Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Forummedlemmarnas poängsättningskriterier

Mattias Schyberg

Administratör
Hur sätter du poäng och vad har du för poängkriterier?

Det uppstår ständigt diskussioner om hur vi värderar våra vinupplevelser. En del sätter aldrig betyg och en del andra gör det i stort sett alltid. Vi använder dessutom olika skalor och även när vi använder samma skala så värderar vi de olika stegen olika.

Med allt detta i åtanke så tänkte jag att en tråd där vi postar våra kriterier kunde vara passande. I vilket fall så kändes det bra för mig själv att fundera och konkretisera hur jag resonerar. Den som vill får gärna fylla på i tråden. :)

För att få överblick kring vilka skalor de etablerade vinkritikerna använder, följ denna länk.

Diskussioner rörande poängsättning med mera kan med fördel vädras här. Låt gärna denna tråd hållas någorlunda ren.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Hur ser då min skala ut och hur motiverar jag min poängsättning?

Min skala:

50-79 Ointressant
80-82 Acceptabelt
83-86 Bra
87-89 Mycket bra
90-93 Lysande
94-97 Fantastiskt
98-100 Världsklass


Motivering:

(Obs! Pris har ingen korrelation till min poängsättning som helst sker blint, däremot så kan priset avgöra hur positiv jag är i mitt skriftliga omdöme samt hur gärna jag vill rekommendera vinet till andra.)

Plonk
En bred kategori där samtliga helt/mestadels saknar struktur och karaktär.

50-79 Ointressant
Oavsett pris så anser jag inte att vin i denna kategori är värda att dricka över huvud taget. Få viner är dock så dåliga som tur är och mest troligt så behöver man leta bland bag-in-box-vinerna för att hitta dem. Brukar vanligtvis inte ens bli poängsatta då tillräckliga referenser saknas och av allmänt ointresse.

Mellanklass
För att ett vin skall hamna i mellankategorin så krävs det viss struktur och karaktär. Kategorin täcker bra vardagsviner upp till riktigt bra kvalitetsviner, men som ändå inte har den komplexitet, längd och intensitet som utmärker vin i toppklass.

80-82 Acceptabelt
Ett enkelt vin som kan duga som måltidsdryck. Är vanligtvis ganska intetsägande med vissa brister. Kostar det under hundralappen så kan det möjligtvis vara värt att köpa, men för egen del så är det inget jag varken väljer att köpa eller rekommendera.

83-86 Bra
Bra vin av medelmåttigt slag. Saknar det lilla extra men är av adekvat kvalitet. Rimlig prissättning mellan 100-149 kr (< = fynd > = överpris).

87-89 Mycket bra
Riktigt bra mellanklassvin som levererar bra för sin stil. Ett vardagsvin av rang. Rimlig prissättning mellan 150-199 kr (< = fynd > = överpris).

Toppklass
Viner inom denna kategori utmärker sig tydligt inom kvalitetsbegreppen balans, längd, intensitet och komplexitet. De flesta av dessa parametrar bör utmärka sig i någon mån.

90-93 Lysande
Lysande viner av utmärkt kvalitet som har det lilla extra samt levererar en rejäl vinupplevelse som man utan problem minns efteråt. Trots lovorden så är det ganska många viner som når upp till denna kategori om man är beredd att betala för sig. Rimlig prissättning mellan 201- 499 kr (< = fynd > = överpris).

94-97 Fantastiskt
Ett stort vin med hög komplexitet, väldigt bra intensitet och en längd som överträffar det mesta. Allt i fullständig balans. Inte perfekt men snudd på. Rimlig prissättning mellan 500-1000 kr (< = fynd > = överpris).

98-100 Världsklass
Ett fullkomligt magiskt vin som känns fulländat och är så nära perfektion som man kan komma. Ett ikonvin för sin stil. Alltid prisvärt så länge man har råd att betala för upplevelsen.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Min skala ser lite annorlunda ut

50-75 Undvik
76-81 Korrekt men ointressant
82-85 Bra
86-89 Mycket bra
90-94 Enastående
95-97 Måste provas någon gång i livet
98-100 Världsklass
(har jag ännu inte provat)


Det finns en stor mängd viner inom spannet 76-80 som faktiskt är drickbara men inte något man lägger på minnet eller köper igen. Dessa viner är dock korrekta och kan fungera i vissa sammanhang. Alla viner jag provar/dricker betygssätts enbart efter min upplevelse och har ingen som helst koppling till pris. Så även ett vin för 100:- kan få ett högt betyg medans det givetvis kan vara likadant åt andra hållet. Att dela upp viner i olika kategorier som medium/fine etc enbart på priset ser jag ingen vinning på.
 
Jag har en liknande skala med intervaller som alla andra här redovisat. Litet anpassad för att passa på CT, möjligen litet inflationstendenser över åren om jag ska vara självkritisk. Men svårt att säga om det handlar om att jag blivit mer okritisk, eller att jag dricker bättre viner nu, eller om jag bara vill dela med mig av min allmänna livsglädje i större utsträckning: tror egentligen att det handlar om att när jag började dricka vin utgick jag automatiskt från att riktigt bra viner det var ju ändå inte någonting jag drack. Liksom per definition. Det var liksom alla de där magiska klassiska producenterna som alla andra som kunde något om vin drack. Med åren har jag insett att jag nog fått smaka på ett o annat riktigt bra vin ändå. Och är nog inte lika blygsam med att klämma i med 90 poäng för något riktigt gott vin som jag njutit av under en bra middag i goda vänners lag. Litet oavsett vad det kostar och vad andra tycker. Samtidigt har tålamodet för dåliga viner minskat markant.

Om jag försöker fundera över poängbetygen så tror jag att de viktiga gränsvärdena för mig är:

Under 75: någon variant av ett riktigt tråkigt eller till och med defekt vin som jag inte ens vill dricka en klunk till av, om jag inte har extremt goda skäl (kan man ju ha ibland...)
75-85 inget jag skulle dricka igen, men helt klart drickbart. Varför ödsla tid på dessa viner? Även om de är mer än godkända, druvtypiska eller billiga? Hur mycket vin kan man dricka på ett liv? Är det värt det? Nej. Enkelt svar.
86-89 limboviner som man, helt beroende på pris, får helt olika uppfattning om. En 85 kr vitt&krispigt muscadet/maconnais/nya zeeländare som man sätter 86-87 p på är ju ett fynd. En 850 kr snygg men rätt snipig röd Bourgogne eller tokekad lyxjänkare som får 88-89 poäng kan göra mig litet småarg (det är väldigt få saker som gör mig riktigt arg).
90-92 poäng mkt bra grejer som man känner sig nöjd med att ha köpt, glad över att ha bjudit ärade gäster på, smart som under grav tidspress beställt på restaurangens oförståeliga dryckesmeny som de inte ens haft vettet att ladda upp och hålla uppdaterad på hemsidan. Köper jag igen? Beror litet på pris. Rimligt pris så kan jag köpa en låda. Varje år. Orimliga priser förmodligen inte något jag jagar runt för att få tag på, även om jag är glad att jag fick prova vinet i fråga.
93+ poäng olika varianter av OMG det här va ju asschysst! Hur kan jag få tag på en till flaska för källaren/att halsa ikväll?!!!
 
Toppen