Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Freisa från producenten 499 - Piemonte Langhe - KA Import

Kalle A

Medlem
Då är det äntligen dags för KA Import att göra debut på bolagets släpp. Länken nedan leder till ett Freisa-vin från nya producenten 499 i byn Camo, Piemonte Langhe.
Hoppas att det är några forumiter som provar och ger feedback här på forumet.

http://www.systembolaget.se/94943
 
Last edited by a moderator:

Mats

Gone todash....
Då är det äntligen dags för KA Import att göra debut på bolagets släpp. Länken nedan leder till ett Freisa-vin från nya producenten 499 i byn Camo, Piemonte Langhe.
Hoppas att det är några forumiter som provar och ger feedback här på forumet.

http://www.systembolaget.se/dryckeslista?items=9494301:1
Hoppas verkligen att det var ett ärligt misstag för annars var det jäkligt fult gjort att lägga in en länk som raderar ens befintliga dryckeslista på systembolaget.se och ersätter den med det här vinet!
 

kayaker

Cyklist
Hoppas verkligen att det var ett ärligt misstag för annars var det jäkligt fult gjort att lägga in en länk som raderar ens befintliga dryckeslista på systembolaget.se och ersätter den med det här vinet!
Det är många som börjat göra det, dock oklart varför.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Hoppas verkligen att det var ett ärligt misstag för annars var det jäkligt fult gjort att lägga in en länk som raderar ens befintliga dryckeslista på systembolaget.se och ersätter den med det här vinet!
Sen kan man ju fråga sig varför det saknas en funktion hos systembolaget att spara sina dryckeslistor? Kan minnas fel, men har för mig att det fanns på gamla sidan.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Men det kommer ju upp ett dialogfönster som frågar om du vill ersätta din befintliga dryckeslista så jag förstår inte riktigt vad som är problemet?
 
Trådskapare
Kalle A

Kalle A

Medlem
Jag har, i god tro, länkat på det sätt som SB beskriver på sin hemsida. Det var helt okänt för mig att detta på något vis ersatte och ändrade i den dryckeslista som man själv lagt upp. Jag beklagar detta och får laborera med hur man bäst ska göra nästa gång så att det inte händer igen.
 

kayaker

Cyklist
Jag har, i god tro, länkat på det sätt som SB beskriver på sin hemsida. Det var helt okänt för mig att detta på något vis ersatte och ändrade i den dryckeslista som man själv lagt upp. Jag beklagar detta och får laborera med hur man bäst ska göra nästa gång så att det inte händer igen.
SBs rekommendation alltså. Varför är jag inte förvånad?
 

chambertin

Medlem
Jag har, i god tro, länkat på det sätt som SB beskriver på sin hemsida. Det var helt okänt för mig att detta på något vis ersatte och ändrade i den dryckeslista som man själv lagt upp. Jag beklagar detta och får laborera med hur man bäst ska göra nästa gång så att det inte händer igen.
IMHO: Gärna lite info om vinet, prodocuenten, vinifiering m.m i stället för bara en länk till SB.
Vi är vinintresserade här och SB har ju absolut nada av intressant info om vinerna dom säljer.
Dom länkar dessutom inte vidare till några externa hemsidor.
Du kanske har mer på din hemsida eller FB. Länka gärna dit i så fall.
:)
 
Trådskapare
Kalle A

Kalle A

Medlem
Absolut!
Vingården 499 ligger i Piemonte Langhe i byn Camo. Vingården startade så sent som 2012, då Mario Andrion med en kompanjon köpte upp etablerad mark och byggde en vingård på 499 meters höjd. Camo har 20-25 vinodlare, men ingen annan gör eget vin utan allt annat säljs till andra vinhus och deras produktion. Vinmakarna ville satsa på tradition och då blev valen Muscato och Freisa, även om de är medvetna om utmaningarna med en så lurig druva som Freisa har. Rankorna har en ålder på ca 30-40 år, och på delar av marken finns rankor med ca 10-15 års ålder.
I dagsläget gör de ca 15.000 flaskor men har kapacitet till ca 60-70.000 på den mark de har. Mycket av produktionen går till d'Asti-vinerna, som är deras signum. 2012 var en bra skörd för Freisadruvan och drygt 3000 flaskor gjordes då av Costa dei Fre, som nu alltså släpps i drygt 700 ex på detta släpp.
Jag klistrar in producentens info-blad nedan.
Själv tycker jag vinet är utmärkt till mellanlagrade hårdostar eller till söndagskvällens hemlagade pizza med mozzarella, pesto, parmaskinka mm.
cid:34C6EBA4-2BDC-48DF-8D5A-BBD7E750FAD2
 
Trådskapare
Kalle A

Kalle A

Medlem
Nu gick visst inte den bilagan att klistra in så här kommer infon från producenten:
Jordmånen är kalkrik sand
5 okt 2012 handskördades druvorna som pressades (inom 20 från de skildes från rankorna) och efter 15 dagar på ståltank har vinet legat 18 månader på mindre ekfat. 24 juli 2014 butteljerades totalt 3670 flaskor av Costa dei Fre.
Vinmakarnas info:
Tasting notes: dark garnet red, high complexity of berries, dried leaves, liquorice, cherries, spices and chamomile. Elegant and strukturer, very balance, long finish with sweet tannins. Very good potential aging!
Matching: BBQ in general, rosat pork, braised beef, roccaverano aged cheese.

Mario jobbar/har jobbat i 16 år hos en större vinmakare i regionen, men drömde om att starta egen vingård. Han har förutom erfarenhet formell utbildning från Torino.
 

Attachments

  • image.jpeg
    image.jpeg
    79,5 KB · Visningar: 233
  • image.jpeg
    image.jpeg
    71,9 KB · Visningar: 223
  • image.jpeg
    image.jpeg
    65,7 KB · Visningar: 240
Toppen