Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Gamay

Torpan45

Jennifer
HeJ! Gamay är inte helt okänt för mig, men jag har inte druckit så många som fallit mig på läppen och jag har liten kännedom om vilka viner man skall titta efter. Någon som kan guida och ge tips på vart man skall börja?
 

kayaker

Cyklist
Testa någon Beaujolais Cru från någon bra, pålitlig producent. Det enklaste är väl att prova någon Château des Jacques som brukar finnas i olika årgångar. Om du vill prova någon av de ambitiösa småproducenterna så rekommenderas Jean Foillard, Jean-Paul Brun/Terre Dorées, Jean-Claude Lapalu, Julie Balagny och Jules Desjourneys som brukar finnas på SB till och från.
 
Trådskapare
Torpan45

Torpan45

Jennifer
Minns inte vad de hette, men jag vet att jag för många år sedan har druckit Beaujolais.. fann dem då blaskiga eller intetsägande utan struktur. Hursom är det ett vin som jag känner att borde jag lär känna bättre. Känner att det dags att utforska något nytt..
 

ChristianB

DipWSET
Minns inte vad de hette, men jag vet att jag för många år sedan har druckit Beaujolais.. fann dem då blaskiga eller intetsägande utan struktur. Hursom är det ett vin som jag känner att borde jag lär känna bättre. Känner att det dags att utforska något nytt..
För de flesta är det nog Beaujolais Nouveau som ger de här minnena av ett rätt trist vin. De vinerna är gjorda för att konsumeras i just detta syfte, som ett "rödtjut" i ordets sanna bemärkelse. Däremot finns det andra viner, Beaujolais Cru, som @kayaker nämner och de är gjorda i en helt annan stil. En bra sådan närmar sig de lättare röda Bourgogne-vinerna med en lätt fatkaraktär, mjuk frukt och med viss lagringspotential t o m.

Om det är Gamay du vill dricka så är det Beaujolais av något slag som gäller. Det görs ingen annanstans vad jag vet, även om det kanske förekommer experiment här och var i världen...
 

kayaker

Cyklist
För de flesta är det nog Beaujolais Nouveau som ger de här minnena av ett rätt trist vin. De vinerna är gjorda för att konsumeras i just detta syfte, som ett "rödtjut" i ordets sanna bemärkelse. Däremot finns det andra viner, Beaujolais Cru, som @kayaker nämner och de är gjorda i en helt annan stil. En bra sådan närmar sig de lättare röda Bourgogne-vinerna med en lätt fatkaraktär, mjuk frukt och med viss lagringspotential t o m.

Om det är Gamay du vill dricka så är det Beaujolais av något slag som gäller. Det görs ingen annanstans vad jag vet, även om det kanske förekommer experiment här och var i världen...
Det är ganska vanligt med Gamay i t.ex. Savoie också, men jag har inte provat något som varit mer än OK.
 

ChristianB

DipWSET
Det är ganska vanligt med Gamay i t.ex. Savoie också, men jag har inte provat något som varit mer än OK.
Det slog mig precis att det odlas lite i Loire-dalen också, men jag fastnade nog lite på att det skulle vara Gamay av lite bättre klass. ;) Personligen tycker jag att det är rätt trevligt med Beaujolais Cru så jag blev nog lite ivrig att instämma med ditt förslag!
 

Sebban

Medlem
Lyfter denna tråden! Har fastnat för gamay efter jag var i Paris och drack endel Gamay baserade vin. Dock gick det ju inte få med sig några viner hem. Nån som har något aktuellt tips??
 

Poussard

Medlem
Det slog mig precis att det odlas lite i Loire-dalen också, men jag fastnade nog lite på att det skulle vara Gamay av lite bättre klass. ;) Personligen tycker jag att det är rätt trevligt med Beaujolais Cru så jag blev nog lite ivrig att instämma med ditt förslag!

Det är otroligt hög klass på Gamay från Loire, om du frågar mig, och det finns även riktigt bra från Auvergne och Ardèche.
 
Toppen