Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Franskt bubbel

Sebban

Medlem
Hallå! Jag vet att dom flesta av er väljer en champagne före en cremant. Men när och om ni köper någon cremant vilken kan ni rekommendera då som är prisvärd? Ska till Frankrike nu och på hemresan tänkte jag fylle upp bilen med bubbel inför en stor fest, plånboken säger nej till champagne men det borde ju finnas cramant som är bra med :)

Har ni några tips ?

Tack
 

magnum

Epernay, Frankrike
Hallå! Jag vet att dom flesta av er väljer en champagne före en cremant. Men när och om ni köper någon cremant vilken kan ni rekommendera då som är prisvärd? Ska till Frankrike nu och på hemresan tänkte jag fylle upp bilen med bubbel inför en stor fest, plånboken säger nej till champagne men det borde ju finnas cramant som är bra med :)

Har ni några tips ?

Tack
Vad är din prisbild för champagne?
 
Trådskapare
S

Sebban

Medlem
Vad är din prisbild för champagne?

Hur menar du? Köper sällan champagne, och när jag gör det ligger dom runt 400-500:-
Jag tycker det finns både prosecco och cremant som duger fint att skåla i :)
Hade du några tips?
 
Trådskapare
S

Sebban

Medlem
På plats i champagne finns tex Turgy Grand Cru NV för 17€ inga problem och hitta ok/bra champagne för 14-15€
Kanske får ta mig en sväng dit, är det stor omväg om man tar svängen förbi champagne när man åker hem mot Sverige när man kommer från Paris?
 

magnum

Epernay, Frankrike
Kanske får ta mig en sväng dit, är det stor omväg om man tar svängen förbi champagne när man åker hem mot Sverige när man kommer från Paris?
Nej i stort sett ingen omväg alls. En butik som har mest av ¨billiga¨champagner inkl. Turgy är La Fine Bulle. Samtliga champagner från odlare kostar lika mycket i butiken som på plats hos odlarna. Det finns även en bar så en del går att prova på glas.
 

grappa

Medlem
Chateau-Langlois (som finns på SB) baserad på Chenin-Blanc är riktigt bra till överkomligt pris.
Tycker även att Francois Baur, Alsace, gör en härlig Cremant. Gissar att X-wines säljer den men du kanske kan svänga förbi Alsace.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Gissar att X-wines säljer den men du kanske kan svänga förbi Alsace.
Alsace är ganska mycket mer omväg än Champagne, eftersom de flesta producenterna ligger i Haut-Rhine, d.v.s. södra halvan. T.ex. håller François Baur hus i Turckheim, som är i höjd med Colmar, d.v.s. betydligt närmare Schweiz än Luxemburg för den som navigerar efter en översiktlig karta.
Sedan är vinbyarna i Alsace väl värda ett besök, och de flesta producenter erbjuder mycket att prova, eftersom de både har olika druvsorter och olika kvalitetsnivåer...
Bilvägen tillbaka lär gå genom eller nära Luxemburg, som för övrigt producerar rätt mycket (enklare) bubbel och har ovanligt låg moms. :)
Och när man väl tagit vägen via Luxemburg, kan man ju lika gärna åka genom Mosel när man ändå är i trakten! :):)
 
Trådskapare
S

Sebban

Medlem
Det blev en sväng till Reims när vi åkte hem! Besökte två vinbutiker och köpte med mig tolv flaskor bubbel i 200:- klassen, små odlare men dock bra champagne enligt säljarna. Får se om dom hade rätt
 
Toppen