Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

God mat i Tokyo

Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
NATTO, 納豆。
image.jpg

Jästa sojabönor. Uppfattade jag i början mest som "Spindelmannens slemmiga hämnd med mycket rälig smak". Men efter några månader med primalterapi, NATTO med ris, NATTO med kött, NATTO med annat, NATTO som sushi med vakteläggula osv så föll jag slutligen till föga.

En rund, nötig karaktär som alldeles makalöst gifter sig med särskilt vitt japanskt rundkornigt ris av de lite högre kvaliteterna.
Kan jag inte längre leva utan.
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
梅干、 UME-BOSHI
image.jpg

Inlagda, saltade plommon.
Gifter sig särskilt väl till rundkornigt ris av de bättre sorterna. Är också ett mycket vackert ornament på tex riset i en obento-låda eller gott att bara knapra på då de gjorts på kart.
Min första UME-BOSHI åt jag redan ett par timmar efter j landade i Japan första gången. Det var en förfärlig upplevelse. Tyckte nog att jag hade täckt in alla smaker som finns, på dessutom ett mycket liberalt sätt. Men min första UME- BOSHI hamnade långt vid sidan av både erfarna och fantiserade smaker.
Men nu, nu kan jag inte längre leva utan...
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
En sorts japansk sushi som jag hitintills förskonats från:
image.jpg

Gud ske pris!
Sardinsk maggotost i all ära, men...
Jag är väl egentligen bara lite gastronomiskt inhiberad.
Får träna bort det, helt enkelt.
 

Mattias Schyberg

Administratör
梅干、 UME-BOSHI
Visa bifogad bild 813
Inlagda, saltade plommon.
Gifter sig särskilt väl till rundkornigt ris av de bättre sorterna. Är också ett mycket vackert ornament på tex riset i en obento-låda eller gott att bara knapra på då de gjorts på kart.
Min första UME-BOSHI åt jag redan ett par timmar efter j landade i Japan första gången. Det var en förfärlig upplevelse. Tyckte nog att jag hade täckt in alla smaker som finns, på dessutom ett mycket liberalt sätt. Men min första UME- BOSHI hamnade långt vid sidan av både erfarna och fantiserade smaker.
Men nu, nu kan jag inte längre leva utan...
Inlagda salta plommon har jag faktiskt ätit och tyckte det var grymt gott och annorlunda. Lite som att rulla feta russin i salmiak ungefär. Testade dessa i samband med en produktlansering i Japan, där vi behövde lära känna japaners smakpreferenser. Jag gillade, alla andra hatade dessa saltade plommon. Har du möjlighet att få med dig en liten påse till Sud-82 så köper jag den gärna av dig (och är oerhört tacksam). MUMS!
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Inlagda salta plommon har jag faktiskt ätit och tyckte det var grymt gott och annorlunda. Lite som att rulla feta russin i salmiak ungefär. Testade dessa i samband med en produktlansering i Japan, där vi behövde lära känna japaners smakpreferenser. Jag gillade, alla andra hatade dessa saltade plommon. Har du möjlighet att få med dig en liten påse till Sud-82 så köper jag den gärna av dig (och är oerhört tacksam). MUMS!
Allt går att ordna. Köper i så fall med mig några olika typer så att du får experimentera fram vad du har för preferenser i detta salt-sura träsk.
Funkar det?
Investering: ca 300kr
Ok?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Allt går att ordna. Köper i så fall med mig några olika typer så att du får experimentera fram vad du har för preferenser i detta salt-sura träsk.
Funkar det?
Investering: ca 300kr
Ok?
Absolut! Men känn ingen press, det är inte viktigt, dvs jag blir inte besviken om någon Taliban snor dem på flygplatsen eller så. Inte heller skall det vålla besvär på något sätt. :)
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Absolut! Men känn ingen press, det är inte viktigt, dvs jag blir inte besviken om någon Taliban snor dem på flygplatsen eller så. Inte heller skall det vålla besvär på något sätt. :)
Nu får du bestämma dig!
Skall jag göra några extra armhävningar och dubbelryggböj för dig, eller skall jag inte?
Jag gör det dock väldigt gärna :);):);) För din skull. Och som ett slags ambassadör för det gastronomiskt utomvärldsliga Japan.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Nu får du bestämma dig!
Skall jag göra några extra armhävningar och dubbelryggböj för dig, eller skall jag inte?
Jag gör det dock väldigt gärna :);):);) För din skull. Och som ett slags ambassadör för det gastronomiskt utomvärldsliga Japan.
KÖR PÅ!


Var jag tillräckligt tydlig? ;)
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
176.
Vore kanske bra om man kunde göra sidbrytningar efter långa bildserier från restauranger?
Eller vad tycker Überadmin @Anders Landström om den saken?
Kanske jag skall satsa på en bild per inlägg istället?
Nu blir ju laddningen så beschwärlig för besökarna med 20 restaurangbesök (iaf teoretiskt) per flak...
 

Mattias Schyberg

Administratör
Yapp!
Yag ficksar!
Du kommer bli lycklig: för din lycka är min glädje :cool:
Är så kul med dessa plommon, nu kanske jag har fel, men generellt så uppskattar japaner väldigt subtila smaker (låg sälta och allmänt milt kryddat), men dessa plommon är raka motsatsen - rena turbosystemet - med ihoprullad tunga och rinnande ögon som följd. :D
 
176.
Vore kanske bra om man kunde göra sidbrytningar efter långa bildserier från restauranger?
Eller vad tycker Überadmin @Anders Landström om den saken?
Kanske jag skall satsa på en bild per inlägg istället?
Nu blir ju laddningen så beschwärlig för besökarna med 20 restaurangbesök (iaf teoretiskt) per flak...

Vet inte om det går att ordna eller ens behövs. Har inte hört någon som klagar så kör på du bara. Glad att du är igång igen :)
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
La Rochelle i Akasaka, 'Sanno'
Mitten av mars, 2014.
Restaurangen har ingen stjärna. Michelinfolket har aldrig ens varit där.
Maken till underbar mat är glest förekommande i Schwärje (stavn enl Sara Lidmans standard).
Priset för hela kvällen inkl service, moms, garderob, vatten och korkavgift. 2 pers: 1.400 kr.

Vi tog med oss första flaskan från vår, för dagen, nyöppnade låda:

1996 Chateau Leoville Barton (94p).
Low neck fill.
Still young in color and constitution, but the nose is already in place.
Red color.
A perfect Bordeaux nose that is oozing of earth, cedar, stables, sumi-ink and some etheric components on a firm foundation of clear red berries. Smashing!
It fills up well throughout the mouthen path. The aromas on the nose are beautifully reflected on the palate. Acids M++ and tannins M+.
What a fantastic wine! Old school but still very well made and will live long. With one of the great Bordeaux wines in the glass, there is very little need for other wines...
Wife: 92p. (Perfect nose. Small complaint re slightly high acid level.)
First btl out of our case, next btl ~2017. We need to stay healthy in order to be able to enjoy this wine at its prime...
The sommelier's favourite wine, so we donated the last glass-and-a-half to him, made him very happy.
At absolutely amazing La Rochelle 'Sanno' (Tokyo).

Så här kan man också se mat :eek:
image.jpg


The starter.
Fr vth: polenta med chilli och grön sparris, rökt norsk lax med grönsaksgele, liten fisk som tempura, skål med inlagda grönsaker och grapefruktgelé i botten. Allt, utom sistnämnda, gifte sig med vinet.
 

gece

Man vänjer sig.
Ikväll var vi på La Rochelle i Akasaka (T-stn heter: Tameike-sanno, 溜池山王) och firade White Day, den dagen som är en mpnad efter Valentindagen. Och den dagen då mannen bjuder igen det damen bjöd på under Valentindagen. Men till 5 ggr insatsen!!!
Du kanske skulle kunna bjuda igen med en reversering av den lite mer anspråkslösa anglosaxiska traditionen.
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Du kanske skulle kunna bjuda igen med en reversering av den lite mer anspråkslösa anglosaxiska traditionen.
Intressant hur japaner gör tvärtom, att damerna bjuder på valentindagen och inte tvärtom... Har kanske att göra med att det är enklare att multiplicera med fem, då man vet vad man skall multiplicera med...
Spännande länk. Anser mig dock en gnutta mer förfinad än den ludne, lätt överviktige viking jag ser ut som i Japan.
Iaf så länge det inte står en stor, blodig stek framför mig ;)
 

gece

Man vänjer sig.
Intressant hur japaner gör tvärtom, att damerna bjuder på valentindagen och inte tvärtom... Har kanske att göra med att det är enklare att multiplicera med fem, då man vet vad man skall multiplicera med...
Spännande länk. Anser mig dock en gnutta mer förfinad än den ludne, lätt överviktige viking jag ser ut som i Japan.
Iaf så länge det inte står en stor, blodig stek framför mig ;)
Håll dig till larvsushin, du. Som jag minns det efter lite gastronomiska äventyr i Bangkok är det inte alls oävet med larver (iaf när de är rostade, är de råa på sushin?). Syrsor är också ganska bra snacks, till och med vegetarianerna i sällskapet gillade dem.
 
Toppen