Forummedlemmarnas korkskruvar

Diskussion i 'Vinkällare och annat' startad av Anders Landström, 10 november 2013.

1. epeb

epeb Medlem

Väggmonterad Peugeot Cremaillere kopia i mässing. En härlig maskin som sällan missar.

2. Mattias S

Mattias S Administratör

Larseman, Anders Landström och gece gillar detta.
  3. Cricri

Cricri Medlem

Jag har en guldfärgad liten tingest från Pulltex, som jag är väldigt nöjd med. Men en vacker dag måste det få bli en Laguiole En Aubrac Sommeliers korkskruv. :rolleyes:

Anders Landström gillar detta.
  4. Mattias S

Mattias S Administratör

Världens bästa öppnare för vinflaskor med gammal, smulig och/eller murken kork. Har aldrig provat, men nu har jag i alla fall utrustningen för det. Direkt levererat från Beaune som en gentil present från @vininfo.nu. Trevligt, man får tacka!

image.jpg

Helen gillar detta.
  5. Magnus L

Magnus L urydhtfilgukj

En Ah-So! :)

Riktigt bra att ha för övrigt.

6. Mattias S

Mattias S Administratör

Det är ju det, men jag fattar inte riktigt hur det kan funka på ett smidigt vis. Får prova på min Chinon 76:a eller Faustino I 81:a så småningom. :)

7. Anders Landström

Anders Landström Dricker mest, skriver lite Administratör

Börja med att prova på andra viner, inte direkt på gammal kork. Enkelt men kräver ändå viss teknik. Bifogar en liten instruktionsfilm

Mattias S gillar detta.
  8. Helen

Helen Medlem

Den korkskruven "twin blade" är busenkel när man har rätta knycket.
    Kom in till mig i affären på Nybrogatan så kan vi öva tillsammans. Ingen kund få lämna affären med en twin blade förrän de vet hur den fungerar.

energia, tobbe81, Mattias S och 1 annan gillar detta.
  9. Mattias S

Mattias S Administratör

Det ser jag framemot. Jag vet ju redan var du har din butik dessutom. Dröjer nog ett tag innan jag har vägarna förbi dock, vilket innebär att jag mest troligt har hunnit bli expert den dag vi möts med mitt vinprovartempo. Ett besök kommer du få så fort jag har vägarna förbi ändå, visserligen. Mest för besöket i sig. :)

Inser nu att det var längesedan jag besökte vår huvudstad, det får bli ändring på det. o_O

Helen gillar detta.
  10. Helen

Helen Medlem

Fick leka lite idag med Twin bladen ;);) Det gick strålande, trixet är att frigöra korken så mycket som möjligt från allt gammalt mög som bildats på korken och sedan sakta föra ner bladen mellan korken och flaskan.
    Ducru 1959 med twin blade.jpg

magnum, Daniel B, kayaker och 1 annan gillar detta.
  11. chambertin

chambertin Medlem

Ser underbart ut. Hur var vinet ?

Helen gillar detta.
  12. Helen

Helen Medlem

Trots low shoulder och kork som hade åkte ner i flaskan så var den helt jäkla magisk, hade kunnat lagras i några år till.

kayaker gillar detta.
  13. chambertin

chambertin Medlem

Ser ut som Ducru-Beaucaillou -89 på bilden. Korrekt ?

14. Helen

Helen Medlem

Nej så unga får inte vara ute och leka på en lördag, det är en 1959a, som hade väldigt lite depå och jag önskar att jag hade haft minst 12 flaskor till av detta fantastiska vin.
    Ducru 1959.jpg

MartinE, Elvis, matage och 5 andra gillar detta.
  15. Daniel B

Daniel B IT- & dryckesnörd

Fick en trevlig Laguiole kyparöppnare i julklapp!

Skumpagne och ChristianB gillar detta.
  16. Helen

Helen Medlem

Klicka på följande länk så kan du få mer information om din korkskruv från Laguiole
    http://vintokig.se/laguiole/fejk.htm

17. Daniel B

Daniel B IT- & dryckesnörd

Intressant! Undrar var den är köpt!

18. sunqan

sunqan Vinös

20140919_204759.jpg
    Har denna , helt ok :) enda problemet är om man glömmer göra "patron ur"... man blir väldigt förvånad när man "drar ur" korken och upptäcker att ingen kork följde med, gör om och när man öser upp råkar ut för att det blir stopp... inte helt enkelt att hälla med en kork i flaskan :-(

Larseman och Helen gillar detta.
  19. hultman

hultman Medlem

Har en Laguiole en Aubrac i vitt renhorn. Inte min på bilden men ser identisk ut.

Skumpagne gillar detta.
  20. epeb

epeb Medlem

Till gamla mjuka smulkorkar är den här rena underverket. Finns inget bättre. Kostar en del förstås men det är den värd.
    The Durand.jpg durand-demo1.jpg

Dela sidan