Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Gammal Madeira

FB_IMG_1502720612285.jpg

Hej, jag hittade den här flaskan Madeira för flera år sedan i min morfars källare och det jag undrar är, kan den vara drickbar eller vad gör man med den? Spar som kuriosa? Tackar för svar!
 

Wintermute

Medlem
Om jag läser och förstår rätt, är tillverkaren leverantör till både den svenska kungen och den italienska kungen. Då är nog flaskan från perioden 1861--1946.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Hej, jag hittade den här flaskan Madeira för flera år sedan i min morfars källare och det jag undrar är, kan den vara drickbar eller vad gör man med den? Spar som kuriosa? Tackar för svar!
Drickbarheten avgörs framför allt av fyllnivån. Madeira kan ha nästan evigt liv om inte korken läckt - den mest långlivade av alla vintyper. Dock brukar man ge riktigt gamla exemplar 1-2 dygn(!) i karaff för att de ska vädra ur.

Den bör ha tappats på flaska senast 1919.
Om jag läser och förstår rätt, är tillverkaren leverantör till både den svenska kungen och den italienska kungen. Då är nog flaskan från perioden 1861--1946.
Nog måste man kunna säga senast 1916 (1917?) om alla privata importösbuteljeringar i Sverige? Sedan slog ju monopolet till och Vin & spritcentralen blev enda grossist!
För övrigt används formen "importerad och tappad af" vilket ändrades till "av" genom 1906 års stavningsreform. Nu skulle det inte förvåna mig om man fortsätte att gammalstava ett antal år till på sina håll, eller fortsatta använda befintliga etiketter. Så "af" betyder nog inte med automatik före 1906.
Och framhåller man ett pris från 1878 på etiketten bör flaskan ju åtminstone vara yngre än så. Kanske är några av de andra priserna lite senare, så det går att snäva ner tidsfönstret.
 

sunqan

Vinös
Drickbarheten avgörs framför allt av fyllnivån. Madeira kan ha nästan evigt liv om inte korken läckt - den mest långlivade av alla vintyper. Dock brukar man ge riktigt gamla exemplar 1-2 dygn(!) i karaff för att de ska vädra ur.



Nog måste man kunna säga senast 1916 (1917?) om alla privata importösbuteljeringar i Sverige? Sedan slog ju monopolet till och Vin & spritcentralen blev enda grossist!
För övrigt används formen "importerad och tappad af" vilket ändrades till "av" genom 1906 års stavningsreform. Nu skulle det inte förvåna mig om man fortsätte att gammalstava ett antal år till på sina håll, eller fortsatta använda befintliga etiketter. Så "af" betyder nog inte med automatik före 1906.
Och framhåller man ett pris från 1878 på etiketten bör flaskan ju åtminstone vara yngre än så. Kanske är några av de andra priserna lite senare, så det går att snäva ner tidsfönstret.

Jag försöker hitta historisk info kring vin och spritcentralen. Det verkar som ayt de fick detaljhandelsmonopol 1917 och från 1919 fick de även parti och importmonopol och alla privata aktörer blev uppköpta. Tydligen ändrades inte lagen förrns 1923. Men som sagt kag hittar inget annat än Wikipedia och Edward Blom

Flaskan är alltså inte bara en flaska madeira, den är även ett stycke svensk alkoholhistoria. Så även om den mycket väl kan vara fullt njutbar, vore det nästan synd att dricka den :)

Och nu försöker förbudsivrarna få oss tillbaks till 1917.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Tarquino Torquarto de Camara Lomelino tog över firman från Roberto Leal 1820 och började skeppa i eget namn. När han dog tog hans syster Anna över som var gift med Carlo de Bianchi, en skeppsägare. Företaget blev medlem i Madeira Wine Association 1934 och Antonio de Bianchi (vet inte om det var sonen eller sonsonen) blev de första "technical director" för MWA. Han son Ferdinando Bianchi var General Manager fram till sin död 2006. Lomelino lades ner 1988 om jag inte är felinformerad.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Väldigt svårt att avgöra ålder. Även om det står Paris 1878 så verkar det som att vinet kan vara äldre än så. Hittade dessa med årgång 1870 med samma Paris 1878.
original.jpg


Sen fann jag denna som påminner mycket i teckensnittet och info om leverans till svenska och norska hovet, ålder dock okänt.
400482.jpg

Eftersom på denna står att det levereras till Sveriges & Norges hov (som att de var tillsammans) utgår jag ifrån att det är innan unionsupplösningen 1905 medans på din flaska ser jag bara Sverige så det kan vara så att den är senare.
 
Trådskapare
M
Tack för all hjälp! Jag hade tänkt pröva och smaka nu senare i år när jag fyller 50 men jag har nog tänkt om och har kvar den som lite kuriosa.:)
 

Niklas J

Medlem
Hej @Martin Frödin

Vilket härligt fynd! Som någon skrev i tråden, ett stycke svensk vinhistoria. Här kommer ett långt inlägg som delvis berör din flaska men även lite annan associerad historia.

Sverige hade ju en särskild relation till Madeira och särskilt under mellankrigstiden så var vi öns viktigaste handelspartner. Faktum är att Sverige under 1920-talet köpte nästan hälften av produktionen, något Madeira såklart var tacksamt för då de genomled
tuffa tider efter sviterna av mjöldagg, phylloxera och emigration. Många nobla druvor hade slagits ut, hybrider (labrusca) tog över allt mer men tinta negra (en blå druva som står för 85% av all vinifera på Madeira) höll liv i öns viner.

Hos Blandy's har jag sett flera utnämningar från det svenska kungahuset, undertecknade av olika monarker. Tarquinio är ett av dem, Power & Drury en annan. Vill minnas jag har ett foto i bildbiblioteket från just ett brev signerat Gustav V där han utnämner firman till Kunglig Hovleverantör. Innan V&S tog över så var det vanligt med privata aktörer men som verkade via flottans fartyg som gick på långseglatser. Dessa angjorde Funchal på sina turer och faten som man köptes såldes vidare till olika aktörer hemma. Mycket kom till Karlskrona som var flottans huvudhamn.

V&S etablerade sig i Funchal 1928 genom att köpa upp en produktionsanläggning från ett av de hus som hade stängt igen och det gick skytteltrafik mellan Funchal och Sverige fram till andra världskriget. Efter kriget var intensiteten avslagen och 1964 så stängde V&S butiken på ön. MWA, Madeira Wine Association, var en sammanslagning av flertalet producenter som försökt överleva utifrån devisen att tillsammans är vi starkare, köpte upp en del inventarierna från V&S. MWA styrdes av Blandy's som ägde en större post i företaget och som senare köpte ut övriga. I en av firmans canteiros står idag fyra balseiros, stora gamla fat av brasilianskt trä som restaurerats av Blandy's tunnbindare. Mestre Silva, Mestre Emanuel, Mestre Rogério och Mestre José António. Yrket att restaurera gamla fat som är 80-100 år, är idag snudd på utdött så dessa står högt i kurs bland Madeiraproducenterna. Dessa balseiros stod fram till 1964 i V&S anläggning och lär ha försett Sverige med mycket Madeira genom åren. Frågar man snällt brukar man få se dem.

Ditt vin är sannolikt från 1900-talets start. Jag gissar början av 10-talet då Gustav V kom till makten 1907 och jag vill minnas att köpebrevet är från mitten av 1910-talet. Eftersom det blott står Madeira på den så är det med all sannolikhet ett resultat av hur dåtidens vingårdar såg ut, det vill säga en mix av såväl vinifera och labrusca. Det var allmän praxis innan juntan kom till makten och det rådde lite väl mycket high chaparall-fasoner på Madeira. Mest är det sannolikt tinta negra i vinet och då den kunde uttrycka allt från torrt till sött så är det nog dåtidens ideal i flaskan, sött.

Håller den då? Klart den gör! Om, som Thomas skrev, nivån i flaskan inte sjunkit för långt ner. Hur den smakar är en annan femma. Bäst är om flaskan stått upp under alla dessa år men då det är förslutet med ett rejält och hederligt blyhölje så är det nog ganska tätt. Torka/fukta av flasktoppen bara innan du serverar. Jag skulle såklart öppna bara för att få prova då vinet inte har något större värde ur en kvalitetssynvinkel. Visst kan du säkert få en vettig slant för den men det uppvägs inte av glädjen att få prova något som morfar kanske till och med fått i sin tur?

Hursom, låt flaskan stå upp i två-tre veckor. Åldringar brukar ha ett finkornigt sediment. Korken lär vara genommurken så bäst är att använda en bladkorksskruv och snurra upp den om det går. Annars trycker du ner den och dekanterar försiktigt över i en karaff, genom en kökshandduk (som inte doftar tvättmedel). Använd inte kaffefilter för då smakar vinet papp. Kan du sedan få flaskan ren inuti, korkrester o d (strunt i färgen som fastnat på insidan av flaskan) så häll tillbaka vinet efter dekantering och sätt i typ en glaskork eller liknande. Låt den sedan stå några dagar. Har den nu buteljerats för ett sekel sedan lär den behöva uppåt en vecka för att släppa ut en del instängdhet. Med andra ord, bli inte rädd när du korkar upp för att det luktar gammal gympapåse.

Namnet Tarquinio Tourquato Camara de Lomelino är välkänt på ön. Ibland förväxlas det med en kanske mer välkänd Lomelino, Pedro José Lomelino som lade grunden till en firma som hette Artur Barros e Sousa (lades ner för fem år sedan). Dessa flaskorna ser man en hel del gammalt av på marknaden idag, med stencileringen PJL då bröderna Barros sålde av en hel del av sitt privata förråd när de sålde Artur Barros-firman till d'Oliveiras. Tarquinio är mest känt för att det länkas till de Bianchi som buteljerat några av Madeiras mest legendariska flaskor.

Ska se om jag kan hitta fotot där Gustav V utnämner firman till kunglig hovleverantör.

Och du, glöm inte berätta för oss sen, hur det smakade! Tack för att du delade. Kul att se!

Mvh
Niklas
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Väldigt svårt att avgöra ålder. Även om det står Paris 1878 så verkar det som att vinet kan vara äldre än så. Hittade dessa med årgång 1870 med samma Paris 1878.
original.jpg


Väldigt svårt att avgöra ålder. Även om det står Paris 1878 så verkar det som att vinet kan vara äldre än så. Hittade dessa med årgång 1870 med samma Paris 1878.
original.jpg


Sen fann jag denna som påminner mycket i teckensnittet och info om leverans till svenska och norska hovet, ålder dock okänt.
400482.jpg

Eftersom på denna står att det levereras till Sveriges & Norges hov (som att de var tillsammans) utgår jag ifrån att det är innan unionsupplösningen 1905 medans på din flaska ser jag bara Sverige så det kan vara så att den är senare.
Självklart är det svårt före 1878 att på ett ärligt sätt hävda på sina etiketter att man fått pris i Paris 1878... :D
Notera att det står SOLERA 1870, och inte årgång 1870. "Solera 1870" betyder att det är en solera (en uppsättning fat där kontinuerlig årgångsblandning sker, och en årlig batch tappas av för buteljering) som startats året 1870. Finns det en poäng att framhålla solerans startår, har buteljeringen ofta skett flera decennier efter startåret. Så flaskorna med denna text är helt klart yngre 1878.

Bra ledtråd om svenska men ej norska hovet! Låter som att ca 1905-1915 sammantaget är en rimlig gissning baserat på ledtrådarna på etiketterna (unionsfritt men gammalstavning, privat importör).
 
Toppen