Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

God mat i Tokyo

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Idag lanserades årets upplaga av Guide Michelin Tokyo. Man har dock bara gläntat lite på förlåten vad gäller de 3-stjärniga restaurangerna. Ingen av våra tre hetaste contenders tog sig dit i år, varken Jinboucho Den, Ichi-E eller L'Effervesence. Dock torde det bara vara en tidsfråga för denna fullkomligt outstanding kock-trio. Särskilt då man betänker att man kan njuta i sig alla deras menyer för en mindre peng än vad en endaste meny kostar i Svedala (iaf på de lite finare krogarna). Sådant uppskattar jag som konsument :cool:
Om man sedan betänker kvaliteten, perfektionen i varje detalj vid varje serverad rätt, alltid-utan-undantag, personalens otroliga nivå på service och den perfekta atmosfären, så blir man ibland lite fundersam över hur det kan komma sig att det finns mer än dubbelt så många stjärnor i Sverige per restaurang än det finns per restaurang i Tokyoområdet. :oops:
BYOB accepteras dessutom på många högklassiga restauranger här. Det gillar vi :)
 
Idag lanserades årets upplaga av Guide Michelin Tokyo. Man har dock bara gläntat lite på förlåten vad gäller de 3-stjärniga restaurangerna. Ingen av våra tre hetaste contenders tog sig dit i år, varken Jinboucho Den, Ichi-E eller L'Effervesence. Dock torde det bara vara en tidsfråga för denna fullkomligt outstanding kock-trio. Särskilt då man betänker att man kan njuta i sig alla deras menyer för en mindre peng än vad en endaste meny kostar i Svedala (iaf på de lite finare krogarna). Sådant uppskattar jag som konsument :cool:
Om man sedan betänker kvaliteten, perfektionen i varje detalj vid varje serverad rätt, alltid-utan-undantag, personalens otroliga nivå på service och den perfekta atmosfären, så blir man ibland lite fundersam över hur det kan komma sig att det finns mer än dubbelt så många stjärnor i Sverige per restaurang än det finns per restaurang i Tokyoområdet. :oops:
BYOB accepteras dessutom på många högklassiga restauranger här. Det gillar vi :)
Räknar med att herrn bor i Tokyo?
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Mnjae, nästan: Yokohama. Men den staden hör till Tokyoområdet och med tåg från Yokohama stn tar det bara en halvtimme in till Tokyo. Hustrun pendlar dagligen, jag vid ssk träningar, tävlingar o restaurangbesök. Och, jo, det går mckt bra att trivas i den här delen av världen :)
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Lunch på en-stjärniga L'Effervsecence, under 500 SEK per person och BYOB. Inklusive porrbilaga (om jag lyckats lägga upp den rätt).
Utsökt mat i absolut världsklass, perfekt matchning av smaker-färger-texturer-komposition-dofter på varje tallrik. Perfekt! Nästa besök: julaftonsmiddag då vi bla tar med oss 3 flaskor av Andreas "Brännlands iscider". Blir dock ingen sill, julskinka eller lutfisk :eek:
Till Dagens Lunch drack vi en 2002 Pape Clement (smaknot upplagd på Cellartracker.)
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
I afton var det besök på fantastiska franska restaurangen Tani i Gaienmae (Tokyo). Vi hade med oss en flaska '98 Majella, högoktanig Oz Shiraz som tyvärr visade sig att slarvpellejönsjag inte kollat upp tillräckligt noga under dekanteringen hemmavid. Den hade fin nos, men per os var det bara kvar en syrlig och urvattnad Côte du Rhone...
Kvällens två godaste rätter:
Fransk sushi, Tani-san's signaturrätt. Perfekt kokt ris med en perfekt tillredd, generös gåsleverskiva med klassisk reduktion därtill:
fransk-sushi.jpg



seafood.jpg

Dagens soppa: Pilgrimsmussla, HAMAGURI (蛤, en slags mussla) och SHIRA-KO ("vitt barn" dvs hanfiskens "rom") i en perfekt buljong med aning av yuzu.
Mums!
 
I afton var det besök på fantastiska franska restaurangen Tani i Gaienmae (Tokyo). Vi hade med oss en flaska '98 Majella, högoktanig Oz Shiraz som tyvärr visade sig att slarvpellejönsjag inte kollat upp tillräckligt noga under dekanteringen hemmavid. Den hade fin nos, men per os var det bara kvar en syrlig och urvattnad Côte du Rhone...
Kvällens två godaste rätter:
Fransk sushi, Tani-san's signaturrätt. Perfekt kokt ris med en perfekt tillredd, generös gåsleverskiva med klassisk reduktion därtill:
fransk-sushi.jpg



seafood.jpg

Dagens soppa: Pilgrimsmussla, HAMAGURI (蛤, en slags mussla) och SHIRA-KO ("vitt barn" dvs hanfiskens "rom") i en perfekt buljong med aning av yuzu.
Mums!

Otroligt trevliga bilder. Är det så att man får ta med sig eget vin i Tokyo eller krävs det att man "är känd" på restaurangen. I Sverige är ju det inte tillåtet.

Japan är verkligen ett av de länderna jag skulle vilja besöka.
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
BYOB är ok på många restauranger här. Finns ingen lag som förbjuder det. Vissa restauranger vill dock inte släppa in utsocknes flaskor. Vi brukar också lämna sista glaset till kock/sommelier. Det uppskattas av dem som "undervisning" och av oss som en hård övning i självdisciplin.
Till saken hör att man aldrig haft ngt IOGT här och till skillnad från att man i Swe gärna associerar alkohol med våld, våldtäkt, misär, fyllekörning och ond bråd död, så associerar man i Jap till glada människor. Det är tex helt ok att här säga att min hobby är att dricka :) Efter 8 år här har jag fortfarande inte sett ett enda slagsmål...
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Norden 0 får man väl tyvärr tillägga.

Michelineguiden är mer orienterande än objektiv. Och att många utnämningar är politiska, råder det ju inget tvivel om. Av ngn obegriplig anledning besökte de inte ens flera av de bättre Tokyorestaurangerna under detta år... Nu skall jag försöka uttrycka ngt kanske lite obehagligt på ett så politiskt korrekt sätt jag bara förmår: många restaurantörer (även svenska) skulle kunna, liksom Joël Robuchon, finna enorm inspiration i Tokyos oöverträffade (enl franska matjournalister) restaurangutbud.

Min kära hustru och jag njuter i vart fall ohämmat. Calvinisten i mig skäms dock lite ibland, men det botar jag med ännu ett restaurangbesök.
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
I afton var det besök på Le Message, fransk restaurang i Yokohama. Vi hade med oss en flaska 2007 Clos del Rey från Roussillion som stått i dekantern mest hela dagen. Ett vin som jag föll för redan vid första kyssen för några år sedan. Rejält vin med rejäla syror, tanniner, kropp, färg, komplexitet och sediment. Ej parkerisé.
Maten då, jo, jag lyckades lämna kameran hemma, så tyvärr inga bilder. Sannolikt återvänder vi dit på söndag om en vecka, blir bättre med bilder då. Lilla menyn: "blandtallrik", soppa av KABU (mild rova), långkokt oxkind, ostbricka (valde bort desserten), bröd, vatten... Suveränt gott med avancerad jazz i bakgrunden som vi faktiskt börjar vänja oss vid. 2 pers inkl korkavgift: ~600 spänn.
Mums!
 
I afton var det besök på Le Message, fransk restaurang i Yokohama. Vi hade med oss en flaska 2007 Clos del Rey från Roussillion som stått i dekantern mest hela dagen. Ett vin som jag föll för redan vid första kyssen för några år sedan. Rejält vin med rejäla syror, tanniner, kropp, färg, komplexitet och sediment. Ej parkerisé.
Maten då, jo, jag lyckades lämna kameran hemma, så tyvärr inga bilder. Sannolikt återvänder vi dit på söndag om en vecka, blir bättre med bilder då. Lilla menyn: "blandtallrik", soppa av KABU (mild rova), långkokt oxkind, ostbricka (valde bort desserten), bröd, vatten... Suveränt gott med avancerad jazz i bakgrunden som vi faktiskt börjar vänja oss vid. 2 pers inkl korkavgift: ~600 spänn.
Mums!

Oj, 600 kronor. Om nu viner är dyra, så verkar matpriserna var helt överkomliga. Får absolut ta upp din "inbjudan" och komma till Tokyo .-)
 

Elvis

Medlem
Blir mer och mer sugen på att åka till Tokyo på en matresa… Och jag har bara en kort direktflight dit.
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Oj, 600 kronor. Om nu viner är dyra, så verkar matpriserna var helt överkomliga. Får absolut ta upp din "inbjudan" och komma till Tokyo .-)

Att checka in en extra väska med SAS eller annan kostar ca 600 kr till Tokyo. Om den är fylld med vin (säg 12 flaskor - fler tenderar att hamna över 23 kg) så betalar du ca 200kr i införselavgifter då du landar. Detta kan vara mer, eller mindre. Det varierar. Min gissning är att det beror på tulltjänstemannens kompetens eller ... inkompetens. (Har sett inkompetent tullpersonal inte bara i Japan : - )

...så har vi att roa oss med under flera dagar :)
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Blir mer och mer sugen på att åka till Tokyo på en matresa… Och jag har bara en kort direktflight dit.

Direktflighter enbart från Europas större städer. Inte från de mindre som tex Umeå, Växjö och Stockholm.
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Dagens berättelse då:
Min sensei, Suda-sensei, som driver verksamheten i Kawahara Dojo, fyllde 64 år idag. Och, naturligtvis innebar det fest som det skulle vara direkt ofint att skolka från. Så jag steg upp extra tidigt för att hinna med dagens jobb OCH festen efter kvällens träning. Naturligtvis tränade vi extra hårt eftersom det var en särskild dag. Själv fick jag väl två rejäla blåmärken men gav iaf fyra :rolleyes:
(Det betyder tyvärr inte att jag är skicklig...)

Festen gick av stapeln på en liten restaurang som tar max 10 gäster. Vi var 7 och jag lägst graderad. Priset: 275kr för ät-och-drick-allt-du-orkar-under-två-timmar. Och det gjorde vi. Flera timmar efter festen, så känner jag mig ännu inte nykter, men Ungörns-lycklig :confused:

Drack Kirin Ichiban Shibori (mck bra lageröl), shouchu på sötpotatis och några karaffer chianti av okänd producent. Kocken, Kushida-san tillreder vad som förmodligen är Världens godaste pizza: ピサクッシーナ。 Med tunt skivad chorizo, goda ostar, några hemliga ingredienser och en hemlig kryddblandning är den oemotståndlig! Bild kommer en annan dag - kan inte få det att funka på iPad just nu.
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Eftersom du är ganska nyaktiverad på forumet kanske det inte är lätt att veta Elvis faktiskt jobbar i Manila... :) Men han ska snart flytta en bit närmare Graceland, om jag förstått saken rätt.

Hej Vintomas!
Det var goda nyheter!
Nej, att Elvis är i Manilla och snart drar sig österut hade jag ingen aning om. Kan alltså kanske hoppas på lite svenskt vinsällsällskap iom att från Manilla finns direktflighter varje dag. Bästa fpl är Haneda och flera av de stora flygbolagen flyger Manila-Haneda varje dag.

Lovar skynda lära känna alla på forumet så snabbt det bara går. Har tyvärr varken lurkat ngn tid här eller bakläst många trådar, utan kastade mig in i dialogen samma dag jag blev varse att detta forum existerade. Några forumister har jag dock stött på på CT, men långt från alla.
 
Toppen