Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

God mat i Tokyo

Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Sista sjukhusfrukosten!
Strax en fri man igen...
image.jpg

Banan, mjölk mm. I den vita misosoppan simmade också rättika och friterad tofu.
 

Mats

Gone todash....
Har du luktat på korken ikväll, du är ju på hugget...;)

Nej tyvärr har jag inte fått en droppe i mig på över ett dygn, det var väl bara någon djup sittande inre avundsjuka mot all god mat och gott vin som Stefan öser i sig i den här tråden som råkade slinka ut.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Nej tyvärr har jag inte fått en droppe i mig på över ett dygn, det var väl bara någon djup sittande inre avundsjuka mot all god mat och gott vin som Stefan öser i sig som råkade slinka ut.
Ah, den avundsjukan känner jag igen. Somliga har det bra. Sjukhusmaten slipper jag dock gärna. :)
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Nej tyvärr har jag inte fått en droppe i mig på över ett dygn, det var väl bara någon djup sittande inre avundsjuka mot all god mat och gott vin som Stefan öser i sig i den här tråden som råkade slinka ut.
Kom hit vettja!
Det är så många mathak som väntar på dig. Och vi har ju fortf en massa odrucket som ännu inte kommit sig till Umeå ... än :cool:

I ärlighetens namn så slåss jag tidvis mot min egen inneboende förhatliga treenighet: calvinisten, lutheranen och Jante... Men, jag har ju bestämt mig för att inte låta mig påverkas av några medeltida superstitions.
 
Last edited:
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ah, den avundsjukan känner jag igen. Somliga har det bra. Sjukhusmaten slipper jag dock gärna. :)
Olika falla ödets lotter, men det gäller ju ocksa att fånga dagen. Men man vet ju aldrig när dagarna sas är slutfångade...
Sjukhusmaten var riktigt underbart god!
Bara en servering som var svår för mig att bli alldeles mätt på. Men, då det finns en "Konbiini" (convenient store på japaniserad engelska) vägg-i-vägg med sjukhuset, så var det ju inga bekymmer att kalorikomplettera med onigiri, niku-man och korvsmörgås.

image.jpg
 

Mattias Schyberg

Administratör
Kom hit vettja!
Det är så många mathak som väntar på dig. Och vi har ju fortf en massa odrucket som ännu inte kommit sig till Umeå än :cool:

I ärlighetens namn så slåss jag tidvis mot min egen inneboende förhatliga treenighet: calvinisten, lutheranen och Jante... Men, jag har ju bestämt mig för att inte låta mig påverkas av några medeltida superstitions.
Jantelagen är starkt förknippad med Umeå (Norrland åtminstone) om jag minns rätt från historielektionerna. Tungt ok att bära som globetrottande filur och vinälskare uppväxt i Umeå. ;)
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jantelagen är starkt förknippad med Umeå (Norrland åtminstone) om jag minns rätt från historielektionerna. Tungt ok att bära som globetrottande filur och vinälskare uppväxt i Umeå. ;)
Tycker mig dock hittat en bra terapiform.
Undrar om den täcks av högkostnadsskyddet?
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Goda nyheter!
Vi beslutade oss att gå på en ny Italiensk restaurang på fredag. För att fira mitt återbesök t sjukhuset med ett ätarbesök. Restaurangen ligger i topp på Tabelog under kategorin イタリアン (italian).
Mer om det på fredag!
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Restaurang Tani, Gaienmae 外苑前
Har precis nåtts av nyheten att de fick sin första stjärna i 2014 Guide Michelin.
Och de har inte sagt något... Förvisso typiskt japanskt ödmjukt att inte förhäva sig. Och oavsett stjärnor fortsätter man på samma sätt, med samma priser, med samma ödmjukhet. Dock oftare fullbokat nu än tidigare. Plockar några bilder från Internet iom att jag inte har några fler bra egna att dela med mig av, förra veckans inplanerade besök blev ju inte av... Så att ni får in lite av känslan... Så att lite av deras magi kommer fram.


image.jpg


image.jpg
image.jpg
image.jpg

Kocken, Tani san, är en mästare på fois gras och stöper denna underbara ingrediens på fler sätt än någon annan kock vi stött på hitintills.

image.jpg


image.jpg
image.jpg
image.jpg

Juledessert som vi minns. Good Santa!

image.jpg

Man kan alltid köpa med sig deras Macarons som OMIYAGE.

Grattis Tani!
Det är ni otroligt väl värda!!!
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Nu blev jag hungrig!
Skall stiga upp, fånga dagen och äta någon form av nyttig brunch.

image.jpg
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Shoppinglunch
På en enkel lunchrestaurang. Förätt, varmrätt och te: ca 75 kr.
2014-03-24 12.39.59.jpg

Terrin med grönsaker och räkor. MUMS!

2014-03-24 12.46.50.jpg

BIIFU KAREE - Curry med biffkött. Och ett halvt ägg. Mycket bra mat. Precis lagom med chili.
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Första besöket på:
Pellegrino
Gott? Mnjae. Faktiskt så illa att vi inte ens kommer ge dem en andra chans. Kemin uteblev fullständigt. Gästerna var jobbiga (ssk en tysk professor i kemi som mässade ljudligt, entonigt, oavbrutet...) och serveringspersonalen påträngande.
-Titta nu då kocken skär parmaskinka!
-Titta nu hur kocken manglar pastadeg!
-Titta nu hur kocken skivar italienska korvar!
-Titta nu då kocken blandar espresso...
-Jamen TITTA DÅ!

Maten var tyvärr också i klenaste laget. Obegripligt hur de fått sitt höga betyg på Tabelog...
Vinlistan hade ett rikt geografiskt utspritt utbud av italienska no-names och en ok Brunello (CT 89,2p) för 1800kr (!) flaskan. Inga årgångar står utmärkta i vinlistan... Kanske en filial till SB?
Uppläggningarna var i full avsaknad av allt raffinerat eller visuellt välkomponerat. Detta kan ju oerhört enkelt lyftas några snäpp!!!
Oavsett vår sågning nu, så måste det understrykas att deras hembakta bröd är i absolut toppklass! Olika typer av foccaccia och ett "lantbröd" skapade stor vällust!

image.jpg

Lovande start med en perfekt oliv, en klutt bättre olivolja och en skiva Umbriskt bröd med nedmalda grisdelar i.

image.jpg

Fois gras m för mycket svartpeppar och florsocker, med en mer "kallfettig" karaktär än jag uppskattar och är bortskämd med.

image.jpg

Hustrun och jag dividerade länge över hur denna rätt bäst skulle komma till sin rätt. På bild. Knippe sparris tvärsöver mitten av tallriken, en klutt sås och väl yvigt riv av Grana Padano. Dessutom för salt och lite knepigt att äta med stora bestick..


image.jpg

Dagens höjdpunkt med bla japansk "parma". Med vin till denna tallrik, hade jag förlåtit sparrisrätten.

image.jpg

Fisk som levererade lika lite njutning som de månatliga torskblocken i skolbespisningen i Umeå anno 1976.

image.jpg

Ravioli med ostfyllning och en gnutta tryffel. Helt ok rätt med balanserade smaker, även om uppläggningen också här känns som ett face plant.

image.jpg

Åter känsla av skolmatsal. Vad ärtorna gör HÄR får man inget svar på.

image.jpg

Galet för salt kött...

image.jpg

Umbrisk vaniljglass (hur nu den kan tänkas skilja sig mot piedmontesisk), med cappucinopulver staplat på ett slags söta kakliknande stubbar. Här missade man inte. Uppläggningen ok men utan diplom och smakerna gav stor tillfredsställelse i all sin rustika närvaro.
Nej, inte värt att riskera BMI och hälsa för. Fram med Sverkers soptunna!
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Första besöket på:
Pellegrino
Gott? Mnjae. Faktiskt så illa att vi inte ens kommer ge dem en andra chans. Kemin uteblev fullständigt. Gästerna var jobbiga (ssk en tysk professor i kemi som mässade ljudligt, entonigt, oavbrutet...) och serveringspersonalen påträngande.
-Titta nu då kocken skär parmaskinka!
-Titta nu hur kocken manglar pastadeg!
-Titta nu hur kocken skivar italienska korvar!
-Titta nu då kocken blandar espresso...
-Jamen TITTA DÅ!

Maten var tyvärr också i klenaste laget. Obegripligt hur de fått sitt höga betyg på Tabelog...
Vinlistan hade ett rikt geografiskt utspritt utbud av italienska no-names och en ok Brunello (CT 89,2p) för 1800kr (!) flaskan. Inga årgångar står utmärkta i vinlistan... Kanske en filial till SB?
Uppläggningarna var i full avsaknad av allt raffinerat eller visuellt välkomponerat. Detta kan ju oerhört enkelt lyftas några snäpp!!!
Oavsett vår sågning nu, så måste det understrykas att deras hembakta bröd är i absolut toppklass! Olika typer av foccaccia och ett "lantbröd" skapade stor vällust!

Visa bifogad bild 946
Lovande start med en perfekt oliv, en klutt bättre olivolja och en skiva Umbriskt bröd med nedmalda grisdelar i.

Visa bifogad bild 947
Fois gras m för mycket svartpeppar och florsocker, med en mer "kallfettig" karaktär än jag uppskattar och är bortskämd med.

Visa bifogad bild 948
Hustrun och jag dividerade länge över hur denna rätt bäst skulle komma till sin rätt. På bild. Knippe sparris tvärsöver mitten av tallriken, en klutt sås och väl yvigt riv av Grana Padano. Dessutom för salt och lite knepigt att äta med stora bestick..


Visa bifogad bild 949
Dagens höjdpunkt med bla japansk "parma". Med vin till denna tallrik, hade jag förlåtit sparrisrätten.

Visa bifogad bild 950
Fisk som levererade lika lite njutning som de månatliga torskblocken i skolbespisningen i Umeå anno 1976.

Visa bifogad bild 951
Ravioli med ostfyllning och en gnutta tryffel. Helt ok rätt med balanserade smaker, även om uppläggningen också här känns som ett face plant.

Visa bifogad bild 952
Åter känsla av skolmatsal. Vad ärtorna gör HÄR får man inget svar på.

Visa bifogad bild 953
Galet för salt kött...

Visa bifogad bild 954
Umbrisk vaniljglass (hur nu den kan tänkas skilja sig mot piedmontesisk), med cappucinopulver staplat på ett slags söta kakliknande stubbar. Här missade man inte. Uppläggningen ok men utan diplom och smakerna gav stor tillfredsställelse i all sin rustika närvaro.
Nej, inte värt att riskera BMI och hälsa för. Fram med Sverkers soptunna!
Tycker även arbetet med bilderna har gått ner sig ett snäpp. Avsaknad av inspiration misstänker jag. ;)
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Tycker även arbetet med bilderna har gått ner sig ett snäpp. Avsaknad av inspiration misstänker jag. ;)
Bilderna är helt utan anpassning av ljussättning, luminans osv... Direkt från iFånen. Tjoff bara!
Avsaknad av inspiration: Japp!
Omöjliga motiv: Japp!
Skumrask i salongen: Japp!
Vill ju inte skapa mindervärdighetskänslor: Japp!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Bilderna är helt utan anpassning av ljussättning, luminans osv... Direkt från iFånen. Tjoff bara!
Avsaknad av inspiration: Japp!
Omöjliga motiv: Japp!
Skumrask i salongen: Japp!
Vill ju inte skapa mindervärdighetskänslor: Japp!
Mindervärdighetskänslor är nog bara bra. Vi andra behöver ju utvecklas oavsett om vi gillar det eller ej. :oops:
 
Toppen