Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Forummedlemmarnas korkskruvar

Patjanga

Medlem
3M9lkGCBZ0iUFvSfSkfNqjIh6OGcl8e6pJPOs0
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Efter två utbrända laguiole-öppnare jobbar jag enbart med Pultex-öppnare. om nödvändigt någon twinblade då och då.
Fixar du riktigt gamla korkar med den?
Efter att ha noterat svårigheterna på våra Ludon 1928 på Sjöslaget i Kalmar inser jag att gamla korkar kräver lite träning och rätt verktyg.

( Du borde för övrigt hänga på nästa gång vi kör BYOB i Kalmar, @Robin på Postgatan har dyrt och heligt lovat att aldrig missa ett tillfälle igen efter att ha sätt vad som dracks) :)
 

Helen

Medlem
Fixar du riktigt gamla korkar med den?
Efter att ha noterat svårigheterna på våra Ludon 1928 på Sjöslaget i Kalmar inser jag att gamla korkar kräver lite träning och rätt verktyg.

( Du borde för övrigt hänga på nästa gång vi kör BYOB i Kalmar, @Robin på Postgatan har dyrt och heligt lovat att aldrig missa ett tillfälle igen efter att ha sätt vad som dracks) :)

@Emanuel När du kommer upp till Stockholm nästa gång ska jag hålla en kurs för dig med twin bladen :)

Ducru 1959 med twin blade.jpg
 

Zingo

Medlem
Kanske redan är avhandlat någonstans men... Är det någon som bemödar sig att vässa sågtandade folieskärare på korkskruvar eller köps det nya?
Har en ordinär screwpull där skäraren börjar bli irriterande slö men lyckas inte skärpa den med skärpstål, kanske går med dremel eller dylikt men orkar inte plocka fram den idag. Kostar väl iofs inga större summor att köpa ny men i övrigt är jag nöjd med den :)

Edit* För att förtydliga är det alltså en 2 stegs "vinkypar"-öppnare eller vad man nu kallar dom på fackspråk..
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Kanske redan är avhandlat någonstans men... Är det någon som bemödar sig att vässa sågtandade folieskärare på korkskruvar eller köps det nya?
Har en ordinär screwpull där skäraren börjar bli irriterande slö men lyckas inte skärpa den med skärpstål, kanske går med dremel eller dylikt men orkar inte plocka fram den idag. Kostar väl iofs inga större summor att köpa ny men i övrigt är jag nöjd med den :)

Edit* För att förtydliga är det alltså en 2 stegs "vinkypar"-öppnare eller vad man nu kallar dom på fackspråk..

Kallas "Butlers friend" har jag hört!
 

kayaker

Cyklist
Kanske redan är avhandlat någonstans men... Är det någon som bemödar sig att vässa sågtandade folieskärare på korkskruvar eller köps det nya?
Har en ordinär screwpull där skäraren börjar bli irriterande slö men lyckas inte skärpa den med skärpstål, kanske går med dremel eller dylikt men orkar inte plocka fram den idag. Kostar väl iofs inga större summor att köpa ny men i övrigt är jag nöjd med den :)

Edit* För att förtydliga är det alltså en 2 stegs "vinkypar"-öppnare eller vad man nu kallar dom på fackspråk..
Jag "skär" extra hårt och länge. Då brukar det gå trots att folieskäraren är vass som en sked.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Har ju inte ens accelererat denna "hobby" ännu och börjar inse att det kan bli ett dumt och dyrt misstag :D

Sunt av dig att komma på det redan på andra inlägget på forumet :)
@Helen var den som öppnade ögonen för mig. Hon sa att vara medlem på FineWines är det dyraste som hänt henne, trots att forumets medlemskap kostar 0:-!

Varmt välkommen ;) Du kommer säkerligen att höja din budget med några tior, sakta men säkert, sen är du fast i träsket. Men äh! Man har kul på vägen :D
 
Sunt av dig att komma på det redan på andra inlägget på forumet :)
@Helen var den som öppnade ögonen för mig. Hon sa att vara medlem på FineWines är det dyraste som hänt henne, trots att forumets medlemskap kostar 0:-!

Varmt välkommen ;) Du kommer säkerligen att höja din budget med några tior, sakta men säkert, sen är du fast i träsket. Men äh! Man har kul på vägen :D

Jag har en förmåga att gå in för saker lite för hårt.. :D
Men jag fokuserar på att bibehålla en lugn andning efter att ha läst igenom tråden
 
Toppen