Frantzén-Lindeberg

Diskussion i 'Mat & Dryck, Restaurangbesök' startad av Jimmy Forsman, 14 januari 2008.

1. Anders Landström

Anders Landström Dricker mest, skriver lite Administratör

SV: Frantzén-Lindeberg

Egentligen är den mest konstiga Noma, utsedd till världens bästa restaurang i andra listor, men en tredje stjärna verkar det inte lyckas med. Nu ligger ju Köpenhamn mer centralt ur ett europeiskt perspektiv samt det finns gott om flyg etc.

Tror fortfarande på teorin att den nordiska stilen inte riktigt passar det franska lynnet. Vet att det själva provningsteamet inte enbart är fransmän men finns det någon från Norden i teamet?

2. Magikern

Magikern Medlem

Möjligt att de inte tycker att Franzén-Lindeberg har de som krävs än, folk tenderar att höja kraven med tiden dessutom. Har de väl fått 3 stjärnor är de lättare att behålla dem än att de skulle ge en restaurang den mycket åtråvärda tredje stjärnan.

När de gäller Noma i Köpenhamn kan man nog lite förstå varför de inte har 3 stjärnor, maten är mer tryhard än god.

3. SUPRA

SUPRA Bäst

Är det inte så att en trestjärning ska vara värt resan?
    Då borde inte den geografiska placeringen spela någon roll.

"utomordentlig matlagning, värt en omväg"; Tre stjärnor – "exceptionellt bra kök, värt en egen resa"

4. Elvis

Elvis Medlem

Det kan absolut vara så och jag hoppas att det är så, för då finns det hopp. När jag jämför med andra två- och trestjärniga jag varit på tycker jag att Frantzén-Lindeberg redan är där.

Jag håller med. Noma hamnar en bra bit ner på listan över de bästa restauranger jag varit på. Att Noma toppar en del andra listor tror jag beror på att Noma serverar mat som imponerar på andra kockar, inte nödvändigtvis på gästerna. Däremot var vissa rätter väldigt bra och det är roligt att vi har en intressant restaurang som Noma i Norden.

Kraven kan ju öka ju längre resa från Paris man behöver göra. ;)

5. Magikern

Magikern Medlem

Vilka 3-star krogar har du ätit på?

Tror de är mer att det Nordiska köket inte faller guide michelin i smaken, Japan har ju massor av 3 stjärniga krogar och Hong Kong likaså och de ligger ju riktigt långt från Paris. ;)

Experimentellt med Asiatisk eller franskinfluerad mat i botten är nog det som föredras.

6. Elvis

Elvis Medlem

Eleven Madison Park i New York och Joël Robuchon i Las Vegas. Plus cirka femton tvåstjärniga, främst i Europa.

7. Guayabera

Guayabera Medlem

Kan tycka att det är lite synd att två stjärnor ibland ses som en transportsträcka till den tredje. Flera av mina bästa restaurangbesök har varit på två-stjärniga ställen. Exempelvis så upplevde jag The Fat Duck som bättre när de hade två stjärnor jämfört med efter de fick sin tredje. Stämningen av lekfullhet hade till viss del försvunnit och servicen hade blivit betydligt mer formell men även stelare och nästan nervös. En annan utmärkt två-stjärnig var Eric Chavot på the Capital Hotel i London (som aldrig fick en tredje och förlorade sina två när kocken lämnade). Självklart missunnar jag inte någon sin tredje stjärna, men det får ju också som följd att priserna ofta går upp betydligt (ofta också vg vin), att det blir svårare att få bord och att matsalen fylls av troféjägare som verkar mer intresserade av att fotografera maten än att äta den.

8. Anders Landström

Frantzén-Lindeberg öppnar Pub i Gamla Stan, The Flying Elk. Gamla Stan börjar verkligen hetta till med ett antal pubar och restauranger som öppnar.

http://www.theflyingelk.se/

9. SV: Frantzén-Lindeberg

Där har du helt rätt. Les Crayeres var inte i närheten av en värdig stjärna. På tok för många fel under kvällen för att leva upp till ok nivå. Det var ett tag sedan jag var där och har inte brytt mig om vad som hänt där, har dom fortfarande 3 stjärnor. Några dagar senare besöktes Tour d'Argent som precis hade tappat en stjärna och jäklar vad dom ansträngde sig. Det var galet bra och på en helt annan nivå en Crayeres.
    Hursom, snart väntar chefs table på F/L. Återkommer om det om ett par veckor.

10. Anders Landström

Två stjärnor har väl Les Crayères. Två för många dock :)

11. SV: Frantzén-Lindeberg

Då har dom tappat en sedan mitt besök, inget förvånande alls.

12. gece

gece Man vänjer sig.

Skakar liv i denna tråd trots att restaurangen numera bara heter Frantzén, på förfrågan från @Elvis med lite info om mina upplevelser av vinpaketet som i viss mån avhandlats tidigare.
    Jag var där i april 2014 och tja, blev väl högst nöjd med såväl mat som vin och bemötande. Hörde av mig i förväg och undrade om de hade en källarlista för att kolla efter hela flaskor och hur de tyckte man skulle resonera, och deras åsikt är att man ska ta ett paket, men att de också har en liten lista med flaskviner som varierar från dag till dag beroende på menyn.

De har två vinpaket med fyra viner i varje, "klassisk" och "avant garde", och eftersom vi var två personer tog vi en av varje. Klassiska bestod av Chablis, Loire-chenin blanc, Barolo och ett sött som jag inte minns. Avant garde bestod av finosherry, vit Jura, Beaujolais och ett sött som jag inte minns. Bra grejer alltihop, Chablisen och Juran var bland de bästa i respektive kategori jag provat.
    "Avant garde" var kanske inte så avant garde att man baxnade, kanske snarare "hipstriga sommelierfavoriter", men jag är väl lite av en hipster så jag klagar inte :)

Elvis och Skumpagne gillar detta.
  13. Elvis

Elvis Medlem

Va, ingen champagne i vinpaketen!? Då får jag värma någonstans innan. ;)

@gece, tack för rapporten!

Skumpagne och gece gillar detta.
  14. gece

gece Man vänjer sig.

Inte den dagen jag var där, nej :) däremot hade de skumpa på glas som fick ackompanjera ammisarna. Minns återigen inte vilken, däremot minns jag att jag tänkte "aha, en gammal forumfavorit" när jag såg flaskan så det var säkert lagom biodynamiskt och småskaligt osv. ;)

15. Elvis

Elvis Medlem

OK, det låter bra. :)

Dela sidan