Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

God mat i Tokyo

Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
La Rochelle, Akasaka
Fredag 14 feb, Valentinmiddag (och värsta snöstormen i Tokyo på över 40 år).

Vi envisas med att gå hit regelbundet trots att det finns så många alternativ. Men kombinationen av exceptionell mat (kreativ, sensitiv, snygg), kunniga sommelierer, en servicenivå utöver det vanliga (tom för Japan) samt ägaren Monseigneur-Monseigneur's oemotståndliga charm går ej att motstå. Han har passerat de 70, men är full med liv, engagemang, figurerar regelbundet i TV och älskar fortfarande matlagning. Ibland kommer han ut i restaurangen och showar fram en exceptionell efterrätt till särskilda gäster. Vi har följt restaurangen från relativt nyöppnad och initialt svårt få kunder till dagens (oftast) fullbokade succé - oavsett veckodag. BYO är mycket rimligt prissatt och två personers middagar inkl korkavgift, kuvertavgift, service tax osv landade på: ~1500 kr.
Just denna dag var ägaren dock vid sin restaurang i Nagasaki.

033-02.JPG


Vinet vi tog med oss var en:
2000 Château Montus Cuvée Prestige, Madiran (93p)
If you love Madiran, this is definitely for you! Almost perfectly mature and a great expression.

Dark, dark red wine.
A nose that is full of Bordeaux handles: with its earthy notes, barrel use and beautiful fruit. Would work well as a ringer in a Bordeaux tasting.
On the palate, it is a rich, well concentrated maturing wine with a restrained pose from mature and maturing M+++ tannins. Acids M++ and creating a fine structure. Balanced and rustic wine with a slightly underwhelming mid-palate but great finish that includes burned soil, dark fruits and well integrated oak.
Fantastic marriage with fois gras.
Only btl, will evolve some more and stay strong for at least 7 more years.
Madiran is a district wifey rarely enjoys. She finds them thin and acidic in a frustrating fashion. 82p this time, but she really loved its nose!
At amazing French restaurant La Rochelle in Akasaka (Tokyo).

Maten då:
LRA-14feb-1.jpg

Startplattan

LRA-14feb-2.jpg

Blandade grönsaker.

LRA-14feb-3.jpg


LRA-14feb-4.jpg

Gul morotspurée, rullar av YUBA med rökt lax i samt knispriga romkorn och krabba.

LRA-14feb-5.jpg

Leverbiff och hirskaka. Åts med slutna ögon :cool:

LRA-14feb-6.jpg

Pumpasoppa. Mycket bra marriage med vinet. (Varför skulle inte soppa och vin funka ihop?)

LRA-14feb-7.jpg

Hustruns: WAGYU med två såser.

LRA-14feb-8.jpg

Min rätt med SHIKA ("deer") och blandade grönsaker. Sötpotatischips är faktiskt riktigt goda så länge man slipper äta dem sockrade.

LRA-14feb-9.jpg

Ost blir ju aldrig särskilt snyggt, men som oftast var det GALET gott! Epoisses, det bästa jästa från Bourgogne, är bara så helt underbart! En möglig get och en lurwig Stilton gjorde sitt till att förgylla det sista glaset vin. Vinet gifte sig allra bäst med Epoissen.
Det sista glaset var en 2000 Audrey & Christian Binner Riesling Vendange Tardive (Alsace)
Golden wine.
Nose is really beautiful and L-sized. It shows white flowers, honey suckle, honey and Riesling fruit.
Medium sweet wine with fine Riesling fruit and a coarse mineral characteristic that made me think of wet, sandy gravel. The character is light with smashingly elegant fruit and M++ acids.
The wine is over the hill, but owners can still look forward to many years of great drinking.
Wife happy it wasn't so sweet, no score.
We recommend owners to start thinking about wrapping things up with their stash.


LRA-14feb-10.jpg

Crêpe.

LRA-14feb-11.jpg

Mignardises, vårt lilla urval från den dignande vagnen. Kaffe. Thé.
Vi skyndade oss till tågstationen, pga det bistra vädret var alla tåg försenade och inga avgångstider angavs. Dock tog det inte mer än en timme extra att ta oss hem till Yokohama.
Väldigt, väldigt gott. Nu blir det hårdbantning :eek: under helgen med extra mycket träning :D.
Köpstopp på god mat!
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
La Rochelle, Akasaka
Fredag 14 feb, Valentinmiddag (och värsta snöstormen i Tokyo på över 40 år).

Vi envisas med att gå hit regelbundet trots att det finns så många alternativ. Men kombinationen av exceptionell mat (kreativ, sensitiv, snygg), kunniga sommelierer, en servicenivå utöver det vanliga (tom för Japan) samt ägaren Monseigneur-Monseigneur's oemotståndliga charm går ej att motstå. Han har passerat de 70, men är full med liv, engagemang, figurerar regelbundet i TV och älskar fortfarande matlagning. Ibland kommer han ut i restaurangen och showar fram en exceptionell efterrätt till särskilda gäster. Vi har följt restaurangen från relativt nyöppnad och initialt svårt få kunder till dagens (oftast) fullbokade succé - oavsett veckodag. BYO är mycket rimligt prissatt och två personers middagar inkl korkavgift, kuvertavgift, service tax osv landade på: ~1500 kr.
Just denna dag var ägaren dock vid sin restaurang i Nagasaki.

033-02.JPG


Vinet vi tog med oss var en:
2000 Château Montus Cuvée Prestige, Madiran (93p)
If you love Madiran, this is definitely for you! Almost perfectly mature and a great expression.

Dark, dark red wine.
A nose that is full of Bordeaux handles: with its earthy notes, barrel use and beautiful fruit. Would work well as a ringer in a Bordeaux tasting.
On the palate, it is a rich, well concentrated maturing wine with a restrained pose from mature and maturing M+++ tannins. Acids M++ and creating a fine structure. Balanced and rustic wine with a slightly underwhelming mid-palate but great finish that includes burned soil, dark fruits and well integrated oak.
Fantastic marriage with fois gras.
Only btl, will evolve some more and stay strong for at least 7 more years.
Madiran is a district wifey rarely enjoys. She finds them thin and acidic in a frustrating fashion. 82p this time, but she really loved its nose!
At amazing French restaurant La Rochelle in Akasaka (Tokyo).

Maten då:
LRA-14feb-1.jpg

Startplattan

LRA-14feb-2.jpg

Blandade grönsaker.

LRA-14feb-3.jpg


LRA-14feb-4.jpg

Gul morotspurée, rullar av YUBA med rökt lax i samt knispriga romkorn och krabba.

LRA-14feb-5.jpg

Leverbiff och hirskaka. Åts med slutna ögon :cool:

LRA-14feb-6.jpg

Pumpasoppa. Mycket bra marriage med vinet. (Varför skulle inte soppa och vin funka ihop?)

LRA-14feb-7.jpg

Hustruns: WAGYU med två såser.

LRA-14feb-8.jpg

Min rätt med SHIKA ("deer") och blandade grönsaker. Sötpotatischips är faktiskt riktigt goda så länge man slipper äta dem sockrade.

LRA-14feb-9.jpg

Ost blir ju aldrig särskilt snyggt, men som oftast var det GALET gott! Epoisses, det bästa jästa från Bourgogne, är bara så helt underbart! En möglig get och en lurwig Stilton gjorde sitt till att förgylla det sista glaset vin. Vinet gifte sig allra bäst med Epoissen.
Det sista glaset var en 2000 Audrey & Christian Binner Riesling Vendange Tardive (Alsace)
Golden wine.
Nose is really beautiful and L-sized. It shows white flowers, honey suckle, honey and Riesling fruit.
Medium sweet wine with fine Riesling fruit and a coarse mineral characteristic that made me think of wet, sandy gravel. The character is light with smashingly elegant fruit and M++ acids.
The wine is over the hill, but owners can still look forward to many years of great drinking.
Wife happy it wasn't so sweet, no score.
We recommend owners to start thinking about wrapping things up with their stash.


LRA-14feb-10.jpg

Crêpe.

LRA-14feb-11.jpg

Mignardises, vårt lilla urval från den dignande vagnen. Kaffe. Thé.
Vi skyndade oss till tågstationen, pga det bistra vädret var alla tåg försenade och inga avgångstider angavs. Dock tog det inte mer än en timme extra att ta oss hem till Yokohama.
Väldigt, väldigt gott. Nu blir det hårdbantning :eek: under helgen med extra mycket träning :D.
Köpstopp på god mat!
Fan vad avis jag är på allt gott du äter. Tror jag skall ta och vinna några mille på Lotto och åka till Tokyo på lite matäventyr!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Att checka in en extra väska med SAS eller annan kostar ca 600 kr till Tokyo. Om den är fylld med vin (säg 12 flaskor - fler tenderar att hamna över 23 kg) så betalar du ca 200kr i införselavgifter då du landar. Detta kan vara mer, eller mindre. Det varierar. Min gissning är att det beror på tulltjänstemannens kompetens eller ... inkompetens. (Har sett inkompetent tullpersonal inte bara i Japan : - )

...så har vi att roa oss med under flera dagar :)
Den här flaskan är som gjord för dig med andra ord...
image.jpg
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Har fortfarande inte lagt upp de senaste Tokyo-njutningarna.
Ser fram mot en vecka med Jinboucho Den, L'Effervescence och Yanmo...
Skulle det vara ok om jag avlastar mig själv med all jävla bildredigering och hantering genom att enbart avrapportera exceptionella rätter istf för allt?
Retorisk fråga: from nu blir det så. Har ju ett LIV att leva också :cool:
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Fan vad avis jag är på allt gott du äter. Tror jag skall ta och vinna några mille på Lotto och åka till Tokyo på lite matäventyr!
Ur en logisk-objektiv synvinkel är två veckor gastronomisk porr inkl ok uppehälle och resor BETYDLIGT billigare och rikare i Tokyo än i Stlm för alla icke-stockholmare.
Om du accepterar 700kr per pervokväll (tillkommer viner och korkningsavg) så går du upp 2kg per vecka innan du kommer åter till Sverige OCH klarar dig gott redan innan 25,000kr på Lotto. Vi kan ju göra en deal: jag tar med vin, du står för korkavgifterna. Min hustrus inmundigande motsvarar en kolibri, så: försumbart.
...och om du kan bete dig, så kommer jag bjuda dig att följa med in till Kejsarens Palats och träffa iaf hans personliga livvakter och se hur de spöar skiten ut mig.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Ur en logisk-objektiv synvinkel är två veckor gastronomisk porr inkl ok uppehälle och resor BETYDLIGT billigare och rikare i Tokyo än i Stlm för alla icke-stockholmare.
Om du accepterar 700kr per pervokväll (tillkommer viner och korkningsavg) så går du upp 2kg per vecka innan du kommer åter till Sverige OCH klarar dig gott redan innan 25,000kr på Lotto. Vi kan ju göra en deal: jag tar med vin, du står för korkavgifterna. Min hustrus inmundigande motsvarar en kolibri, så: försumbart.
...och om du kan bete dig, så kommer jag bjuda dig att följa med in till Kejsarens Palats och träffa iaf hans personliga livvakter och se hur de spöar skiten ut mig.
Har faktiskt funderat på att besöka Tokyo, speciellt då jag även är dataspelsintresserad. Jag skall komma ihåg ditt erbjudande och om jag lyckas övertyga min fru om att Japan is the shit, så kan det faktiskt bli av. :)
 
Har fortfarande inte lagt upp de senaste Tokyo-njutningarna.
Ser fram mot en vecka med Jinboucho Den, L'Effervescence och Yanmo...
Skulle det vara ok om jag avlastar mig själv med all jävla bildredigering och hantering genom att enbart avrapportera exceptionella rätter istf för allt?
Retorisk fråga: from nu blir det så. Har ju ett LIV att leva också :cool:

Det är inte ok. Ser fram mot bilderna i den här tråden. Kan inte vara så mycket bildredigering. Bara att ösa upp dem. Inom kort kommer de vändas automatiskt, fram tills dess får vi leva med om en bild roteras åt "fel" håll.
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Snyggt jobbat. Svårt att redigera från telefonen, därför fick det bli lite slarv. Den stora frågan är om råbiffen väcker sug och om du kan tänka dig att äta den 26/4?
Sug = ja
Möjlighet = kanske
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Kendofest i Yokohama
1 feb 2014


Vi firade det nya kendoåret. 2014 är Hästens år. Råkar också vara mitt år. Denna fest kostade ca 265 kr för ätochdrick vad du orkar under 3 timmar. Per person då. Och det är inte riktigt alla senseier som står stadigt på sina ben och vi är ett starkt decimerat gäng som också tar oss till eftersläckningen.
1-feb-1.jpg

Fois gras från havet och EDA-MAME.

1-feb-2.jpg

Sashimi.

1-feb-3.jpg

Tempura.

1-feb-4.jpg

Vår gryta, välskött av Teshirogi sensei (som snart tar 7 dan kendo.)

1-feb-5.jpg

Välordnat, artigt. Värdens mysigaste farbröder. Och stenhårda!

1-feb-6.jpg

"Min" sensei, Suda sensei. Beundrar sin hockeyhalsduk han köpte då han var och lärde ut kendo i Oulu, Finland.

1-feb-7.jpg

Utanför restaurangen.

1-feb-8.jpg

Innan eftersläckningen behövs en flaska kallt te!

1-feb-efterslackn-1.jpg

Eftersläckningens förrätt.

1-feb-efterslackn-2.jpg

Eftersläckningens efterrätt :)
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
L'Effervescence (middag)
18 feb, en stjärna enl Guide Michelin. Nishi-Azabu (Tokyo).

Prisläge lunch: 700 kr
Prisläge middag: 1000 kr

1994 Château Leoville Barton visade sig från en fin sida.
An elegant, classy and classic Bordeaux with earthy, leathery horse and stables combined with pure red berries. LB outperformed in this vintage.
18-feb-1.jpg

Mature dark red color.
Nose was more appealing (included licorice and toasted barrels) upon opening, but more nuanced and restrained at the restaurnt after its 3 hrs decant. The pure red berries that create the foundation of this wine's nose create drama.
On the palate, this wine is fabulously balanced and soon reaching maturity. Acids are M++ and tannins M+. All components are well integrated with the red fruit shining, just like spot lights put light on a stage. This is an elegant, maturing LB with still plenty of life left. It sings with a rather small, yet precise, voice.
If we had a case, we'd break it open next year and drink one btl a year.
Wife: 91p

18-feb-2.jpg


18-feb-3.jpg


18-feb-4.jpg


18-feb-5.jpg


18-feb-6.jpg


18-feb-7.jpg


18-feb-8.jpg


18-feb-9.jpg

Lever.

18-feb-10.jpg

Vänstra delen av teet är varmt, den högra delen är kallt. Jasminte.

18-feb-11.jpg


18-feb-12.jpg


18-feb-13.jpg


18-feb-14.jpg

De genomskinliga jordgubbarna har legat i saltlake.

18-feb-15.jpg



18-feb-16.jpg


18-feb-17.jpg

Min favoritleksak: Citronkräm i tub :D
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vi var fö på Jinboucho Den i afton och skall åter till L'Effervesence för lunch på torsdag. Eftersom det "bara" är lunch, så tar jag med ett enklare vitt vin, 2010 eller '11 La Doriane. Beroende på vad jag råkar få tag i då jag öppnar lådan med 6 av varje..

Yanmo, やんも, i Omotesando (de har flera tillhåll) har tyvärr blivit inställt pga jobb för snubben på Fujitsu som jag skulle parta loss med. Grymt god fisk, nyttigare än de flesta restauranger och ... Ca 400 kr per person. Men, jag ber att få återkomma vid ett senare tillfälle med Yanmo.
 

Mattias Schyberg

Administratör
L'Effervescence (middag)
18 feb, en stjärna enl Guide Michelin. Nishi-Azabu (Tokyo).

Prisläge lunch: 700 kr
Prisläge middag: 1000 kr

1994 Château Leoville Barton visade sig från en fin sida.
An elegant, classy and classic Bordeaux with earthy, leathery horse and stables combined with pure red berries. LB outperformed in this vintage.
18-feb-1.jpg

Mature dark red color.
Nose was more appealing (included licorice and toasted barrels) upon opening, but more nuanced and restrained at the restaurnt after its 3 hrs decant. The pure red berries that create the foundation of this wine's nose create drama.
On the palate, this wine is fabulously balanced and soon reaching maturity. Acids are M++ and tannins M+. All components are well integrated with the red fruit shining, just like spot lights put light on a stage. This is an elegant, maturing LB with still plenty of life left. It sings with a rather small, yet precise, voice.
If we had a case, we'd break it open next year and drink one btl a year.
Wife: 91p

18-feb-2.jpg


18-feb-3.jpg


18-feb-4.jpg


18-feb-5.jpg


18-feb-6.jpg


18-feb-7.jpg


18-feb-8.jpg


18-feb-9.jpg

Lever.

18-feb-10.jpg

Vänstra delen av teet är varmt, den högra delen är kallt. Jasminte.

18-feb-11.jpg


18-feb-12.jpg


18-feb-13.jpg


18-feb-14.jpg

De genomskinliga jordgubbarna har legat i saltlake.

18-feb-15.jpg



18-feb-16.jpg


18-feb-17.jpg

Min favoritleksak: Citronkräm i tub :D
MUMS! Varför har ingen uppfunnit smakbar internet för, är det så j*vla mycket begärt. :)

PS. Tycker det ser ut som dina bilder har fått mycket mer uppmärksamhet än min råbiff-bild fick. :(
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Tycker det ser ut som dina bilder har fått mycket mer uppmärksamhet än min råbiff-bild fick. :(
Kanske för att du behöver en bättre fotomobil eller en bättre fotoapp eller lite basträning i fotograferande/komposition eller för att de rätter min hustru fotar bara är helt galet underbart fantastiskt oemotståndligt unikt perverst fantastiska...

Vi använder min mobil. Jag tar först en bild, och sen tittar min hustru på den och säger: "hrrrrrrrrm?" Tar min mobil, tar ett kort som... som ... som bara är så där RÄTT komponerat. Vid enstaka tillfällen tittar hon på min bild och säger: "mmh!" Och det betyder att den var ok och att jag inte behöver radera den :rolleyes:
 

Mattias Schyberg

Administratör
Kanske för att du behöver en bättre fotomobil eller en bättre fotoapp eller lite basträning i fotograferande/komposition eller för att de rätter min hustru fotar bara är helt galet underbart fantastiskt oemotståndligt unikt perverst fantastiska...

Vi använder min mobil. Jag tar först en bild, och sen tittar min hustru på den och säger: "hrrrrrrrrm?" Tar min mobil, tar ett kort som... som ... som bara är så där RÄTT komponerat. Vid enstaka tillfällen tittar hon på min bild och säger: "mmh!" Och det betyder att den var ok och att jag inte behöver radera den :rolleyes:
Det var beröm, dvs du tar fina bilder. :)
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Det var beröm, dvs du tar fina bilder. :)
Mnjae... Det är min hustru som tar fina bilder, jag mest snubblar... Hennes bilder behöver aldrig beskäras, de är färdigkomponerade då hon pillar på avfyrningspunkten... Jag kan inte se OCH hantera så mycket visuell information på samma gång.
Vi kompletterar varandra :cool:

...jag menar: jag hoppas jag är duktig på någonting annat...
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
一会 (Ichi-E)
21 feb 2014, Hiroo (Tokyo).

Gott som vanligt. Nästa besök sker faktiskt nästa vecka. Då ser vi fram mot SANSAI (山菜) "bergs-grönsaker". Det är vårens tydligaste kännetecken i det traditionella japanska köket. Aromatiska och ibland ohanterligt bittra (ssk FUKU-NO-TOU) knoppar och skott som skördas just i bergsområden.

Notera att varje rätt presenteras på noga genomtänkt vis.

21-feb-1.jpg


21-feb-2.jpg


21-feb-3.jpg


21-feb-4.jpg


21-feb-5.jpg


21-feb-6.jpg


21-feb-7.jpg

Detta är inte lime, det är KABOSU.

21-feb-8.jpg

Torkade småbitar av NORI kryddar man fritt sin egen mat med.

21-feb-9.jpg

Ja, kan man bli annat än lycklig av detta i combo med några koppar riktigt god saké?
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ikväll var vi på La Rochelle i Akasaka (T-stn heter: Tameike-sanno, 溜池山王) och firade White Day, den dagen som är en mpnad efter Valentindagen. Och den dagen då mannen bjuder igen det damen bjöd på under Valentindagen. Men till 5 ggr insatsen!!!

Huh!

Detta är ojämlikt, juh. Vilken jämställd och modern kvinna vill veta av ett dylikt system? Det måste ju motarbetas i jämlikhetens fromma namn!
 
Toppen