Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

God mat i Tokyo

Livermore

Medlem
Att jag missat den här tråden är helt makalöst dåligt av mig. Fantastiska bilder, framför allt på fois gras. Älskar fois gras!

Keep it up! :)
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jinboucho DEN
Den 10 april, 2014
En makalöst fantastiskt underbar middag. Igen. Som vanligt. Vad kan man ödmjukt mer begära?

Vi noterade att tidskriften FOUR - The World's Best Food Magazine utsett DEN till Asiens bästa restaurang. Faktiskt så att en av panelisterna, Michael Ryan, träffade vi på just DEN i januari i fjol. En mycket lågmäld herre med duktigt pratglad hustru. Hursomhelst: Magazinet FOUR har stenkoll!
2014-04-10%202.jpg


2014-04-10%203.jpg


Dagens första rätt var en ny kreation: "sand" av torkade, malda småfiskar, en flaskpost som gav oss ett gratis Champagne på L'Effervescence (!) imorgon, torkad tång, ett skaldjur av den bästa sort, norisås, grönsaker mm...
...och ett grattis-på-snart-födelsedagen-kort.
2014-04-10%2018.jpg


2014-04-10%2017.jpg


2014-04-10%2016.jpg


Hotaru-ika ovanpå en traditionell japansk pudding som tweakats med lite ost. Trådigt men suveränt gott!
2014-04-10%2015.jpg


Dentucky Fried Chicken!
Idag med ansiktet av huvidsommelieren vid L'Effervescence. Dene sommelier och Hasegawa san på DEN har blivit goda vänner.
2014-04-10%2014.jpg


Perfekt saltade och stuffade med ny fyllning...
2014-04-10%2013.jpg


Årets sista FUGU - blåsfisk. Under den varma delen av året så smakar inte FUGU något särskilt. Detta var Hasegawa-san's sista FUGU för i år och han ursäktade sig med att först ge oss valet att äta någon av hans andra fiskar.
2014-04-10%2012.jpg


Bittraste aromatiska rätten hitinitills. Knopparna heter FUKINOTOU och har jag refererat flera ggr tidigare. Särpräglad, men förfinad och elegant aromatik. Dessa små bröd var dock eceptionellt bittra i fyllningen...
2014-04-10%2011.jpg


2014-04-10%2010.jpg


Bröden serverades till en milt krämig sås p å(ocksp) FUKINOTOU. Röd konyaku. GOTT ! ! !
2014-04-10%209.jpg


2014-04-10%208.jpg


Dagens sallad : - )
2014-04-10%207.jpg


Huvudrätt: Gris från utanför Sapporo och rättika. Sensationellt balanserad smak som lyfte ! ! ! Ser dock ut som svensk skolbespisning från då jag växte upp...
2014-04-10%206.jpg


Traditionell avslutning.
2014-04-10%205.jpg


Efterrätt med färskost och tomatgelé: mums!
Kartiga microtomater: Sverkers soptunna!
2014-04-10%201.jpg


Gott som vanligt. Osannolikt bra mat...
 

Attachments

  • 2014-04-10 2.jpg
    2014-04-10 2.jpg
    52,3 KB · Visningar: 349
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Hittar ju ingenting i denna tråd längre, så börjar om från början ned en tråd per restaurang istället. Och kommer nog skapa en tråd för och med porr kring Fois Gras också.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Hittar ju ingenting i denna tråd längre, så börjar om från början ned en tråd per restaurang istället. Och kommer nog skapa en tråd för och med porr kring Fois Gras också.
Gör så, har inga problem med hittandet, men tråden är fasansfullt trög att ladda på grund av bildmängden. Jag väntar ivrigt. :)
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Kanske skall göra som vissa andra och låta bli ta bilder - bara gliiiida.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Kanske skall göra som vissa andra och låta bli ta bilder - bara gliiiida.
I ditt fall är det kört. Har du visat upp dina behag så skamlöst som du gjort så kommer ingen nöja sig med minde. Lite på samma sätt som när en talanglös presterar OK så får hen applåder, medan den som alltid levererar OK behöver prestera något alldeles extra för att imponera. Livet är orättvist ibland, men jag tycker du skall fortsätta att följa den högpresterande vägen. Only a dead fish follow the stream. ;)
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ahhh, so many places to see and so little time ⌛️:) . Nä skämt åsido - har lite problem med sjukdom i familjen så det är svårt att planera något just nu tyvärr.
Vi ser ju när timingen blir bättre.
Hoppas allt löser sig till det bästa!
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Eftersom Tokyo inte bara är inspirationskälla åt Joel Robuchon och franska matjournalister, utan även också andra inom matväsendet... Så agerar jag således härold i att meddela att förra veckan så fick René (København) äran att hänga med Namae-san (L'Effervescence) på ett besök till Hasegawa-san (傳、Den) och säkerligen någon gnutta inspiration.
Du som vill spendera dina tusenlappar hos René i København efter det han är "färdiginspirerad" här i Tokyo och Mandarine Hotel, kanske skall överväga att titta till inspirationskällorna :cool:

Just sayin'...
 
Last edited:
Toppen