man på SD så har de en bakgrund som är ganska skrämmande, men det har nog Socialdemokraterna också om man skulle granska deras tid under 30 och 40-talet. Det är iofs väldigt länge sedan, men om en 30-40 år så är 90-talet också ganska långt bort för SD. Personligen försöker jag alltid med argument som ligger i nutiden att få folk av välja bort Sveigedemokraterna. Men jag respekterar också de få vänner som jag har, som trots mina åsikter har lagt sin röst på SD i valet 2014. Jag är övrigt nog inte ensam att ha SD-vänner med tanke på att det var 13 procent av svenska folket som gillar det Jimmie gör och 4 personer som säger sig rösta på SD här på forumet.

När det gäller IOGT-NTO tycker jag att det är knasigt att vara så aggressiva mot SD, men det kanske är en viktigt rustning för nykterhetsrörelsen när muslimerna tar över IOGT-NTO i framtiden. Själv kommer jag aldrig rekommendera någon att varken lägga sin röst på SD eller ha något samröre med den militanta och något rasistiska nykterhetsrörelsen som inte anser att människor skall få vara olika.
 

Mats

Gone todash....
Tittar man på SD så har de en bakgrund som är ganska skrämmande, men det har nog Socialdemokraterna också om man skulle granska deras tid under 30 och 40-talet.

Ja och ännu värre Vänsterpartiet som var VPK som hyllade Sovjet-komunismen som i sig inte var långt efter nazisterna i hemskheter, men skillnaden med hur folk ser på V och SD är dels att när kommunism setts som något "dåligt" har nazismen sett som något "ondskefullt", dvs funnits gradskillnader i eländet i folks tankar, men även att VPK/V har funnits i Sverige ända sedan andra världskriget och vi svenskar är vana med dem och liksom vuxit upp med att de funnits, medan hoppet från de ondskefulla nazisterna på 40-talet via 90-talets nynazister till dagens SD helt saknar kontinuitet i folks tankar vilket gör att kopplingen till det otäcka ursprunget blir lättare att göra och därmed väcker SD mycket starkare känslor än V m.fl.

Vill bara klargöra att jag med förra inlägget inte la in några personliga åsikter om olika partier (eftersom ett tidigare inlägg där jag gjorde det blev bortplockat av moderator pga att allmänpolitiska åsikter inte har med vin att göra ;) ) utan bara försökte förklara vad jag tror är olika gruppers orsaker till att de fördömer SD, och samtidigt försvara dessa grupper från anklagelser om att vilja visa sig politiskt korrekta eller ha andra baktankar med sitt fördömande. Gjorde det kanske lite som en reaktion på den extremt enkelsidiga synen som finns här på forumet när det gäller SB och IOGT-NTO. Jag ogillar bägge, vill bli av med monopolet, hatar hur SB behandlar oss kunder och tycker IOGT är en bunt trångsynta extremister, men forumets åsikter om dessa två brukar vara lika obalanserat extrema åt andra hållet vilket är lite synd för extremisters synpunkter brukar sällan väga tungt i seriösa samhällsdebatter.
 

chambertin

Medlem
Gjorde det kanske lite som en reaktion på den extremt enkelsidiga synen som finns här på forumet när det gäller SB och IOGT-NTO. Jag ogillar bägge, vill bli av med monopolet, hatar hur SB behandlar oss kunder och tycker IOGT är en bunt trångsynta extremister,
Jag tror dina åsikter ganska väl speglar hur många här ser på både monopol, SB och IOGT-NTO och knappast kan anses särskilt extremistiska. Utanför vår krets däremot så märker jag själv att många ser mina åsikter som "udda" för att uttrycka sig milt.
 

Sörplarn

Medlem
Jag tror dina åsikter ganska väl speglar hur många här ser på både monopol, SB och IOGT-NTO och knappast kan anses särskilt extremistiska. Utanför vår krets däremot så märker jag själv att många ser mina åsikter som "udda" för att uttrycka sig milt.

Tror inte det heller, många på forumet de få jag mött på BOYB gillar/älskar att ha sin frihet som individ, märks verkligen en personlighet som vill förmedla, men håller med att udda stämpeln hänger i luften tyvärr för ofta då åsikten inte passar in kollektivet av andra som håller sig till klassiska PR kanaler, eller kanske att vi filosofierar över ett gott glas vin alldeles för mycket!? ;)

JFK berättar detta väldigt bra i detta tal.



Vidare kan jag gå djupare i den verkliga faran om ekonomi, men då kopplas jag säkerligen bort då det har inte alls med en flaska vin.......
 
Last edited:

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
I det här fallet tycker jag inte det är konstigt alls att IOGT tar avstånd från något som inte har med nykterhet att göra och jag tror inte deras fördömande har någonting alls att göra med att vara politiskt korrekta, få "cred" eller att de gör någon risk/benefit-analys innan de ger sin kritik.
Hm, jag har egentligen inte följt nykterhetsorganisationernas göranden och låtanden så länge "i realtid", men har du något exempel på att de i modern tid har tagit tydlig ställning i någon annan politisk fråga som inte alls har med nykterhet att göra? D.v.s. har de haft åsikter om t.ex. skatter, löntagarfonder, kärnkraft, högertrafik, pensionsfrågan/ATP, kristendomsundervisning i skolan, legalisering av homosexualitet, om Sverige ska vara med i Nato eller något liknande som varit en politisk fråga (eller åtminstone beslutats) i Sverige efter 1945, och i många fall rört upp känslor på sin tid och i vissa fall fortfarande gör det? Eller tog de avstånd från VPK före de tog bort K:et ur partinamnet eller ännu tidigare då de var Moskva-trogna? Eller krävde de att det gamla Bondeförbundet skulle bryta med fascismen på 1930-talet? Jag tror faktiskt inte det, men jag kan ha fel.

Således är det en ny typ av agerande vi ser från IOGT-NTO, och det är då för mig en intressant fråga för mig vad detta får för konsekvenser, alldeles oavsett vad man själv eller någon annan tycker om SD. (Jag placerade dem näst sist i min konsumentorienterade alkoholpolitiska rankning av riksdagspartierna inför valet.) Jag tror nämligen att nykterhetsrörelsen och särskilt IOGT-NTO har en extremt felkalibrerad självbild, som bygger på den tid när de verkligen var en stor och bred folkrörelse. Som mest har jag för mig att ca 40% av riksdagsledamöterna var medlemmar av nykterhetsrörelsen! Att de fortfarande har ett stort politiskt inflytande beror framför allt på att de badar i pengar från Miljonlotteriet, och därför har råd att ha en hel pluton professionella lobbyister anställda. Även medlemsantalet hålls artificiellt högt med dessa pengar, genom kostsamma värvningsåtgärder. Utan dessa pengar skulle de inte försvinna, men medlemsantalet skulle minska rätt mycket, och deras politiska inflytande skulle vara betydligt mindre.

Därför återkommer min grundläggande fundering: Jag undrar om det i grunden är särskilt klokt av en "smal" lobbyorganisation att helt avsäga sig kontakter med Sveriges tredje största parti. Nämnas kan också att de väl inte har den allra bästa relation till det näst största, Moderaterna. Där har de dock aldrig gjort något "generalutfall" mot partiet på samma sätt som mot SD, men däremot mot EU-parlamentarikern Gunnar Hökmark (M). Inför EU-valet sa han att han tyckte att Systembolagets monopol gradvis bör avvecklas, särskilt för vin.

Ett P.S. - jag skriver "i modern tid". Det finns påståenden om att den svenska nykterhetsrörelsen verkade för allmän rösträtt och kvinnlig rösträtt i början av 1900-talet. Jag vet inte om det var nykterhetsorganisationerna själva som tog ställning eller om det bara var så att samma personer ur kärntrupperna (= troligen mycket frikyrkofolk som röstade på Folkpartiets föregångare) var med i både nykterhets- och rösträttsrörelsen.
 

Mats

Gone todash....
.... har du något exempel på att de i modern tid har tagit tydlig ställning i någon annan politisk fråga som inte alls har med nykterhet att göra? D.v.s. har de haft åsikter om t.ex. skatter, löntagarfonder, kärnkraft, högertrafik, .....
Nej och det är just det som är kärnan i mitt inlägg. :) Den här frågan är för de flesta mycket viktigare än skatter, löntagarfonder osv osv. För väldigt många är frågan om ömsesidig respekt och ALLAS lika värde vare sig man är svensk, afrikan eller muslim mycket viktigare och centralare till vem man är än frågor som har med ekonomi eller höger-vänsterpolitik att göra. Bara tanken på att en grupp tycker att man ska döma andra efter var de kommer ifrån och på nått sett tro att vi är bättre än vissa andra och att vi bör isolera oss för att inte behöva hjälpa andra som har det svårt gör att många känner ett enormt behov av att visa att man inte ställer upp på det och därför går utanför den egna gruppens egentliga frågor/sysselsättning/inriktning och därav IOGTs utspel.

Därför återkommer min grundläggande fundering: Jag undrar om det i grunden är särskilt klokt av en "smal" lobbyorganisation att helt avsäga sig kontakter med Sveriges tredje största parti.
Samma sak här, det har inte att göra med om det är klokt eller inte, någonstans går gränsen för vad man kan tåla innan man bara måste protestera mot något som man anser är vidrigt och fullständigt vänder sig mot allt man tycker är rätt och riktigt allmänmänskligt beteende oavsett vad det får för konsekvenser, och IOGT har nu nått den gränsen tillsammans med en stor del av Sveriges befolkning, bra nog mycket större del än de procent SD fick om man ser på reaktionerna i Sverige efter valet.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Nej och det är just det som är kärnan i mitt inlägg. :) Den här frågan är för de flesta mycket viktigare än skatter, löntagarfonder osv osv.
Jag tycker inte att en diskussion om just den frågan hör hemma i ett vinforum, så jag ska försöka fatta mig kort, även om det inte är det jag är allra bäst på.

För de flesta väljare är jag helt säker på att "den här frågan" (som jag tolkar som att ta kategoriskt avstånd från SD och att samtidigt bibehålla Sveriges nuvarande invandringspolitik alternativt gå i motsatt riktning som SD:s åsikter) definitivt inte är viktigare än all form av ekonomisk politik eller alla tidigare/traditionella tvistefrågor i svensk politik, som privatisering/offentlig drift - en fråga som för övrigt figurerade stort i valrörelsen och inte minst i V:s valkampanj. Vad väljarna tycker undersöks ju med jämna mellanrum, och jobb, skola och sjukvård brukar oftast ligga i topp. Det är nämligen en skillnad på vad man tycker i en viss fråga - fler väljare håller med övriga riksdagspartier än SD i invandringsfrågan - och vad man tycker är viktigast.

Det är uppenbarligen den viktigaste politiska frågan för dig, men förväxla inte det med vad "de flesta" tycker är viktigast. Mina egna åsikter om vad som är viktigast i politiken avviker också från vad genomsnittsväljaren tycker, och innefattar även en del frågor som inte är alkoholpolitik, men som jag inte diskuterar varken här eller på min blogg. (Alkoholpolitik är för övrigt ointressant för de flesta väljarna, därför hörs inte så mycket opposition utanför vinnörds- och ölnördskretsar.)

För övrigt så bor du i den riksdagsvalkrets, Västerbottens län, där SD hade näst lägst väljarstöd efter Stockholms kommun. (Kolla hos Valmyndigheten!) Förmodligen gör detta dig glader, men det innebär också att de lokala åsikterna där du bor faktiskt inte är representativa för genomsnittsväljaren i landet. När jag tittar på valsiffrorna på kommunnivå tycker jag att Umeå borde kallas "Norrlands Södermalm". :) Jag vet inte om uttrycket redan är etablerat.
 

Mats

Gone todash....
Jag håller med dig helt och hållet att det här meningsutbytet inte har här och göra så bara ett förhoppningsvis kort svar och sen går vi över till vinet istället. :)

För de flesta väljare är jag helt säker på att "den här frågan" (som jag tolkar som att ta kategoriskt avstånd från SD och att samtidigt bibehålla Sveriges nuvarande invandringspolitik alternativt gå i motsatt riktning som SD:s åsikter) definitivt inte är viktigare än all form av ekonomisk politik eller alla tidigare/traditionella tvistefrågor i svensk politik.....
Det var precis det jag INTE menade, men var nog för otydlig. Det folk vänder sig mot är inte SD i sig utan nazism, rasism, främlingsfientlighet och hat mot andra som inte är som "oss", och för många personifierar SD detta då de har detta i bagaget, men det är inte SD i sig som väcker dessa känslor utan just bagaget och vad det står för. Föreningar och andra vill ställa sig upp och skrika ut att det accepterar inte att rasism blir accepterat och att fd vit makt-anhängare får inflytande. Det är det agerandet som är viktigare för många än om det är "klokt" att göra det.

.... Det är uppenbarligen den viktigaste politiska frågan för dig, men förväxla inte det med vad "de flesta" tycker är viktigast......För övrigt så bor du i den riksdagsvalkrets, Västerbottens län, där SD hade näst lägst väljarstöd efter Stockholms kommun. (Kolla hos Valmyndigheten!) Förmodligen gör detta dig glader, men det innebär också att de lokala åsikterna där du bor faktiskt inte är representativa för genomsnittsväljaren i landet.
Jag har försökt att hålla min åsikt utanför för att det inte ska bli inrikespolitik av det här (men den kanske lyser igenom :) ) utan bara försökt förklara varför jag tror IOGT och andra reagerar mot SD som de gör. Mina argument kommer inte från lokala åsikter jag snappat upp utan av allt som dominerade tv, tidningar, radio och all annan typ av media efter valet inklusive hur de andra partierna inte vill samarbeta med SD (vilket jag är övertygad om inte har med röstfiske att göra eller att det är rädda för att SD ska bli större, utan för att de inte kan tänka sig att samarbeta med några med den ideologiska bakgrunden).

Pust, allt detta skrivande orsakat av att man gjorde något så idiotiskt som att försvara IOGT, men det ska ju vara en första gång för allt..... Inte att vara idiotisk alltså utan försvara godtemplarmaffian. Men nu är det här ämnet slut och färdigtjatat, även om vi inte förstår hur den andre menar, för nu är det dax för vin, tror jag ska smaka på slattarna av månadensvin-tokajiern och min bonus-tokajier istället! :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag håller med dig helt och hållet att det här meningsutbytet inte har här och göra så bara ett förhoppningsvis kort svar och sen går vi över till vinet istället. :)


Det var precis det jag INTE menade, men var nog för otydlig. Det folk vänder sig mot är inte SD i sig utan nazism, rasism, främlingsfientlighet och hat mot andra som inte är som "oss", och för många personifierar SD detta då de har detta i bagaget, men det är inte SD i sig som väcker dessa känslor utan just bagaget och vad det står för. Föreningar och andra vill ställa sig upp och skrika ut att det accepterar inte att rasism blir accepterat och att fd vit makt-anhängare får inflytande. Det är det agerandet som är viktigare för många än om det är "klokt" att göra det.


Jag har försökt att hålla min åsikt utanför för att det inte ska bli inrikespolitik av det här (men den kanske lyser igenom :) ) utan bara försökt förklara varför jag tror IOGT och andra reagerar mot SD som de gör. Mina argument kommer inte från lokala åsikter jag snappat upp utan av allt som dominerade tv, tidningar, radio och all annan typ av media efter valet inklusive hur de andra partierna inte vill samarbeta med SD (vilket jag är övertygad om inte har med röstfiske att göra eller att det är rädda för att SD ska bli större, utan för att de inte kan tänka sig att samarbeta med några med den ideologiska bakgrunden).

Pust, allt detta skrivande orsakat av att man gjorde något så idiotiskt som att försvara IOGT, men det ska ju vara en första gång för allt..... Inte att vara idiotisk alltså utan försvara godtemplarmaffian. Men nu är det här ämnet slut och färdigtjatat, även om vi inte förstår hur den andre menar, för nu är det dax för vin, tror jag ska smaka på slattarna av månadensvin-tokajiern och min bonus-tokajier istället! :)
Du har rätt, vin är roligare än politik. Jag förstår dig för övrigt. Ser inga konstigheter med ditt resonemang. Ser inga konstigheter med hur @vintomas resonerar heller, för övrigt. :)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Jag har försökt att hålla min åsikt utanför för att det inte ska bli inrikespolitik av det här (men den kanske lyser igenom :) )
Självklart, du är förmodligen SD-sympatisör men vågar inte erkänna det eftersom du då får stryk i det röda Umeå! :D:D:D
 

Peder

Medlem
Den amerikanska nykterhetsrörelsen var på slutet av 1800-talet och början av 1900-talet - då de stod på sin topp - nämligen Ku Klux Klan närstående, eftersom båda var uttryck för motstånd mot pågående samhällsförändringar som ogillades av det protestantiska/puritanska USA. Många av den amerikanska nykterhetsrörelsens ledande företrädare gjorde vid denna tid hätska utfall mot mörkhyade (som ansågs bli extra bestialiska när de drack), katoliker (nyanlända hel- eller halvalkoholiserade invandrare som tog med sig sina degenererade dryckesvanor från östra och södra Europa), tyskar (oavsett om de var katoliker eller inte, eftersom de styrde den amerikanska ölindustrin) och judar (som profiterade på att sälja alkohol och som styrde stora delar av spritindustrin). Självklart har detta inget med dagens IOGT-NTO att göra, men det är fascinerande att se hur nykterhetsrörelser i olika tidevarv drar helt olika slutsatser om vilka andra rörelser de hör ihop med.

Intressant läsning om Ku Klux Klan och IOGT-NTO och de har nog mycket på sitt samvete som exempelvis mord. Så det är ingen gullig bakgrund till den moderna nykterhetsrörelsen som man kan läsa om på Accent: http://www.accentmagasin.se/nykterhet/iogt-nto-fyller-135-ar-firar-genom-att-minnas-grundaren/
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Orolig för ett Belgien scenario väntar...
Hallå där, jag har bott fyra år i Belgien! Belgien har inget alkoholmonopol, nästan ingen alkoholskatt (mousserande vin är dock beskattat), ett fantastiskt urval av både öl och vin hos en massa små specialiserade vinhandlare, har möjlighet att ha kombinerade vinbarer och vinbutiker, har en utmärkt gastronomisk tradition, ligger nära både Mosel och Champagne, och har mildare vintrar och tidigare vårar. Skulle verkligen inte ha något emot att det blev så i Sverige också. :) (Sedan kan man leva utan bl.a. språkmotsättningarna, den stora statsskulden, regnet i Bryssel och "c'est pas moi"-mentaliteten.)
Under de fyra år jag bodde där hade de två olika interimsregeringar under nästan halva tiden. Men ärligt talat rullade saker på ändå, bland annat eftersom en hel del saker (vägar för att nämna en sak) sköts av regionerna. Regeringskris innebär i och för sig att det inte tas särskilt mycket politiska initiativ för att ändra saker, men i någorlunda välordnade länder betyder det ju inte att den offentliga verksamheten påverkas. En skillnad är för övrigt att Belgien har haft flera regeringsskiften utan att utlysa nyval.
 

Sörplarn

Medlem
Hallå där, jag har bott fyra år i Belgien! Belgien har inget alkoholmonopol, nästan ingen alkoholskatt (mousserande vin är dock beskattat), ett fantastiskt urval av både öl och vin hos en massa små specialiserade vinhandlare, har möjlighet att ha kombinerade vinbarer och vinbutiker, har en utmärkt gastronomisk tradition, ligger nära både Mosel och Champagne, och har mildare vintrar och tidigare vårar. Skulle verkligen inte ha något emot att det blev så i Sverige också. :) (Sedan kan man leva utan bl.a. språkmotsättningarna, den stora statsskulden, regnet i Bryssel och "c'est pas moi"-mentaliteten.)
Under de fyra år jag bodde där hade de två olika interimsregeringar under nästan halva tiden. Men ärligt talat rullade saker på ändå, bland annat eftersom en hel del saker (vägar för att nämna en sak) sköts av regionerna. Regeringskris innebär i och för sig att det inte tas särskilt mycket politiska initiativ för att ändra saker, men i någorlunda välordnade länder betyder det ju inte att den offentliga verksamheten påverkas. En skillnad är för övrigt att Belgien har haft flera regeringsskiften utan att utlysa nyval.

Om man bortser från livets goda och kommunalt, så tror jag inte det blir stora förändringar i Sverige till en början, men....

Oroligt, så tänker jag mycket på börs och finans, då jag förutom seglar på världens hav fördriver min tid även där.
Sälja av rejält och håll sig likvid samt köra på signal rekyler endast verkar bli min melodi nu.

Börsen fick glädjefnatt igår när nyval utlovades vilket var trevligt, men oroligheter med investeringar brukar förekomma, och Sverige är ju rätt unikt då bostadslån står för det totala skulden och inte staten.

Då Belgien är delat i två så var problemen uppenbarare på ena sidan och inte det andra plus att man besitter Euro, vart bodde du, Bryssel?
Jag har ett svagt minne att ekonomiskt vart det ett smärre helvete för investerare, plus en ökande statsskuld som du nämner?
 
Toppen