Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Forummedlemmarnas svampsympatier?

Vem är kungen i den svenska svampskogen?


  • Total voters
    27

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Så här i svamptider tänkte jag att det är dags för Sveriges mest informativa forum att bekänna färg och en gång för alla kröna kungen av svampskogen.

Jag är medveten om att jag generaliserar lite i alternativen då det exempelvis finns flera underarter av taggsvamp blek/fjällig/vit/orange/blåfotad och så vidare och jag har därtill medvetet utlämnat tryffel då jag inte riktigt räknar det som en "vanlig" matsvamp även om den ju faktiskt finns i Sverige.

Dela gärna med er av en motivering eller en smaknot, hade varit intressant att veta vilka smakmässiga (och andra) kvalitéer som motiverar er röst.

Jag är även medveten om att det finns många fler goda matsvampar men har hållit mig till de vanligaste men inkom gärna med "bubblare" till listan.

-Detta är en öppen omröstning
 

chambertin

Medlem
På delad förstaplats för min del blir hamnar nog den gula kantarellen och Karl Johan.
Tröttnar aldrig på ngn av dessa och Karl Johan är dessutom mkt bra att blanda med andra sorter.

En annan som jag är svag för är Stolt Fjällskivling men den finns i stort sett inte i mina trakter vilket även gäller läckra vårmusseronen.
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Gula kantarellen, en noslängd före trattisen.
Förutom smaken är de lätta att känna igen, svårt att råka plocka nån giftig rackare av misstag.
Sen att de kan vara lite trixiga att hitta ökar exklusiviteten ännu ett snäpp.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Älskar svamp, älskar att plocka dom och älskar att äta. Gillar alla sorter men gula kantareller är fortfarande det som ger mig mest njutning.
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Jag valde trattisar då de vinner på helhetskonceptet.
De är lätta att plocka och växer i mängder, de är lätta att rensa och den går bra att både torka och förvälla och angrips inte av skadedjur. De går därtill att plocka långt efter första snön börjat falla.

Sedan tycker jag att trattisarna har en mer utpräglad smak av skog och vilt än de gula och jag gillar när man får till den där riktigt "skogiga" karaktären på maten.
Skulle jag betygsätt bara enligt smak så vinner nog Karl Johan men trattarna vinner ändå på helheten.
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Det får bli karljohan, jag är barnsligt förtjust i murklor men de plockar jag aldrig själv
Ja murklor är lite trixigt, enligt de senaste rönen så finns ju gifterna kvar i svampen trots upprepad förvällning och var jag förstår så avråds man numera helt från att äta murklor?
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Ja murklor är lite trixigt, enligt de senaste rönen så finns ju gifterna kvar i svampen trots upprepad förvällning och var jag förstår så avråds man numera helt från att äta murklor?
Det är Stenmurklor som är giftig, inte Toppmurklor.
Väljer toppmurkla som nr 1 , tyvärr hittar jag nästan aldrig den när man
är ute på svampjakt.
 

Ambis

Medlem
Måste hålla med @Emanuel att trattisarna är min favorit.
Trattisarna har en förmåga att höja smakerna mer än den gula.

Igår så blev det en trattkantarellsås, rotsakstårta och en grillad oxfilebit.
Till detta så serverade vi en Chateau Bellevue från 2002

svam.JPG
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Svamp innehåller ju höga halter av Umami vilket till viss del förklarar dess fina förmåga som smakhöjare.
Jag inbillar mig att "umamihalten" är högre i trattisarna även om det förstås är en helt ovetenskaplig analys.
Hade varit intressant att höra vad forumets proffskockar säger om saken?

Brukar förövrigt ibland rosta de torkade trattkantarellerna så jag kan krossa den till ett fint "svampdamm" som jag sedan använder som smaksättare lite här och var... Och ja, till alla menyskapare på förstaklasskrogarna, jag bjuder på ordet "svampdamm". Kom ihåg var ni hörde det först bara :D
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
-Kan tillägga att jag även utelämnade svampar populära för sina halicugener då jag främst åsyftade svampar som är smakhöjare och inte stämmningshöjare.
 

Sörplarn

Medlem
Ja murklor är lite trixigt, enligt de senaste rönen så finns ju gifterna kvar i svampen trots upprepad förvällning och var jag förstår så avråds man numera helt från att äta murklor?

Det är Stenmurklor som är giftig, inte Toppmurklor.
Väljer toppmurkla som nr 1 , tyvärr hittar jag nästan aldrig den när man
är ute på svampjakt.

Tja, för mycket chips är heller inte bra, eller alkohol.
Vi kör alltid stenmurklor till vildsvin, oxfilé ett par gånger om året och lever än. ;)

Från livsmedelsverket,

"Hur vet man att man är drabbad?"
Förgiftningen har två faser. Den första kommer i regel 5-12 timmar efter man har ätit svampen. Om man insjuknar kort tid efter att ha ätit stenmurkla bör man ta sig till en akutmottagning eller åtminstone ringa Giftinformationscentralen för råd. Symtomen är trötthet, huvudvärk, magvärk, yrsel, illamående, ideliga kräkningar och ibland avföring med vatten eller blod. Vanligen återhämtar man sig från den första fasen efter 2-6 dygn och får oftast inga fler symtom.

I allvarligare fall inträder fas två efter en tid. Då drabbas man av rastlöshet, sinnesförvirring, utvidgade pupiller, ryckningar, konvulsioner och kramper som gör det svårt att andas och som kan leda till medvetslöshet och döden. Inga sådana allvarliga fall har rapporterats i Sverige under senare år.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Svarar "Stolt Fjällskivling" oavkortat för att jag har sett bilder på den på FB senaste tiden.
Kan inte påminna mig om att jag har ätit den de senaste 30 åren, men 10-åriga Jimmy minns den som en särdeledes smarrig svamp.
För övrigt tycker jag att Goliatmusseronen skulle varit med på listan. Rasister!
 
Toppen