GC toppas med CdM

Diskussion i 'Vin' startad av Jos, 16 april 2012.

1. Jos

Jos Medlem

2. magnum

magnum Epernay, Frankrike

SV: GC toppas med CdM

While the Grande Cuvée is disgorged around 25 times each year, with the recent addition of ID codes to help consumers keep track of the age of its components, the next vintage release anticipated by Krug is likely to be either 2002 or 2003. Intressant att även Krug gör 2003, verkar som LVMH hade ett lyckat år 2003 ;D

3. Anders Landström

Anders Landström Dricker mest, skriver lite Administratör

Absolut, det var LVMH som lyckades.

Hoppas verkligen att Krug lyckats 2003 om de väljer att släppa en årgång. Har ju alltid haft en gnagande känsla att man kommer börja släppa lite på kvalitetskraven efter att LVMH köpte dem.

Å andra sidan, att hälla tillbaka 12000 flasor av 1999 CdM i reservvinet tyder ju på att man inte vill släppa skräp. Någon som vet hur det fungerar föressten Vi hade ju den diskussionen tidigare, det är ju vin som jäst en andra gång på flaska, kan man verkligen bara hälla det i en vintank igen?

4. Elvis

Elvis Medlem

Jag har samma obehagliga känsla...

Det enda LVMH-huset som går i motsatt riktning är Veuve Clicquot som precis släppt Grande Dame 2004. Förra årgången för Grande Dame var 1998. Om det nu inte är så att de tänker släppa exempelvis 2002 efter 2004 (vilket verkar konstigt), så gör Veuve Clicquot nu sitt största årgångshopp någonsin för Grande Dame.

5. magnum

Men tror du dom hoppar 2002?? Comtes finns också ute av 2004 men ännu ingen 2002!

6. Jos

Jos Medlem

Javisst. De gamla reservvinerna man använder för att få till husskumpan ligger ju ibland på flaska men då oftast magnum.

7. magnum

Hmm, vem mer än Bollinger gör så?

8. Anders Landström

Det vet jag, men ligger de med jäst? Det är ju skillnad på ett reservvin som jäst en andra gång och ett som inte gjort det.
    Bollingers reservviner ligger mig veterligen inte med jäst men jag kan ha fel

9. Jos

Jos Medlem

Jasså? Alltid "vetat" att det är hyfsat vanligt att göra så för bättre husskumpor men det kanske jag fått om bakfoten..

10. magnum

Har bara sett det hos Bollinger där det lagras i magnum med lågt tryck.

11. Elvis

Elvis Medlem

Jag håller med om att det låter konstigt men har Veuve Clicquot någonsin släppt årgångsviner i "fel" ordning förut?

Om de hoppar 2002 för Grande Dame så kan det vara en bra förklaring till varför Veuves vanliga årgångsvin var så bra 2002.

12. Jos

Jos Medlem

Hmm.. Googlade lite och som jag förstår det så håller man reservinet på magnumflaskor, ståltankar eller i ovanliga fall på ekfat. Fick dock inte grepp om det enbart är ekfats-/tankjästa viner eller om det även förekommer vin som jäst en andra gång också. Här lite intressant om just Krug som tydligen också sparat sina reserviner på Magnum men dock fram till 60-talet...

http://www.wine-pages.com/features/krug.htm

13. Anders Landström

14. vintomas

vintomas Bloggare

Notera att de bestämde sig för att inte göra någon Krug vintage 1999 heller, så det är fler flaskor än så vi pratar om. Lustigt jobb - korka upp Krug flaska för flaska och hälla upp dem på en tank, eller hur man nu gör. Jag gissar att man måste använda mycket måttliga mängder sådant här i blenden, eftersom det måste vara en otypisk ingrediens.

15. Andreas

Andreas Medlem

en stor del av kostnaden att göra champagne ligger i hantverket och handarbetet, att göra det 2ggr måste vara en smärre förlustaffär. Funderar på om de kan ha experimenterat med 99:an och haft den på ståltank och gjort ett gäng flaskor och sedan bestämt sig...

16. Anders Landström

Nja, det funkar ju inte heller om man inte gör en solera. Så de har nog gjort 12000 flaskor. Jag skulle gärna hjälpa dem att korka upp några :)

17. Andreas

Andreas Medlem

jag sa ju experimenterat... ;)

18. vintomas

vintomas Bloggare

Den lär ha gått på flaska våren 2000, när de bestämt sig för att göra en årgångsskumpa. Sedan lär säkert basvin från 99 sparats som reservvin också, men det är ju en annan sak. Enligt deras marknadschef hade de t.o.m. tryckt upp etiketter när de i ett sent skede bestämde sig att ställa in releasen eftersom den inte hade Krug-stil. Antar att det är den lite låga syran i årgången 1999 som fällde avgörandet, eftersom Krug brukar ligga högt i syra för sin druvsammansättning - har någon gång trott att det är en blanc de blancs jag har i glaset när jag fått en Krug serverad blint.

19. Jos

Jos Medlem

En droppe i havet. När man får så bra betalt för en flaska vin som Krug så kan man göra detta om och om igen utan någon större fara. Vi hade ju någon tråd tidigare där vi skrev om vad de högst betalda vinhusen tjänade och det var väl nettovinstmarginaler uppåt bisarra 90% om jag inte minns fel.

Dela sidan