God mat i Tokyo

Diskussion i 'Mat & Dryck, Restaurangbesök' startad av StefanAkiko, 3 december 2013.

1. StefanAkiko

StefanAkiko Pendeldricker Tokyo, London och Umeå

Sista sjukhusfrukosten!
    Strax en fri man igen...
    image.jpg
    Banan, mjölk mm. I den vita misosoppan simmade också rättika och friterad tofu.

2. Mattias S

Mattias S Administratör

Skönt att din vistelse är över. Världen behöver dig...:)

3. StefanAkiko

Till vadå?
    Får ju inte dricka vin (eller annan alkohol) och skriva TN innan måndag nästa vecka :neej::neej::neej::neej::neej:

4. Mattias S

Mattias S Administratör

Bättre än att vänta månader och missa Sud-82...;)

Last edited: 25 mars 2014
  5. Mats

Mats Wicked tribe rules!

Unknown.jpeg

StefanAkiko och Mattias S gillar detta.
  6. Mattias S

Mattias S Administratör

Har du luktat på korken ikväll, du är ju på hugget...;)

Vi får hoppas att det är ett rödvin med balanserad alkohol, annars vete f*n vad det slutar. :eek:

7. Mats

Mats Wicked tribe rules!

Nej tyvärr har jag inte fått en droppe i mig på över ett dygn, det var väl bara någon djup sittande inre avundsjuka mot all god mat och gott vin som Stefan öser i sig i den här tråden som råkade slinka ut.

8. Mattias S

Mattias S Administratör

Ah, den avundsjukan känner jag igen. Somliga har det bra. Sjukhusmaten slipper jag dock gärna. :)

9. StefanAkiko

Kom hit vettja!
    Det är så många mathak som väntar på dig. Och vi har ju fortf en massa odrucket som ännu inte kommit sig till Umeå ... än :cool:

I ärlighetens namn så slåss jag tidvis mot min egen inneboende förhatliga treenighet: calvinisten, lutheranen och Jante... Men, jag har ju bestämt mig för att inte låta mig påverkas av några medeltida superstitions.

10. StefanAkiko

Olika falla ödets lotter, men det gäller ju ocksa att fånga dagen. Men man vet ju aldrig när dagarna sas är slutfångade...
    Sjukhusmaten var riktigt underbart god!
    Bara en servering som var svår för mig att bli alldeles mätt på. Men, då det finns en "Konbiini" (convenient store på japaniserad engelska) vägg-i-vägg med sjukhuset, så var det ju inga bekymmer att kalorikomplettera med onigiri, niku-man och korvsmörgås.

image.jpg

Mattias S gillar detta.
  11. Mattias S

Mattias S Administratör

Jantelagen är starkt förknippad med Umeå (Norrland åtminstone) om jag minns rätt från historielektionerna. Tungt ok att bära som globetrottande filur och vinälskare uppväxt i Umeå. ;)

12. StefanAkiko

Tycker mig dock hittat en bra terapiform.
    Undrar om den täcks av högkostnadsskyddet?

13. StefanAkiko

Goda nyheter!
    Vi beslutade oss att gå på en ny Italiensk restaurang på fredag. För att fira mitt återbesök t sjukhuset med ett ätarbesök. Restaurangen ligger i topp på Tabelog under kategorin イタリアン (italian).
    Mer om det på fredag!

14. StefanAkiko

Restaurang Tani, Gaienmae 外苑前
    Har precis nåtts av nyheten att de fick sin första stjärna i 2014 Guide Michelin.
    Och de har inte sagt något... Förvisso typiskt japanskt ödmjukt att inte förhäva sig. Och oavsett stjärnor fortsätter man på samma sätt, med samma priser, med samma ödmjukhet. Dock oftare fullbokat nu än tidigare. Plockar några bilder från Internet iom att jag inte har några fler bra egna att dela med mig av, förra veckans inplanerade besök blev ju inte av... Så att ni får in lite av känslan... Så att lite av deras magi kommer fram.

image.jpg

image.jpg image.jpg image.jpg

Kocken, Tani san, är en mästare på fois gras och stöper denna underbara ingrediens på fler sätt än någon annan kock vi stött på hitintills.

image.jpg

image.jpg image.jpg image.jpg
    Juledessert som vi minns. Good Santa!

image.jpg

Man kan alltid köpa med sig deras Macarons som OMIYAGE.

Grattis Tani!
    Det är ni otroligt väl värda!!!

15. StefanAkiko

Nu blev jag hungrig!
    Skall stiga upp, fånga dagen och äta någon form av nyttig brunch.

image.jpg

16. StefanAkiko

Shoppinglunch
    På en enkel lunchrestaurang. Förätt, varmrätt och te: ca 75 kr.
    2014-03-24 12.39.59.jpg
    Terrin med grönsaker och räkor. MUMS!

2014-03-24 12.46.50.jpg
    BIIFU KAREE - Curry med biffkött. Och ett halvt ägg. Mycket bra mat. Precis lagom med chili.

17. StefanAkiko

Första besöket på:
    Pellegrino
    Gott? Mnjae. Faktiskt så illa att vi inte ens kommer ge dem en andra chans. Kemin uteblev fullständigt. Gästerna var jobbiga (ssk en tysk professor i kemi som mässade ljudligt, entonigt, oavbrutet...) och serveringspersonalen påträngande.
    -Titta nu då kocken skär parmaskinka!
    -Titta nu hur kocken manglar pastadeg!
    -Titta nu hur kocken skivar italienska korvar!
    -Titta nu då kocken blandar espresso...
    -Jamen TITTA DÅ!

Maten var tyvärr också i klenaste laget. Obegripligt hur de fått sitt höga betyg på Tabelog...
    Vinlistan hade ett rikt geografiskt utspritt utbud av italienska no-names och en ok Brunello (CT 89,2p) för 1800kr (!) flaskan. Inga årgångar står utmärkta i vinlistan... Kanske en filial till SB?
    Uppläggningarna var i full avsaknad av allt raffinerat eller visuellt välkomponerat. Detta kan ju oerhört enkelt lyftas några snäpp!!!
    Oavsett vår sågning nu, så måste det understrykas att deras hembakta bröd är i absolut toppklass! Olika typer av foccaccia och ett "lantbröd" skapade stor vällust!

image.jpg
    Lovande start med en perfekt oliv, en klutt bättre olivolja och en skiva Umbriskt bröd med nedmalda grisdelar i.

image.jpg
    Fois gras m för mycket svartpeppar och florsocker, med en mer "kallfettig" karaktär än jag uppskattar och är bortskämd med.

image.jpg
    Hustrun och jag dividerade länge över hur denna rätt bäst skulle komma till sin rätt. På bild. Knippe sparris tvärsöver mitten av tallriken, en klutt sås och väl yvigt riv av Grana Padano. Dessutom för salt och lite knepigt att äta med stora bestick..

image.jpg
    Dagens höjdpunkt med bla japansk "parma". Med vin till denna tallrik, hade jag förlåtit sparrisrätten.

image.jpg
    Fisk som levererade lika lite njutning som de månatliga torskblocken i skolbespisningen i Umeå anno 1976.

image.jpg
    Ravioli med ostfyllning och en gnutta tryffel. Helt ok rätt med balanserade smaker, även om uppläggningen också här känns som ett face plant.

image.jpg
    Åter känsla av skolmatsal. Vad ärtorna gör HÄR får man inget svar på.

image.jpg
    Galet för salt kött...

image.jpg
    Umbrisk vaniljglass (hur nu den kan tänkas skilja sig mot piedmontesisk), med cappucinopulver staplat på ett slags söta kakliknande stubbar. Här missade man inte. Uppläggningen ok men utan diplom och smakerna gav stor tillfredsställelse i all sin rustika närvaro.
    Nej, inte värt att riskera BMI och hälsa för. Fram med Sverkers soptunna!

Last edited: 29 mars 2014
    Mattias S gillar detta.
  18. Mattias S

Mattias S Administratör

Tycker även arbetet med bilderna har gått ner sig ett snäpp. Avsaknad av inspiration misstänker jag. ;)

19. StefanAkiko

Bilderna är helt utan anpassning av ljussättning, luminans osv... Direkt från iFånen. Tjoff bara!
    Avsaknad av inspiration: Japp!
    Omöjliga motiv: Japp!
    Skumrask i salongen: Japp!
    Vill ju inte skapa mindervärdighetskänslor: Japp!

20. Mattias S

Mattias S Administratör

Mindervärdighetskänslor är nog bara bra. Vi andra behöver ju utvecklas oavsett om vi gillar det eller ej. :oops:

StefanAkiko gillar detta.

Dela sidan