Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Franska Vinlistans champagneprovning 21/11

Jerobaum

Medlem
Nämen verkligen. Den flaska som jag fick prova hade stått öppen en stund och var bara så underbart god. Jag hade svårt att fånga upp nyanserna av många av smakproven, men denna gick rakt in i hjärtat och klarade till och med när Anselme S. började röka några meter längre bort.
Haha. Var det därför det luktade rök?
 
Trådskapare
Haglund

Haglund

Medlem
Sådan tur då att "bara" millesimen och Lieux-Dits:erna ligger på den prisnivån och den utmärkta Inital fortfarande kvalar in på "under ett lock". :) Även om prisstegringen på alla Selosser är lite oroande...
Jo lite överdrev jag kanske :) Initial är dock verkligen värd sina kronor.

Det som sitter kvar i minnet såhär dagen efter är Maillys -96:a då jag har lite svårt att se och uppskatta "potentialen" i bra champagner som är unga. Det kommer väl med erfarenhet I guess...
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Det var roligt att få träffa lite forumfolk och få ett ansikte bakom profilen. Kvällens vin var helt klart för mig Pascal Doquet 2005 le mesnil coeur de terroir grandcru om man ser till priset kontra innehållet i flaskan. Och tack till @Emanuel för smakprovet på Legras&haas ekfatslagrade champagne som serverades under disk på de publika provningarna.
Är fortfarande lite småsliten efter detta maratonpass och ska försöka skriva något klokt och utförligt om mina egna intryck längre fram när jag har mer tid.
De första timmarna stod jag och låtsades vara Fabrice Poullion och när han sedan dök upp fick jag istället sköta logistiken och se till att fylla på åt alla producenter vartefter det tog slut.
Under dagen då det var branchfolk och drygt endast 90 personer under fyra timmar så hann även jag med att prova och mingla lite men under kvällen var det fullständig sallad och knökat med folk och jag fick slita för att se till att alla producenterna fick fyllt på med flaskor och annat de behövde.
Sjukt trevligt men lite synd att jag inte hann träffa och prata med fler forumfolk i all stress, jag försökte i alla fall se till att se till att de jag kände igen även fick testa det som fanns "under bordet" när jag kunde.
Legras champagne som @tobbe81 provade var 2012 Les Silions vilket är yngsta brodern Jeromes första egna Champagne och husets första på ek.
Dessvärre görs det försvinnande lite men det verkade åtminstone som några flaskor kanske skulle dyka upp i Sverige.

Som tack för att vi ställde upp och hjälpte till denna dag fick jag och @CH äran att vara med på en middag med alla producenterna kvällen före där de alla hade plockat upp sina bästa flaskor på magnum ur sina privata källare men det förtjänar en egen post längre fram... ;)
Hur som helst så hade jag gärna jobbat dubbelt så hårt och naken om det behövdes för att få äran att vara med en sån middag :)
 
Last edited:

Jos

Medlem
Mycket trevlig tillställning och väldigt glad att jag var där på den senare tillställningen efter vad jag hörde från de som var där på första :)

Vilmart imponerade över hela linjen och egentligen var det mesta bra och kul. Både BdN och 100% Pinot Meniur från C-T var ju riktigt bra.

Överlägset bäst var ändå Selosse Les Carelles, helt överjävligt vin som jag blev grymt imponerad av. Lager på lager på lager... Otroligt tight såklart men inte svårt att njuta av ändå.
 

Daniel A

Administratör
Även jag var på plats, då det passade sanslöst väl eftersom jag var på genomfart i stora staden. Inte första gången jag somnar lagom snurrig på ett nattåg...

Var på första provningen, och nog var det packat som attan till en början. Men lyckades skaka tass med några forumiter i alla fall - Emanuel var ett känt ansikte, och Haglund och Tobbe81 var nya bekantskaper. Lyckades också hitta lite avskilda hörn att njuta av några av höjdpunkterna, vilket hjälpte sensoriken mycket!

Svårt att utse en WOTN, såklart. Skrev det tre gånger i mina anteckningar… i följande ordning:

1996 Mailly, på magnum, var sådär underbart champagnemoget, som jag fått nöjet att smaka flera gånger. Vågar inte dra för höga växlar på jämförelsen, men tyckte den påminde en hel del om 1996 Henriot.

NV Selosse, Les Carelles, var ett fantastiskt vin, med ett så himla fint djup och komplexitet, även om det såklart kändes tokungt. Oklart om jag skulle betala för det, men vem vet...

2007 Marguet, Sapience, var riktigt häftigt och fick mig att gå upp i brygga. Köper @Mattias S jämförelse med vit rioja rakt av. Fantastiskt! Fick också nöjet att växla många ord med Marguet själv, eftersom bordet var ganska tomt när jag svängde förbi. Härlig snubbe, och verkade genuint glad och nöjd med att jag gillade hans prestigeskapelse. Bonus att han gillade att skjuta korkar på de andra producenterna...

Utöver dessa imponerade, tyvärr men föga förvånande, Selosse samtliga viner. Rosén var riktigt häftig, och är glad att jag har en flaska som jag kan njuta av. Initialen var riktigt vass!

Vilmart var också mycket trevligt, i samtliga prisnivåer. Där tyckte jag att rosén hade mest att ge. Blev lite besviken på 2008 Coeur de Cuvée, men visst var det bra. 2011 Grand Cellier d’Or får jag betrakta som något att plocka på i större mängder vid tillfälle!

2005 Pascal Doquet, Le Mesnil Coeur de Terroir föll jag pladask för, och det vin jag bestämde mig för att köpa. Då var det såklart redan slut... . David Léclapart gjorde ju riktigt intressanta grejer. 2009 L’Apôtre var synnerligen märklig, och hade en rätt distinkt grappa-ton i sig (sadface på det).
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
För att vara en av de största rödvinskramarna på forumet, så hade även jag några favoriteter på provningen. Bästa bubbel: Jacques Selosse V.O, provade alla från Selosse, visst det är inga dåliga viner, men "va van" måste de kosta så mycket. V.O måste jag ändå säga är värd priset eftersom det var bästa bubbet för kvällen. Om man sedan går till det förbjudna ordet P, så var Vilmart den producent som presterade bäst. Bäst var Cellier d'Or 2011 och Rosen 2010.

Marguet Sapience 2007 och Paul Déthune Cuvée Prestige tyckte jag också stack ut i provningen. Till de röda som fanns på provningen har jag bara att säga att Pégau gör bra grejor: Domaine du Pégau Réservée Rouge 2013, precis så brettig som man vil att den skall vara i ungdomen men.. 7-10 år för tidigt. Laurence Rouge 2012 var tydligen en Réservée med ytterligare 12 månader på franska fat. Mycket bra vin, har några vanliga Réservée i källaren... de bör också ligga "länge" för att nå sin fulla potential.
 

Daniel A

Administratör
Ja, vi hann ju åtminstone med att göra det hemliga finewineshälsingen och bestämma att vi omedelbart borde börja planera vårens sjöslag i Kalmar :)

... som kommer bli minst lika episkt som det förra! Har framtidsplanerat fint och lagt ett gäng intressanta flaskor hemma hos föräldrarna, med Kalmar-BYOB i åtanke. ;)


Tack, där har vi det. Stod och tjötade med @Keen om vilken snudd på vidrig(jag gillar inte grappa...) ton den hade men kom inte på...

Grappa är den sprit (efter absint) som jag verkligen inte klarar av, trots vissa försök. Tyckte det var väldigt synd, för champagnen i övrigt var riktigt bra, men grappan i det hela får jag betrakta som en defekt och något som förstörde upplevelsen. Kommer den försvinna med tiden, tro? Nåja, det kanske bara är bra att jag inte känner ett trängande behov av att springa efter ytterligare en bubblande kultproducent...
 
  • Like
Reactions: Jos

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Nu när jag hamnat i lugn och ro ute på havet igen tänkte jag att det var dags att skriva lite om mina intryck från dessa i mitt fall två mycket intensiva dagar.
Kanske borde jag ha 10 olika producenthattar på mig när jag skriver inlägget eftersom jag faktiskt var en del av arbetsstyrkan på provningen men ni som känner mig vet att jag brinner för dessa småodlare och knappast skulle skriva om det om jag inte gillade det.

Får väl börja med att säga att så här i backspegeln var det bästa som kunde hända att bli sjanghaijad som volontärarbetare åt FVL eftersom jag i sista sekunden även fick halka in på ett bananskal och äta middag med alla producenterna.
Ett trevligt mingel där alla odlare hade tagit med sig en magnum ur sina privata källare att bjuda på till middagen och där alla vinmakarna höll en liten kort presentation av sin flaska och varför de tagit med just den.
Föst ut var dock en Comtes 2006 på magnum som trots barnarovet var otroligt insmickrande, därefter kom en Mailly 1996, Marguet 1995, Legras 1995, Dethune L'ancienne 2007 och en Selosse 2002, allt på magnum utom L'ancienne som inte görs i det formatet (än).
Sedan var det några viner till på magnum som jag missade att memorera, jag hade istället fullt upp med att njuta tryffelmenyn som serverades och konversera med alla runt bordet så jag brydde mig inte så mycket om att dokumentera alla flaskor som swishade förbi.
Mest öppen och trevlig att dricka nu var faktiskt L'ancienne som imponerade stort och det är inte att säga lite i den uppställningen.

Hur som helst, efter middagen var det fortsatt mingel och Pascal Doquet visade sig vara en fena till musiker och underhöll på både gitarr och piano.
Fick dock ge mig i hyfsad tid innan det blev allt för galet då jag insåg att morgondagen skulle bli tuff.
När jag stod och väntade på taxin hem tänkte jag att jag inte hade blivit förvånad om det knallade förbi en flock enhörningar på gatan, vilken ynnest att få vara med på en sån här "once in a lifetime" middag med så många sköna producenter vid samma bord.

Mycket riktigt sprang jag mest runt hela nästa dag som en yr höna men hann få mig en liten slurk här och var tills jag hunnit prova det mesta.

Det roligaste får jag nog säga var att nivån var så löjligt hög över hela linjen, alla producenter som var där har ju kvalitetsviner som jag gärna dricker alla dagar i veckan.

Det var dock en del som stack ut en gnutta extra;

Chartogne Taillet gör fantastiska viner och för första gången fick jag chans att prova hans vingårdsbetecknade flaskor som var helt magiska, synd att de bara säljs till restauranger.

Paul Dethune har helt klart bäst vardagschampagner till rimligt pris och deras standard BDN är verkligen jättebra.

Vilmart var föremål för en hel del diskussion bland provarna och ganska många var överens om att de backat lite från den tidigare smått bombastiska eken och hittat ett litet subtilare uttryck där eken är bättre integrerad och jag kan inte annat än att hålla med.
Liksom @Elvis så föll jag för deras 2011 Grand Celliers men självklart också får 2010 Grand Celliers Rubis!
-Okej, Rubis är inga finstämda grejer utan här har vi frukt i massor och extra mycket allt och den håller inte igen det minsta och jag gillar det, bara blås på liksom! :)
För övrigt en av de första champagner jag föll för när jag trillade ner i skumpaträsket och fortfarande en av mina absoluta favoriter.

Jerome Legras första egna vin, och deras första på ek var som nämnt tidigare också löjligt bra och några flaskor 2012 Les Silions hade jag gärna roffat år mig. Jerome pratade om att Sverige nog skulle få den största allokeringen efter Tyskland och det får vi nog alla ta som en komplimang då samtliga producenter verkade mycket imponerade av intresset och kunnandet bland provarna.

Jag stod ju även en stund som stand in för Fabrice Poullon då hans flyg landade sent och sist jag provade hans grejer på plats i Champagne var det framförallt hans solera 97-10 som charmade mig fullständigt men även hans andra viner är ju riktigt bra. Hög kvalitet men en försvinnande liten produktion så det är kul att hans viner nu finns tillgängliga i Sverige. De lät även som att han skulle skicka en del av hans soleravin till Sverige nästa år så då kanske man har chans att få tag på någon flaska som då torde heta Solera 97-12 efter yngsta och äldsta vinet i soleran.

Tro det eller ej så drack jag också en del Selosse också och det var ju ganska gott, fast det har väl inte undgått någon? :)
Favorit för mig var Rosé och VO.
Tyckte nästan lite synd om Anselme ibland då folk fullkomligt "stormade" hans bord och ibland fick motas bort när de började tränga sig in bakom bordet så Anselme och hans fru nästan fick fly fältet.
-Lite som om Rhianna hade klivit in på en gymnasieskola typ :)

Nästa gång han kommer till Stockholm får han väl ha ett kravallstaket framför bordet :)

Allt i allt en fantastiskt dag bland duktiga kvalitetsproducenter, fasen vad kul det är med vin och fasen vad synd att man inte får göra sånt här oftare!
 
Last edited:
Toppen