Fri prissättning på Systembolaget - Början till slutet?

Diskussion i 'Övrigt' startad av Jimmy Forsman, 26 november 2010.

1. Jimmy Forsman

Jimmy Forsman Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot. Administratör

Kan det äntligen vara början till slutet som vi ser?

2. Elvis

Elvis Medlem

SV: Fri prissättning på Systembolaget - Början till slutet?

Därmed verkar frågan om det skyhöga priset på Henriot Cuvée Enchanteleurs 1996 vara besvarad: ja, importören får sätta vilket pris som helst.

3. Anders Landström

Anders Landström Dricker mest, skriver lite Administratör

Yep, tänkte samma sak

Ehh?????. Sverige har ju ett monopol just därför marknaden inte ska kunna sätta vilka priser de vill eller har jag totalt missförstått konceptet med monopolet?

Till och med distributörerna lever enligt planhushållningsprincipen. Det är faktiskt rätt komiskt.

4. Jos

Jos Medlem

Man skulle ju kunna tänka sig att det väldigt åtråvärda vinerna skulle gå upp i pris då importören ändå tror att de kommer sälja men jag tror inte det blir några problem. Möjligtvis för Svensson som inte fattar att det finns en hel värld av vinbutiker som gladeligen skickar viner till en dörr i Sverige men för oss övriga är det bara att öppna webläsaren.

Tre dagar senare kommer en låda med ett gäng viner inköpta för mindre än en fjärdedel av det pris en viss importör nyligen släppt vinet för i Sverige.... Visst, såna prisfynd gör man kanske inte så ofta men fynd är det oerhört lätt att göra när man inser hur mycket kul vin man kan köpa som aldrig, eller nästan aldrig finns tillgängligt på SS.

Och när man sen inser att det går att hitta precis vilket vin som helst från vilken årgång som helst så blir ju ens vinkällare, som tidigare varit ett måste för att få dricka ett utvecklat vin i Sverige, nästan överflödig ;)

5. Lando

Lando Medlem

Det här är ju så sjukt sant, hade jag vetat det för några år sen (om det ens gick att göra då) så kanske jag inte börjat samla vin, men nu är man ju fast i njutningen av vinsamlandet i sig. Hur som helst en helt fantastisk utveckling för oss och avveckling av DDR-Sverige!

Dela sidan