Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Franska Vinlistans champagneprovning 21/11

Haglund

Medlem
Efter kvällens champagneprovning som franska vinlistan anordnade där jag bland annat träffade på Daniel A och en smått stressad Emanuel jag inte hann hälsa på så är min amatörmässiga åsikt att:

Allt från Jacques Selosse var underbart gott, men är det värt närmare 3000 kr per flaska? Tveksamt.

1996 Collection Grand Cru magnum Mailly grand Cru, var nog bäst för kvällen. Som jag på senare tid lärt mig så är årgång -96 och magnum en kombo som sällan slår fel. Även 2004 Exeption Blache Grand Cru var trevlig med sin nästan löjligt smöriga karaktär. Även 2008 Coeur de Cuvée Vilmart & Cie uppskattade jag mycket!

MEN! Om jag måste välja, bra rödvin > bra champagne. 2012 CdP Cuvée Laurence från Domaine du Pegau var verkligen min cup of tea, så jäkla gott. Även den enda röda bourgognen på sina 288 kr var mycket trevlig.

Provat mycket nytt ikväll som varit mycket lärorikt och intressant.
 

Jerobaum

Medlem
hej!

Någon fler än jag och min kompis som var Franska vinlistans champagneprovning igår? Vi var där från 20.00 och framåt. 43 viner blev det till slut, lite trött idag faktiskt. Tyckte det var svårt att få några riktigt bra upplevelser eller uppskatta vinerna fullt ut. Det var väldigt trevligt och kul men det var så himla mycket folk, mycket dofter i lokalen och högt ljud. Tyvärr blev nog mina betyg lite väl låga faktiskt. T.ex. har jag aldrig druckit Selosse men har förstått att det ska vara något riktigt extra. Jag kände definitivt syran i hans viner och komplexitet, typ som att de här vinerna har mycket att ge men jag kunde inte känna några riktiga nyanser och få känslan av - wow det här var bra grejer. mina betyg finns att beskåda här https://www.vivino.com/users/max-tim
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag lyfte ut lite inlägg rörande provningen och samlade dem i en separat tråd då det verkar vara många från forumet som var där och intresset för diskussion verkar hyfsat stort. :)
 

tobbe81

Medlem
Det var roligt att få träffa lite forumfolk och få ett ansikte bakom profilen. Kvällens vin var helt klart för mig Pascal Doquet 2005 le mesnil coeur de terroir grandcru om man ser till priset kontra innehållet i flaskan. Och tack till @Emanuel för smakprovet på Legras&haas ekfatslagrade champagne som serverades under disk på de publika provningarna.
 

MartinE

Medlem
Fullkomligt underbar champagne. Provade den tidigare i år och gick fullständigt upp i brygga! Som en vit rioja med bubblor typ. :)
Kul jämförelse! Jag håller med om att det är en spännande och potentiellt underbar champagne - men alldeles för ung i dagsläget! Åtminstone baserat på den flaska som jag fick smaka på för några veckor sedan. Benoit Marguet är hur som helst mycket stolt över detta vin!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Kul jämförelse! Jag håller med om att det är en spännande och potentiellt underbar champagne - men alldeles för ung i dagsläget! Åtminstone baserat på den flaska som jag fick smaka på för några veckor sedan. Benoit Marguet är hur som helst mycket stolt över detta vin!
Ung utan tvekan, men ibland är ungdomar underbara. :)
 

Per Stade

Lege artis
43 viner blev det till slut, lite trött idag faktiskt. Tyckte det var svårt att få några riktigt bra upplevelser eller uppskatta vinerna fullt ut. Det var väldigt trevligt och kul men det var så himla mycket folk, mycket dofter i lokalen och högt ljud. Tyvärr blev nog mina betyg lite väl låga faktiskt. T.ex. har jag aldrig druckit Selosse men har förstått att det ska vara något riktigt extra. Jag kände definitivt syran i hans viner och komplexitet, typ som att de här vinerna har mycket att ge men jag kunde inte känna några riktiga nyanser och få känslan av - wow det här var bra grejer.

Tack du påminner mig om varför jag en gång bestämde mig för att inte gå på mingelprovningar igen.
Först var jag avundsjuk på er som var med och sur för att det här kalaset inte var några dar tidigare då jag faktiskt var i Stockholm.
Men det är som du beskriver, svårt, för att inte säga omöjligt, att känna doft och smak i vimlet. Hamnar man sedan bredvid någon pratsam person med andedräkt från avgrunden, så är det definitivt lika bra att fly.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Tack du påminner mig om varför jag en gång bestämde mig för att inte gå på mingelprovningar igen.
Först var jag avundsjuk på er som var med och sur för att det här kalaset inte var några dar tidigare då jag faktiskt var i Stockholm.
Men det är som du beskriver, svårt, för att inte säga omöjligt, att känna doft och smak i vimlet. Hamnar man sedan bredvid någon pratsam person med andedräkt från avgrunden, så är det definitivt lika bra att fly.
Mingelprovningar är trevligt men en sensorisk katastrof. Man uppfattas dessutom kufig om man står där i ett hörn och ser svår ut samtidigt som man doftar på sin Selosse. ;)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Allt från Jacques Selosse var underbart gott, men är det värt närmare 3000 kr per flaska? Tveksamt.
Sådan tur då att "bara" millesimen och Lieux-Dits:erna ligger på den prisnivån och den utmärkta Inital fortfarande kvalar in på "under ett lock". :) Även om prisstegringen på alla Selosser är lite oroande...

1996 Collection Grand Cru magnum Mailly grand Cru, var nog bäst för kvällen. Som jag på senare tid lärt mig så är årgång -96 och magnum en kombo som sällan slår fel. Även 2004 Exeption Blache Grand Cru var trevlig med sin nästan löjligt smöriga karaktär.
Om det var Maillys blanc de blancs så var årgången 2002, vilket säkert bidrar till "fetman".
 

Jerobaum

Medlem
Efter kvällens champagneprovning som franska vinlistan anordnade där jag bland annat träffade på Daniel A och en smått stressad Emanuel jag inte hann hälsa på så är min amatörmässiga åsikt att:

Allt från Jacques Selosse var underbart gott, men är det värt närmare 3000 kr per flaska? Tveksamt.

1996 Collection Grand Cru magnum Mailly grand Cru, var nog bäst för kvällen. Som jag på senare tid lärt mig så är årgång -96 och magnum en kombo som sällan slår fel. Även 2004 Exeption Blache Grand Cru var trevlig med sin nästan löjligt smöriga karaktär. Även 2008 Coeur de Cuvée Vilmart & Cie uppskattade jag mycket!

MEN! Om jag måste välja, bra rödvin > bra champagne. 2012 CdP Cuvée Laurence från Domaine du Pegau var verkligen min cup of tea, så jäkla gott. Även den enda röda bourgognen på sina 288 kr var mycket trevlig.

Provat mycket nytt ikväll som varit mycket lärorikt och intressant.
Håller med 96an var bäst! trevlig herre man fick prata med också
 

Jerobaum

Medlem
Någon som provade Chateauneuf-du-Pape vinerna? har glömt namnet på tillverkaren. ingen av dem imponerade. kanske berodde på allmäntillståndet efter ca 20 champagne :) sen har jag inte ännu fått något grepp om rhone-viner generellt. kan vara så att jag behöver få dricka något riktigt riktigt bra för att få upp ögonen för dem. det var så med vit bourgogne iaf :)
 
Fullkomligt underbar champagne. Provade den tidigare i år och gick fullständigt upp i brygga! Som en vit rioja med bubblor typ. :)
Nämen verkligen. Den flaska som jag fick prova hade stått öppen en stund och var bara så underbart god. Jag hade svårt att fånga upp nyanserna av många av smakproven, men denna gick rakt in i hjärtat och klarade till och med när Anselme S. började röka några meter längre bort.
 

kayaker

Cyklist
Någon som provade Chateauneuf-du-Pape vinerna? har glömt namnet på tillverkaren. ingen av dem imponerade. kanske berodde på allmäntillståndet efter ca 20 champagne :) sen har jag inte ännu fått något grepp om rhone-viner generellt. kan vara så att jag behöver få dricka något riktigt riktigt bra för att få upp ögonen för dem. det var så med vit bourgogne iaf :)
Domaine du Pégaü. Anses vara en av de allra bästa producenterna, dock ingen jag är särskilt förtjust i.
 
Toppen