Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Funderingar kring mat utomlands

Mysonoxen

Medlem
Var ju på Cypern för ett tag sedan, och det var inte riktigt lika illa och försvenskat som när jag var på Gran Canaria, men nog fanken hittade man Abbas sill, Kalles kaviar, de vanligaste knäckebrödssorterna, Felix burkköttfärssås och dito "köttbullar" och Ahlgrens bilar bland annat i varenda livsmedelsbutik.

Då jag trillar mina köttbullar själv blev jag en gång nyfiken på hur köttbullar på burk smakade så på Gran Canaria köpte jag en burk och den var ta mig katten t.o.m. vidrigare än de som man kan få tag på frysta eller i kyldisken.

Vad är egentligen vitsen med att käka det man äter hemma även när man åker utomlands? OK, jag fattar att diverse WT familjer som aldrig lärt barnen god restaurangkultur käkar det där då de drar iväg på sina resor, men den stora kicken för mig då jag åker utomlands är att prova landets eller själva traktens mat och gärna vin om det framställs där, och jag lär mina barn att uppskatta det nya efter bästa förmåga, även om grabben är lite för förtjust i hamburgare och grillkorv med pommes.

Var det inte Brillat-Savarin som sa att upptäckten av en bra ny restaurang är viktigare än upptäckten av en ny stjärna på himlen? Håller med, det finns nästan inget bättre än att för första gången få en upplevelse på en restaurang med underbart god lagad mat ackompanjerad av en välfylld vinlista som presenteras av en alert sommelier som kan peka ut godbitarna, gärna sånt man aldrig druckit eller ens hört talas om.

(Kände bara för att skriva av mig lite då jag pratade med min kusin som beställt en resa till Sunwing på Mallis med fru och barn och tyckte det var en fördel att hitta svensk mat som barnen åt. Ja, ja, nu tar jag och öppnar en burk köttfärssås det blir gott till min BiB! ;D)
 
Trådskapare
M

Mysonoxen

Medlem
SV: Funderingar kring mat utomlands

lepatrik skrev:
C H A R T E R :-[

Ja,oavsett om man åker charter eller reguljärt:

blir man ändå alldeles för desperat och hamnar på något så ociviliserat ställe som t.ex. Bordeaux eller Beaune där de djäklarna inte har Kalles Dillkaviar i butiken finns det, tack gode Gud ändå en lösning!

http://www.northerner.com/html/food.html
 

anders

Medlem
SV: Funderingar kring mat utomlands

Uppradat på det viset är det faktiskt ytterligt svårt att tro att svensk gastronomi har haft sådana framgångar som den ändå har. "Selection of great Swedish sauces" och en bild på Blå band Brunsås på pappförpakning (såsens svar på BiB?). :'(
 
Trådskapare
M

Mysonoxen

Medlem
SV: Funderingar kring mat utomlands

anders skrev:
Uppradat på det viset är det faktiskt ytterligt svårt att tro att svensk gastronomi har haft sådana framgångar som den ändå har. "Selection of great Swedish sauces" och en bild på Blå band Brunsås på pappförpakning (såsens svar på BiB?). :'(

Ja, visst fan är det otroligt. Om det varit för 15-20 år sedan då man i stort sett bara åt bra på ett fåtal restauranger i storstäderna hade jag begripit detta vurmande för dylik smörja, men nu, då vi äntligen fått det bättre och det poppar upp bra restauranger överallt borde väl även kraven på råvaror och tillagningsmetoder höjas?

Ta PM för ett exempel som ligger dig varmt om hjärtat, vem fanken åt bra i Växjö för 15-20 år sedan eller vilken svensk stad på random med under 300 000 innevånare? Nej man var hänvisad till nån rackarns "konsumrestaurang" där seg plankstek var paradrätten. Nu kan man äta gott i de mest märkliga hålor uppe i norr t.o.m.
 

anders

Medlem
SV: Funderingar kring mat utomlands

Mysonoxen skrev:
Nu kan man äta gott i de mest märkliga hålor uppe i norr t.o.m.

Detta har tyvärr aldrig nått Blekinge. Gör en slagning på WG och spana det bedrövliga resultatet. Åtta träffar totalt! Två som faktiskt får poäng! Och nu hör jag rykten om att den ena ska stängas. Blekingebor måtte beställa mycket och ofta från http://www.northerner.com/html/food.html
 
Trådskapare
M

Mysonoxen

Medlem
SV: Funderingar kring mat utomlands

anders skrev:
Detta har tyvärr aldrig nått Blekinge. Gör en slagning på WG och spana det bedrövliga resultatet. Åtta träffar totalt! Två som faktiskt får poäng! Och nu hör jag rykten om att den ena ska stängas. Blekingebor måtte beställa mycket och ofta från http://www.northerner.com/html/food.html

Det var ett antal år sedan jag var i Blekinge, men trist för blekingeborna om de har så dålig krogstatus.
 

weezer

Medlem
SV: Funderingar kring mat utomlands

Var på Grankan i december, och nivån är så dålig på restaurangerna att vi de sista dagarna tillbringade middag på en svenskägd krog med dito servis. Det var no fuzz, kolgrillad oxfile, bea och klyftpotatis, men det bästa vi åt på hela semestern..de vet vad turiserna vill ha, en geggig paella å dylikt är så rackarns tråkigt.
 
Trådskapare
M

Mysonoxen

Medlem
SV: Funderingar kring mat utomlands

weezer skrev:
Var på Grankan i december, och nivån är så dålig på restaurangerna att vi de sista dagarna tillbringade middag på en svenskägd krog med dito servis. Det var no fuzz, kolgrillad oxfile, bea och klyftpotatis, men det bästa vi åt på hela semestern..de vet vad turiserna vill ha, en geggig paella å dylikt är så rackarns tråkigt.

Det är ofta ett problem på turistorterna. Var det månne i Arguineguin så har jag gjort samma erfarenhet, den enda vettiga var en som serverade svensk krogmat.

Ska vi gräva ännu djupare i Mysons mörka charterförflutna minns jag att jag blev rekommenderad sött (!!!) vin till sjötungan på Fuerteventura, att jag blev serverad Sangria(!!!) till maten då jag beställt rödvin på ett ställe på en tvärgata i Puerto de la Cruz på Teneriffa (på den platsen finns dock en bra restaurang La Guapa, underbara tapas, i synnerhet jamon ibericon). På Santorini satt jag på vingården Canava Roussos och provade deras sortiment då jag hörde ett fasansfullt skrik utanför. Jag trodde att någon stackars tjej höll på att bli våldtagen och rusade ut för att smocka till förövaren, men det visade sig vara en åsna som skrek, och då jag upptäckte detta kände jag mig som en dylik själv.

Madeira kan jag dock rekommendera som chartermål. Köp en flygstol + hotell och vandra runt bland vinhusen. Madeira Wine Company har ett riktigt bra provningsrum där man kan prova årgångsmadeiror av samtliga druvsorter, det älsta var en Bual 1908 då jag var där.

Och ja (nu får jag skämmas ett bra tag) jag har varit på den saligen insomnade grisfesten hos Antonio på Gran Canaria också, där en stor norrlänning sa att han skulle supa mig under bordet, men bokstavligen hamnade där själv. Så går det då man utmanar seriösa vinpimplare med Bordeaux i blodet.

MEN jag har ALDRIG varit på Ibiza eller Mallis ;D
 

anders

Medlem
SV: Funderingar kring mat utomlands

Mysonoxen skrev:
Madeira kan jag dock rekommendera som chartermål. Köp en flygstol + hotell och vandra runt bland vinhusen. Madeira Wine Company har ett riktigt bra provningsrum där man kan prova årgångsmadeiror av samtliga druvsorter, det älsta var en Bual 1908 då jag var där.
Hehe, 1898 när jag var där.
Men annars är madeira en helt fantastisk destination. Om man nu som jag finner det sanslöst själadödande att steka på en strand så är detta ett lysande turistmål. Vad Myson glömde nämna är maten. Jag och frugan ramlade in på Reids hotel, ett riktigt gammalt kolonialhotell. Att sitta i deras finrestaurang på en udde som stupar kanske 20 meter rakt ner i havet och med hela Funchal framför blicken är mäktigt. Nu är maten bra på fler ställen än så, jag får nog säga att vi faktiskt inte åt dåligt någon gång under den veckan vi var där.

I övrigt håller jag också med om betyget på Kanariepucklarna. Det ska till pistolhot för att jag ska dit igen. Frugan ville dit i höstas men jag lyckades styra om skutan till Paris. Puh!
 
Trådskapare
M

Mysonoxen

Medlem
SV: Funderingar kring mat utomlands

anders skrev:
Hehe, 1898 när jag var där.
Men annars är madeira en helt fantastisk destination. Om man nu som jag finner det sanslöst själadödande att steka på en strand så är detta ett lysande turistmål. Vad Myson glömde nämna är maten. Jag och frugan ramlade in på Reids hotel, ett riktigt gammalt kolonialhotell. Att sitta i deras finrestaurang på en udde som stupar kanske 20 meter rakt ner i havet och med hela Funchal framför blicken är mäktigt. Nu är maten bra på fler ställen än så, jag får nog säga att vi faktiskt inte åt dåligt någon gång under den veckan vi var där.

I övrigt håller jag också med om betyget på Kanariepucklarna. Det ska till pistolhot för att jag ska dit igen. Frugan ville dit i höstas men jag lyckades styra om skutan till Paris. Puh!

Ja, Madeira är nice. Då jag var där åkte jag och frugan (vi hade inga barn då) på delfinsafari, men istället för delfiner fick vi se en 18 meter lång (mättes upp på båtens radar) kaskelotval. Till skillnad från i Norge där jag också sett valar, men på 15-20 meters håll, styrde skepparen upp jämsides med valen i sin lilla skuta, så vi befann oss 1,5-2 meter från valen. Man kände sig ganska liten då...

Sedan var det märkligt att sätta sig på en liten uteservering i hamnen med bra mat och dito madeiraviner och käka en espada, en hiskeligt ful fisk men mycket god som är en specialitet för ön bara en kvart efter att man sett den där valen. Livets kontraster är sköna ibland...
 
Trådskapare
M

Mysonoxen

Medlem
SV: Funderingar kring mat utomlands

anders skrev:
Med minibanan icke att förglömma.

Givetvis.

Såg att de hade såna där små bananer på Östermalmshallen för ett tag sedan, det är sällan man ser dem annat än på Madeira och Kanarieöarna.
 

anders

Medlem
SV: Funderingar kring mat utomlands

Mysonoxen skrev:
Givetvis.

Såg att de hade såna där små bananer på Östermalmshallen för ett tag sedan, det är sällan man ser dem annat än på Madeira och Kanarieöarna.
Det är ganska sällsynt att man hittar mogna bananer i Sverige över huvud taget. Det var på Madeira jag lärde mig älska bananer som har blivit närmast bruna i skalet. Den sötma och koncentration som utvecklas i smaken är verkligen härlig. Bananer och viner har det gemensamt i alla fall, de ska ätas/drickas när de är mogna, inte när de är kartiga, sura och i synnerhet inte gröna.
 
Trådskapare
M

Mysonoxen

Medlem
SV: Funderingar kring mat utomlands

anders skrev:
Det är ganska sällsynt att man hittar mogna bananer i Sverige över huvud taget. Det var på Madeira jag lärde mig älska bananer som har blivit närmast bruna i skalet. Den sötma och koncentration som utvecklas i smaken är verkligen härlig. Bananer och viner har det gemensamt i alla fall, de ska ätas/drickas när de är mogna, inte när de är kartiga, sura och i synnerhet inte gröna.

Det håller jag fullständigt med om. De där bananerna är nog ta mig katten det bästa med Kanarieöarna och utgjorde min stadiga frukost då jag var där, och ibland tog man några till mellanmål också.

Vinerna på öarna är samma oxiderade vitviner och blaskiga rödtjut som återfinns på samtliga andra turistorter, Madeira ett lysande undantag.
(har bara druckit ett hyggligt vin från Kanarieöarna, apropå vin, det var från Teneriffa, Viña Norte heter det, resten kan man hälla i slasken)
 

Helen

Medlem
SV: Funderingar kring mat utomlands

På tal om Blekinge, jag kan bara hålla med om att det finns inte ett enda bra ställe som man kan äta på.
Vinerna ska vi inte ens tala om. Det som gör mig tokig varje gång jag kommer dit är att hela släkten (jag är född i blekinge) verkligen älskar maten som enligt min menign ej är ätbar. Om jag i protest skickar ut maten får jag fan för det, då har släkten mage att säga : jasså den här maten duger inte åt dig längre?
Men de handlar ju inte om att den inte duger, kocken kan ju inte ens laga till en hamburgare....

Det finns kanske något litet trevligt matställe men jag har inte hittat dit. Så tips mottages tacksamt.

För att jag ska slippa lida när jag åker dit ser jag alltid till att ha med mig några pavor champagne, vitt och lite rött från Bourgogne som jag delar med mig till släkten. Men de begriper ju ingenting om vin. De vill ha vin som smakar saft till maten som serveras i vanliga vattenglas. Snacka om att slänga pärlor för svinen. Far min har inga problem alls att fortsätta med kir royalen till varmrätten. ja ja vi kan ju inte välja var vi kommer ifrån men jag är mycket glad att jag har sluppit Blekinge.
Det är en kommun som endast ska besökas på sommaren och i max 2 dagar.
 

anders

Medlem
SV: Funderingar kring mat utomlands

1CRU skrev:
...jasså den här maten duger inte åt dig längre?
Det är bara att lugnt säga "nej, och knappast åt grisar heller". Du får rapportera om de fattar den subtila vinken... :D
 

Helen

Medlem
SV: Funderingar kring mat utomlands

Om jag hade svarat dem så. hade jag fått packa min väska fort som fan.
Vi har helt olika levene och kunskap när det kommer till mat och vin.
Om ni har varit i kroatsien någon gång och försökt att leva på deras mat i 2 veckor, jag längtade till frankrike från dag 1 under hela min senaste vistelse i Kroatsien.
Min gubbe kommer jag aldrig mer att få dit.
Min familj kan inte få nog av vinet och maten i kroatsien.

Jag kan dock rekomendera en helt underbar restaurang i staden Pula som heter valsabion. Den kocken visste hur man lagar mat. Den är värd 1 stjärna i guiden.
 
Trådskapare
M

Mysonoxen

Medlem
SV: Funderingar kring mat utomlands

Nästan så man måste ta en resa till Blekinge så man begriper hur illa det är.

En resa i fördärvet kan man kanske kalla det.

När jag tänker tillbaka på mitt brokiga liv drar jag mig till minnes att jag under några månader på 80-talet dejtade en brud från Karlshamn som var en ren katastrof vid spisen, dessutom kunde hon dricka sprit till maten (nu snackar jag inte sill + nubbe här, utan Absolut till biffstek med lök). Jag är nog så här 25 år efteråt glad att jag dumpade henne. Hon var i o f s mycket snygg, men en katastrof vid spisen som sagt...

Men hon var inte värst. Värst var en tjej från Hudiksvall jag var ihop med i 1,5 år. Det är så djävla jobbigt att ha en sån tjej när man ska sitta och försöka låtsas att man gillar det hon lagar.
Minns än idag hennes försök att laga kött. Halvt förkolnat, torrt och oätligt var det, man fick ta in en bit kött i munnen och så svälja utan att tugga med hjälp av en stor klunk vin.
 

Helen

Medlem
SV: Funderingar kring mat utomlands

Klart det ska vara sprit till maten, då blir man ju full fortare ::)
 
Toppen