Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Fotografering på restaurang [utbruten diskussion]

À propos. Daniella Lundh Egenäs i senaste Allt om Vin:

"(...) Värst är det ändå på finkrogarna. Allt ska dokumenteras: hur besticken ligger, vinet man dricker och varenda maträtt ska fotograferas. Jag har sett flertalet par som inte pratar med varandra under en hel middag. De sitter med sina telefoner."
 

Mattias Schyberg

Administratör
À propos. Daniella Lundh Egenäs i senaste Allt om Vin:

"(...) Värst är det ändå på finkrogarna. Allt ska dokumenteras: hur besticken ligger, vinet man dricker och varenda maträtt ska fotograferas. Jag har sett flertalet par som inte pratar med varandra under en hel middag. De sitter med sina telefoner."
Att ge maten lite uppmärksamhet via en enkel bild ser jag mer som att visa respekt för maten än det motsatta. Om det förtar upplevelsen så bör man dock låta bli, eller om det är som i ditt exempel, att folk inte kan släppa sina telefoner för att världen utanför är viktigare än stunden där och då.

Det finns dock fler än en anledning till att dokumentera sin upplevelse och alla handlar inte om det jag utgår från att du försöker antyda. ;)

Det är som att påstå att man skulle njuta mer av ett vin om man gav det mindre analytisk uppmärksamhet. För mig är det precis tvärtom; jag njuter mer efter att jag har plockat isär hela upplevelsen för att därefter sätta ihop alla detaljer till en nyanserad helhet. Vinet blir på så vis mer intressant och dynamiskt!

Vi fungerar dock olika. Alla njuter på sitt vis. :)
 

Per Stade

Lege artis
À propos. Daniella Lundh Egenäs i senaste Allt om Vin:

"(...) Värst är det ändå på finkrogarna. Allt ska dokumenteras: hur besticken ligger, vinet man dricker och varenda maträtt ska fotograferas. Jag har sett flertalet par som inte pratar med varandra under en hel middag. De sitter med sina telefoner."

Hans!
Ta inte ifrån oss våra barnsliga nöjen!
image.jpeg

"Säg pedanten, donna Bianca,
att det roar mig att måla så,
arabesken är en ranka
som en stel pedant ej kan förstå."
 

matage

Medlem
Eftersom vi redan styrt ut tråden åt vänster så... Inser att jag i högsta grad är skyldig till matfotograferande på krogen. Dock hör det till undantagen att jag postar bilder online utan för mig fungerar bilderna som ett personligt kartotek över inspiration för mitt eget storhetsvansinne i köket.

Därmed inte sagt att jag inte uppskattar bra fotograferad mat i mina sociala flöden - jag följer ju trots allt ett antal instagramkonton med just den inriktningen ;)
 
Trådskapare
H

Hans Artberg

Medlem
Hans!
Ta inte ifrån oss våra barnsliga nöjen!
Visa bifogad bild 5942
"Säg pedanten, donna Bianca,
att det roar mig att måla så,
arabesken är en ranka
som en stel pedant ej kan förstå."
Per Stade är en bildad man, som citerar Fröding. Fröding var också en bildad man, som stal frasen från Almqvist - don Juans replik i gamla dramat Ramido Marinesco: Så jag målar, donna Bianca, / ty så roar mig att måla.

Nej, ni får förstås fota som det roar er - så länge det sker privat...
 

Per Stade

Lege artis
Per Stade är en bildad man, som citerar Fröding. Fröding var också en bildad man, som stal frasen från Almqvist - don Juans replik i gamla dramat Ramido Marinesco: Så jag målar, donna Bianca, / ty så roar mig att måla.

Nej, ni får förstås fota som det roar er - så länge det sker privat...

Som språkpolis använder jag ordet fotografera. ;)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Per Stade är en bildad man, som citerar Fröding. Fröding var också en bildad man, som stal frasen från Almqvist - don Juans replik i gamla dramat Ramido Marinesco: Så jag målar, donna Bianca, / ty så roar mig att måla.

Nej, ni får förstås fota som det roar er - så länge det sker privat...
Så länge det sker utan pekpinnar från dem som inte har med saken att göra :)
Om kocken säger det är ok att fota, så fotar vi. Där kocken säger det inte är ok att fota, där fotar vi inte.
Vad Hans tycker, får gälla i hans värld.
Förbudsiver och begränsningsvurm har väldigt svårt att gro och få fotfäste i min värld då jag fullt ut saknar diagnoser ur det autistiska spektrat. Vi är alla olika, och det är både vackert och bidrar till mångfalden.
Hustrun tar de flesta matbilderna med min iPhone5.
Hon har mycket väl fungerande ögon.
 
Toppen