Frantzén-Lindeberg

Diskussion i 'Mat & Dryck, Restaurangbesök' startad av Jimmy Forsman, 14 januari 2008.

1. Hans A-g

Hans A-g Medlem

SV: Frantzén-Lindeberg

En intressant aspekt på Gustibus rapport från F-L är att en så här osminkad recension skulle vi aldrig få se i pressen!
    Mycket talar också för att det här är Framtiden: fria tyckare på nätet.

Problemet då (generellt, jag talar inte om Gustibus) blir trovärdigheten - vem garanterar recensentens objektivitet och kompetens?
    Krug är ju inte Ansvarig Utgivare, bara tillhandahållare av ett åsiktsplank...

2. SV: Frantzén-Lindeberg

Instämmer.
    Mycket bra recension från Gustibus.
    Jag har som så många andra varit på väg några gånger utan att det blivit av. Det har oftast blivit Dahlgrens matbar istället. Där känner jag mig hemma och blir aldrig besviken.

När jag läser om hur arrogant sommelieren beter sig så blir jag både arg och besviken. Jag önskar ju egentligen fler ställen som F-L, innovativa och kompromisslösa, men då får man fan inte glömma att sätta kunden i centrum.
    Det är så viktigt med word by mouth för dom här restaurangerna om dom ska överleva. En sådan här recension är mer värd för mig än tidningarnas tämligen karaktärslösa recensioner. Nu kommer jag tveka både en och två gånger minst innan man bokar eventuellt bord, och det gäller nog inte bara mig, vilket innebär en väldigt massa tusen i förlorade intäkter för dem vilket är sjukt trist.

3. Öhman

Öhman Medlem

Kul att mina reflektioner och upplevelser från F/L blev uppskattade.

Har nu kikat runt på nätet bland bloggar och recensioner. Det verkar som om det bara är jag som haft en tråkig upplevelse. Visar förmodligen att jag bara är en gnällspik som inte förstår högklassig mat och ypperlig service. ;)

4. vintjej

vintjej Medlem

Säkert. Extremt osofistikerat av dig att inte uppskatta besk sparris, rödbeta som smakade rödbeta och snorkiga sommelierer som ogärna dekanterar och uppfostrar gästerna.

5. Pomerol

Pomerol Medlem

Hur som helst kan ju ingen ta ifrån dig dina upplevelser. Ibland blir det ju lite som Kejsarens nya kläder...

6. Öhman

Öhman Medlem

Onekligen.
    Alla står och hurrar fastän tallrikarna (nästan) är tomma.

7. Per Stade

Per Stade Lege artis

Vari ligger problemet? Trovärdighetetn och kompetensen ligger
    hos varje enskild läsare att bedöma.
    Och det är ju den subjektiva beskrivningen som gör recensionen
    så läsvärd.
    Ett mer välskrivet och välbalanserat inlägg får du leta efter.

8. Hans A-g

Hans A-g Medlem

Per Stade

Om anonyma recensioner UPA övertar marknaden blir problemet oavhängigheten, AUTONOMIN.
    Hur kan vi veta att recensenten inte är kopplad till en firma?

Redan idag tycker jag mig märka en viss vänskapskorruption mellan bloggare och småimportörer.
    (Vid NEGATIV kritik kan trovärdigheten öka - men det finns ju också de som vill förtala konkurrenter...)

9. Per Stade

Per Stade Lege artis

Hans!
    Tänkte inte på det!
    Naturligtvis är det så.
    Risken för vänskapskorruption finns
    inte bara bland de etablerade kritikerna.
    Å andra sidan är Gustibus en inte speciellt
    anonym skribent - hans identitet kan även
    en amatör utan kännedom om branschen
    finna ut.

10. Öhman

Öhman Medlem

NÄHÄ!!! :eek:

11. Keen

Keen slan

Haha, med dina radbrytningar ser det ut som att du skriver poesi :D

12. Per Stade

Per Stade Lege artis

Det händer ibland att Gustibus vandrar omkring
    på krogarna
    som en alldeles vanlig man.
    (Gammalt djungelordspråk).

Stor poesi ;)

13. Jos

Jos Medlem

Låter som delad smak men även lite otur. Vi fick ett mycket trevligt bemötande när vi var där och var mycket nöjda med servicen. Vi hade sköna diskusioner kring både smör, långkok och hur de hade konstruerat sin "mini-rök".

Även imponerad av hur de utan problem snabbt såg att jag av just en av vinerna ville ha lite mer och utan att jag varken kommenterade eller hintade var de där och fyllde på exakt den extra skvätt jag ville ha. Snudd på innan jag själv kom på att jag ville ha extra skvätten.

14. Öhman

Öhman Medlem

Jag kanske är kinkig, men jag tycker inte att "otur" ska vara en parameter att ha i beräkningen när man går på en krog på den nivån.
    Nu inser jag kanske att det var just otur vi hade.

Ingen var det minsta intresserade av frågor eller diskussioner. Tyvärr!
    Vi försökte hålla igång en dialog som tyvärr blev ganska ensidig.

Som sagt otur. Dyr sådan.

15. SUPRA

SUPRA Bäst

Tack för din detaljerade redogörelse.

Jag tror inte jag kommer boka om, utan satsar på ett säkrare kort.

16. Jimmy Forsman

Jimmy Forsman Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot. Administratör

Jag och Öhman var där igår.

Då han håller på och ynkar sig och skriver långsammare än en jag vet inte vad (samt att han tog bilder) så han jag först med att få upp ett blogginlägg om besöket.

Jag slänger in inlägget här och hoppas att Öhman gör detsamma med sitt så vi kan jämföra dem. Men gå gärna in och kommentera på bloggen om ni känner för det.

17. Elvis

Elvis Medlem

Trevligt skrivet, Jimmy!

Menyn var inte likadan när jag var där, men det som verkligen etsats sig fast i minnet är dera entusiatiska experimentlusta. Mitt intryck var att varannan rätt höll världsklass, varannan rätt var medioker. Sammantaget var det dock en upplevele, och det blir att man betalar för en show. För mig är detta enbart positivt och jag rekommenderar alla som är intresserade av mat att göra ett besök. Det spretar mycket mer än Mathias Dahlgren och Noma, men du får en upplevelse!

18. SUPRA

SUPRA Bäst

Kul att se att de ville ha upprättelse, alla kan ha en dålig dag även om det i princip inte är tillåtet på den nivån.

En del äter på lyxkrog flera gånger i veckan, andra kanske någon gång per år eller kanske bara nån gång i livet.
    Oavsett vill man inte pricka in en dålig dag.

Jag exempelvis bokade ju av besöket på Frantzén-Lindeberg baserat på Öhmans story, men jag är sugen på att boka igen.

Sidekick: När vi bokade på Matsalen hade vi blivit inbokade till Matbaren av misstag. Inte kul kan jag lova då det var jag som gjort bokningen via Grand Hotel.
    Vi stod på oss och till slut så fixade de en lösning som vi kunde acceptera, men jag måste medge att det förstörde en hel del av upplevelsen och att de
    där 30 minutrarna i ovisshet, trots ett gratis glas champagne i handen, tyvärr är vad jag minns mest. :(
    Jag är fullt medveten om att jag accepterade deras lösning, så de skötte det snyggt till slut och i princip vilar ingen skugga över dom.
    Maten och servicen vad det absolut inga fel på, men jag befann mig nästan i chock under delar av menyn, för kvällen kunde likaväl
    ha slutat med en BigMac i ren besvikelse.
    Notera min varning dock: ska du boka Matsalen så boka med restaurangen direkt och inte via hotellet!

19. Jos

Jos Medlem

Ingen dålig bjudning :eek:

Så det är forum man ska driva!? ;)

20. R.P

R.P Medlem

Fan vad hungrig man blev nu, grym beskrivning Krug.

Dela sidan