Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Forummedlemmarnas korkskruvar

Vad använder ni för korkskruvar? Här är ett axplock från min vinlåda. Finns ett gäng till men dessa använder jag mest (Screwpull avskyr jag men flickvännen envisas)

2013-11-10 11.34.48.jpg


Ps. Den blå med kapsylöppnare, inköpt för runt 15-20 kronor i ett franskt snabbköp, är förvånansvärt bra. Följer oftast med som reserv i båten.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Kör enbart Cavistes öppnare. Det var sånna typer vi använde i restaurangskolan så den är perfekt för mig.
 

Martin Berggren

Bad santa
Vad använder ni för korkskruvar? Här är ett axplock från min vinlåda. Finns ett gäng till men dessa använder jag mest (Screwpull avskyr jag men flickvännen envisas)

Visa bifogad bild 309

Ps. Den blå med kapsylöppnare, inköpt för runt 15-20 kronor i ett franskt snabbköp, är förvånansvärt bra. Följer oftast med som reserv i båten.

Har du två? Slarv från min sida, helt klart!
 

Per Stade

Lege artis
Som framgår av ett inlägg i en annan tråd så använder jag numera enbart den jag fick från Caviste.
Vi har en liknande på landet, som en av sönerna, som har jobbat mycket på olika restauranter, tog med från jobbet för några år sedan.
De kanske inte ser lika eleganta ut som diverse designade varianter, som jag använt genom åren, men de fungerar mycket bättre.
Några skulle jag vilja kalla "Corkshredder".
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
måste erkänna att även jag blivit upplärd i skolan att använda, relativt traditionell, så den jag har från Caviste är den jag alltid använder också :rolleyes:
 

kayaker

Cyklist
Jag har ingen det står Caviste på men jag använder samma typ av korkskruv, har en handfull såna med olika text på
Jag har också en handfull sådana. Bland reklamexemplaren så finns en som det står Muga på, en det står Dr Loosen på och en som det står Cantine Gemma på. Naturligtvis har jag även en som det står Caviste på.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Screw room på en båt är det ställe där man har åtkomst till propelleraxeln. Screw=propeller, iallafall på större fartyg
Nja, vet inte om jag håller med, har jobbat på stora fartyg hela mitt liv och aldrig hört termen brukas om någon avdelning i maskin, möjligtvis i hotelldelen på kryssningsbåtarna? Snarare shaft tunnel som för övrigt i äldre svenska fartyg avslutas med kyrkan då det längst akterut i axeltunneln ofta öppnades upp och blev stort som i just en kyrka.
-----Slut på besservissermeddelandet------
-----Slut på båtforumet------

PS. Tycker också det är djupt orättvist att jag också bara har EN Cavisteöppnare och förväntar mig två i nästa låda, en för att uppväga orättvishetsfaktorn och en till båten :)
 
Trådskapare
A
Nja, vet inte om jag håller med, har jobbat på stora fartyg hela mitt liv och aldrig hört termen brukas om någon avdelning i maskin, möjligtvis i hotelldelen på kryssningsbåtarna? Snarare shaft tunnel som för övrigt i äldre svenska fartyg avslutas med kyrkan då det längst akterut i axeltunneln ofta öppnades upp och blev stort som i just en kyrka.
-----Slut på besservissermeddelandet------
-----Slut på båtforumet------

PS. Tycker också det är djupt orättvist att jag också bara har EN Cavisteöppnare och förväntar mig två i nästa låda, en för att uppväga orättvishetsfaktorn och en till båten :)

Tycker det är helt rättvist att du bara har en öppnare :) Sedan är väl termen för äldre båtar. Därav alla mässingsskyltar
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vad använder ni för korkskruvar? Här är ett axplock från min vinlåda. Finns ett gäng till men dessa använder jag mest (Screwpull avskyr jag men flickvännen envisas)
Fascinerande tråd!
Alla som är här scorar plötsligt 10 extra nördpoäng :p

Har kämpat i snart 30 år och ännu inte lyckats definiera skillnaden mellan ett vin vars kork extraherats mha en handsmidd Laguiole med pärlemamma och guld, eller en Ah So för $1. Ah So gör ett väldigt bra jobb, ssk med gamla, luckra korkar. Laguiole har ännu inte hittat hit, även om det absolut fanns yngre dagar då jag både trånade och suktade... I varje resväska finns minst en korkskruv, i necessären finns en korkskruv, i mitt svenska kök finns flera korkskruvar och en Ah So. Sammalika i mitt japanska kök.
Korkskruv eller skruvkork? Mest njuter jag av skruvkorkar, för då slipper jag missa något av filmen samtidigt som jag vet att vinet ÄR bra :D
 
Trådskapare
A
Fascinerande tråd!
Alla som är här scorar plötsligt 10 extra nördpoäng :p

Har kämpat i snart 30 år och ännu inte lyckats definiera skillnaden mellan ett vin vars kork extraherats mha en handsmidd Laguiole med pärlemamma och guld, eller en Ah So för $1. Ah So gör ett väldigt bra jobb, ssk med gamla, luckra korkar. Laguiole har ännu inte hittat hit, även om det absolut fanns yngre dagar då jag både trånade och suktade... I varje resväska finns minst en korkskruv, i necessären finns en korkskruv, i mitt svenska kök finns flera korkskruvar och en Ah So. Sammalika i mitt japanska kök.
Korkskruv eller skruvkork? Mest njuter jag av skruvkorkar, för då slipper jag missa något av filmen samtidigt som jag vet att vinet ÄR bra :D

Klart att en riktigt korkskruv är viktig. Inte för att vinet smakar bättre men för att du får upp korken. Min favorit är den med två stålblad då det bara är roligt att öppna med den och du slipper eventuella smulor i vinet om korken är lite murken
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Klart att en riktigt korkskruv är viktig. Inte för att vinet smakar bättre men för att du får upp korken. Min favorit är den med två stålblad då det bara är roligt att öppna med den och du slipper eventuella smulor i vinet om korken är lite murken
Yapp, korken skall ju ut!
Den med stålblad heter (iaf i min värld) Ah-So. Den är oftast väldigt lämplig.
Sämsta skruvarna är dem med gängor.
För korta korkskruvar är oförblommerade inbjudningar till korksmulepartaj.
 
Toppen