Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Frost i Champagne - igen

Trydebull

Medlem
Nja, historiskt har kvaliten haft större påverkan på priset än storleken på skörden.
Ok! Jag gick bara på marknadsekonomikänslan. Du har helt säkert rätt. Jag har inga siffror. Kanske roar mig med att hitta ett Champange-index för att kunna jämföra några årgångar.

Du skriver visserligen inte att det inte skulle påverka, bara att kvalité har större prispåverkan, vilket säkert kan stämma. Men spontant känns det märkligt om tillgång inte skulle vara en andra faktor?
 
Last edited:

magnum

Epernay, Frankrike
Ok! Jag gick bara på marknadsekonomikänslan. Du har helt säkert rätt. Jag har inga siffror. Kanske roar mig med att hitta ett Champange-index för att kunna jämföra några årgångar.

Du skriver visserligen inte att det inte skulle påverka, bara att kvalité har större prispåverkan, vilket säkert kan stämma. Men spontant känns det märkligt om tillgång inte skulle vara en andra faktor?
Om man beaktar att flera stora hus inte gör Prestiger eller årgångar alla år oavsett om kvaliten är hög samt att många odlare idag inte lyckas sälja det dom producerar tror jag risken är låg för någon drastisk prishöjning.
 
Toppen