Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Fråga angående DRC 2011

Marcus Å

Medlem
Hejsan!
Jag har lyckats komma över en flaska av Échezeaux samt Corton fån DRC av årgång 2011. Jag vet att piserna är galna på viner från den producenten men årgång 2011 var riktigt usel. Jag lyckades komma över dom för samma pris som systembolaget sålde dom för när dom släpptes. Hur kommer prisutvecklingen vara på dom ? är dom värda att behålla ett tag eller försöka sälja dom på auktion omgående ?.
mvh /Marcus
 

Mattias Schyberg

Administratör
Hejsan!
Jag har lyckats komma över en flaska av Échezeaux samt Corton fån DRC av årgång 2011. Jag vet att piserna är galna på viner från den producenten men årgång 2011 var riktigt usel. Jag lyckades komma över dom för samma pris som systembolaget sålde dom för när dom släpptes. Hur kommer prisutvecklingen vara på dom ? är dom värda att behålla ett tag eller försöka sälja dom på auktion omgående ?.
mvh /Marcus
Välkommen till forumet!

Har inga bra svar, men är säker på att @vintomas kan hjälpa dig och säkert ett gäng till på forumet.

Generellt så anser jag att det är synd att sälja något som man hellre borde dricka. Du har ju ändå varit beredd att köpa ett vin i den prisklassen och varför då inte korka upp och bjussa dina närmaste på en förmodat trevlig vinupplevelse? ;)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Jag får väl börja med att gratulera till att du lyckats lägga vantarna på några DRC överhuvudtaget till "släppriset"!
Jag skulle inte kalla 2011 för "riktigt usel", ens generellt i Bourgogne, men visst är det även för DRC en stramare och i sin ungdom betydligt mindre charmig årgång än 2009 och 2010, och jag gillar det jag sett hittills av 2012 bättre. (Så här tyckte jag om DRC-2011orna - jag tror de kommer att övertyga mer med mognad.) Många svenska "burghounds" verkar dock gilla årgången bättre än vad jag gör, och håller den nästan lika högt som 2008, så det finns säkert de som kan tänka sig att säga emot mig när jag ändå rankar årgången en bit ner.
DRC kan i alla årgångar omsättas direkt efter köp till klart högre pris än de kostar i "first line retail", men säljer du på monopolauktionerna tappar du rätt många procent i avgifter.
Prisutvecklingen framöver? I grund och botten är nivån helt omöjligt att förutsäga, men grundgissningen måste väl bli att DRC generellt fortsätter uppåt i pris. Däremot är det väl rätt säkert att prisdifferensen mellan toppårgångar och mellanårgångar ökar med ålder, så man lär tjäna mer på att behålla en DRC 2010 än en DRC 2011.

Vin är ju till för att drickas, så gillar du bourgogne tycker jag att du ska behålla vinerna själv och dricka dem vid 10-15 års ålder. Det näst bästa alternativet är att privat byta dem mot andra viner du gillar, t.ex. fler flaskor av andra bourgogner om du tycker att DRC känns för dyrt för att dricka. (Du får väl höra av dig för tips på personer som jag tror kan vara intresserade av sådana bytesaffärer. ;)) Det tredje bästa alternativet är att sälja. Det enda lagliga sättet att sälja i Sverige är på monopolauktioner, men utomlands finns det ju faktiskt raritetsvinhandlare som kan tänka sig att betala cash för väl lagrade flaskor av DRC och viner på motsvarande nivå, som ett tips ifall du skulle vilja sälja nu och ha pengar relativt snabbt.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Att kunna vänta är ju den viktigaste egenskapen i en vinnörds liv. Och kanske det som mest skiljer oss från Svensson, som köper sina flaskor två timmar innan konsumtion! ;)

Instruktion:
1. Köp!
2. Vänta!
3. Glöm inte punkt 2!
4. Drick!
Äsch, det är bara att köpa vinet färdiglagrat annars. Den typen du refererar till låter ganska mycket som en frimärkssamlare. ;)

Men visst, ibland är tålamod en dygd!

Oh, vad jag önskar att fler producenter valde att sälja sitt vin när det är redo att drickas enligt deras vinmakarfilosofi istället för som det ofta är nu!
 
  • Like
Reactions: Jos

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Min egna "utvecklade" variant.
Instruktion:
1. Köp!
2. Vänta!
3. Glöm inte punkt 2!
4. Har du verkligen noterat punkt 2?
5. Om punkt 4 är FALSKT gå till punkt 2.
6. Ähh, jag ger upp. "plopp"
 

MartinE

Medlem
Äsch, det är bara att köpa vinet färdiglagrat annars. Den typen du refererar till låter ganska mycket som en frimärkssamlare. ;)

Men visst, ibland är tålamod en dygd!

Oh, vad jag önskar att fler producenter valde att sälja sitt vin när det är redo att drickas enligt deras vinmakarfilosofi!
Det bor en samlare inom dig också, Mattias! Du ska bara släppa fram honom! ;)
 

magnum

Epernay, Frankrike
Äsch, det är bara att köpa vinet färdiglagrat annars. Den typen du refererar till låter ganska mycket som en frimärkssamlare. ;)

Men visst, ibland är tålamod en dygd!

Oh, vad jag önskar att fler producenter valde att sälja sitt vin när det är redo att drickas enligt deras vinmakarfilosofi!
Grejen är att skaffa bra förvaring, man vill inte ha en rörig bostad full av flaskor överallt men man vill heller inte ha ett tomt vinskåp/källare. Liten förvaring få flaskor stor förvaring många flaskor:)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Det bor en samlare inom dig också, Mattias! Du ska bara släppa fram honom! ;)
Risken är att det är en hoarder som kommer fram. :nagelbitare:

image.jpg
 
Toppen