God mat i Tokyo

Diskussion i 'Mat & Dryck, Restaurangbesök' startad av StefanAkiko, 3 december 2013.

1. Livermore

Livermore Medlem

Att jag missat den här tråden är helt makalöst dåligt av mig. Fantastiska bilder, framför allt på fois gras. Älskar fois gras!

Keep it up! :)

2. StefanAkiko

StefanAkiko Pendeldricker Tokyo, London och Umeå

Jinboucho DEN
    Den 10 april, 2014
    En makalöst fantastiskt underbar middag. Igen. Som vanligt. Vad kan man ödmjukt mer begära?

Vi noterade att tidskriften FOUR - The World's Best Food Magazine utsett DEN till Asiens bästa restaurang. Faktiskt så att en av panelisterna, Michael Ryan, träffade vi på just DEN i januari i fjol. En mycket lågmäld herre med duktigt pratglad hustru. Hursomhelst: Magazinet FOUR har stenkoll!

Dagens första rätt var en ny kreation: "sand" av torkade, malda småfiskar, en flaskpost som gav oss ett gratis Champagne på L'Effervescence (!) imorgon, torkad tång, ett skaldjur av den bästa sort, norisås, grönsaker mm...
    ...och ett grattis-på-snart-födelsedagen-kort.

Hotaru-ika ovanpå en traditionell japansk pudding som tweakats med lite ost. Trådigt men suveränt gott!

Dentucky Fried Chicken!
    Idag med ansiktet av huvidsommelieren vid L'Effervescence. Dene sommelier och Hasegawa san på DEN har blivit goda vänner.

Perfekt saltade och stuffade med ny fyllning...

Årets sista FUGU - blåsfisk. Under den varma delen av året så smakar inte FUGU något särskilt. Detta var Hasegawa-san's sista FUGU för i år och han ursäktade sig med att först ge oss valet att äta någon av hans andra fiskar.

Bittraste aromatiska rätten hitinitills. Knopparna heter FUKINOTOU och har jag refererat flera ggr tidigare. Särpräglad, men förfinad och elegant aromatik. Dessa små bröd var dock eceptionellt bittra i fyllningen...

Bröden serverades till en milt krämig sås p å(ocksp) FUKINOTOU. Röd konyaku. GOTT ! ! !

Dagens sallad : - )

Huvudrätt: Gris från utanför Sapporo och rättika. Sensationellt balanserad smak som lyfte ! ! ! Ser dock ut som svensk skolbespisning från då jag växte upp...

Traditionell avslutning.

Efterrätt med färskost och tomatgelé: mums!
    Kartiga microtomater: Sverkers soptunna!

Gott som vanligt. Osannolikt bra mat...

Bifogade filer:

Mattias S gillar detta.
  3. StefanAkiko

Hittar ju ingenting i denna tråd längre, så börjar om från början ned en tråd per restaurang istället. Och kommer nog skapa en tråd för och med porr kring Fois Gras också.

Livermore gillar detta.
  4. Mattias S

Mattias S Administratör

Gör så, har inga problem med hittandet, men tråden är fasansfullt trög att ladda på grund av bildmängden. Jag väntar ivrigt. :)

5. StefanAkiko

Kanske skall göra som vissa andra och låta bli ta bilder - bara gliiiida.

6. Mattias S

Mattias S Administratör

I ditt fall är det kört. Har du visat upp dina behag så skamlöst som du gjort så kommer ingen nöja sig med minde. Lite på samma sätt som när en talanglös presterar OK så får hen applåder, medan den som alltid levererar OK behöver prestera något alldeles extra för att imponera. Livet är orättvist ibland, men jag tycker du skall fortsätta att följa den högpresterande vägen. Only a dead fish follow the stream. ;)

7. StefanAkiko

@merlotsmile hur går planeringen?

8. merlotsmile

merlotsmile Medlem

Ahhh, so many places to see and so little time ⌛️:) . Nä skämt åsido - har lite problem med sjukdom i familjen så det är svårt att planera något just nu tyvärr.

9. StefanAkiko

Vi ser ju när timingen blir bättre.
    Hoppas allt löser sig till det bästa!

10. StefanAkiko

Eftersom Tokyo inte bara är inspirationskälla åt Joel Robuchon och franska matjournalister, utan även också andra inom matväsendet... Så agerar jag således härold i att meddela att förra veckan så fick René (København) äran att hänga med Namae-san (L'Effervescence) på ett besök till Hasegawa-san (傳、Den) och säkerligen någon gnutta inspiration.
    Du som vill spendera dina tusenlappar hos René i København efter det han är "färdiginspirerad" här i Tokyo och Mandarine Hotel, kanske skall överväga att titta till inspirationskällorna :cool:

Just sayin'...

Last edited: 2 augusti 2014

Dela sidan