Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Göteborgsfirman

Sörplarn

Medlem
Vinerna för kvällens bravader. Skål!

  1. Krug 2000, Clos Du Mesnil, Blanc de Blancs.
  2. Smith Havt Lafitte, Pessac-Léognan Grand Cru 1996.
  3. Arzuaga, Ribera Del Duero Riserva Tinto 2009.
  4. Billecart-Salmon-Ay, Champagne Rosé (NV från 70-talet).
  5. Cape Point, Chardonnay 2012.
  6. Kremser, Pfaffenberg Riesling 1983.
  7. Rapet Pere & Fils, Corton-Charlemagne Grand Cru 2007.
  8. Chanson Pére & Fils, Beaune des Féves 1978.
  9. Cos D Ésephe Grand Cru Classé 1989.
  10. Kirwan, Margaux Grand Cru Classé 2001.
  11. Tempier, La Tourtine Cuvée Spéciale Bandol 2011.
  12. Montille, Les Champans Volanay 1er Cru 2006.
  13. La Claymore, Lussac Saint-Èmilion 1980.
  14. Siglo, Gran Reserva 1984.
1.jpg
 
Ännu en bild av flaskorna, med kort skärpedjup (vilket tyvärr gör de flesta etiketter suddiga, vilket jag beklagar, men det gick inte att få alla skarpa med det bländartalet). Var dock tvungen att förminska den för att kunna ladda upp den.
 

Attachments

  • Vininferno 23 september 2014.jpg
    Vininferno 23 september 2014.jpg
    63,6 KB · Visningar: 218

Mattias Schyberg

Administratör
Tack för igår, det blev ju en riktig kalaskväll!

Skitkul att få prova en riktig prestige-Champagne (Clos du Mesnil -00). Visst, det var ett riktigt bra vin, men tyvärr blev jag inte lyrisk ändå, men å andra sidan har jag ännu inte blivit frälst av denna ädla dryck. Hittade bland annat bröd, citrus, kofta och lite bokna äpplen. Riktigt bra syra och längd. Bra skit, men för ett pris närmare en tonårsmånadslön, lite tveksamt milt sagt. ;)

Den åldrade Champagnen (Billecart-Salmon-Ay, Champagne Rosé) var roligare och mer i min smak (förlåt!), dock påminde det mer om en sherry eller madeira. Mycket ox och autolyskaraktär som en amontillado. Tyckte även det levererade i munnen med trevlig längd, fin komplexitet och vital syra. Visst, trötta bubblor och överdriven oxidation, men trevligt och annorlunda.

I vitvinsheatet så var det 2007 Rapet Pere & Fils, Corton-Charlemagne Grand Cru och 1983 Kremser, Pfaffenberg Spätlese Riesling som imponerade mest på mig. Rieslingen för den häftiga aromen (i munnen kändes det aningen bedagat) med löjligt mycket olja, mognadstoner och bensin. Den vita Bourgognen var det klart bästa vinet i heatet. Elegant och vitalt med typisk karaktär av smakfullt ekad Chardonnay, men även med fin komplexitet med lite rök, salami och flintamineraler.

När det gäller de röda så var det löjligt hög och jämn nivå, men visst fanns det favoriter!

1989 Château Cos d'Estournel
En löjligt trevlig Bordeaux, ett riktigt skolboksexemplar med sanslöst bra balans, intensitet och längd. Det är bara att räkna in markörerna; ceder, tobak, paprika, mörk frukt, jord, blyerts osv. Kvällens vin för mig. 94p

Jag önskar att jag hade tid att författa detta inlägg mer i detalj, men jobb och vardag står tyvärr i vägen. :)

Magiskt trevlig kväll och kul att få ett ansikte till en hel del avatarer på forumet!
 
När det gäller de röda så var det löjligt hög och jämn nivå, men visst fanns det favoriter!

1989 Château Cos d'Estournel
En löjligt trevlig Bordeaux, ett riktigt skolboksexemplar med sanslöst bra balans, intensitet och längd. Det är bara att räkna in markörerna; ceder, tobak, paprika, mörk frukt, jord, blyerts osv. Kvällens vin för mig. 94p
Yup, jag instämmer. Alla röda höll hög nivå, men den du nämner var lite extra.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
1989 Château Cos d'Estournel
En löjligt trevlig Bordeaux, ett riktigt skolboksexemplar med sanslöst bra balans, intensitet och längd. Det är bara att räkna in markörerna; ceder, tobak, paprika, mörk frukt, jord, blyerts osv. Kvällens vin för mig. 94p

En riktigt bra vin med hög igenkänningsfaktor, klart det vann! :)
 

chambertin

Medlem
Väldigt trevlig tillställning och många mycket goda viner.
Tack @Grapeskull för ett bra arr som vanligt !

Fem viner stack ut för mig igår med en nivå lite över de andra.
2001 Ch. Kirwan
2006 Dom. Hubert de Montille, Volnay 1:er Crû "Les Brouillards"
2007 Rapet P&F, Corton-Charlemagne
2000 Krug, Clos du Mesnil
1989 Cos d'Estournel

Och sen sitta och lyssna till @Bar57 och hans resonemang runt Cos d'Estournel (innan ngn visste vad det var förutom jag) med först 1989 och sedan bara rätt på slottet. Mycket imponerande !
 

Magikern

Medlem
Billecart-Salmon-Ay, Champagne Rosé var kvällens vin för mig även om jag föredrar rött i de flesta fall.

Kanonviner genomgående, vinernas ålder var förbluffande. Ett par av dem smakade 20 år yngre än de var.
 
Jag har svårt att göra utförliga beskrivningar av de vita och röda. Många sorter, uttröttade smaklökar m.m. Ändå måste jag säga att de höll en jämn och hög kvalitet.

Vill dock kommentera Billecart-Salmon rosén. Som Matlen säger var den lite trött, men inte särskilt farligt med tanke på åldern. Väldigt mycket Madeira-känsla, vilket jag inte känner ofta i champagne. Ändå inte speciellt obalanserad.
Tycker även den levde ett tag. Smaken "vek sig" inte fort, som på vissa andra champagner och mousserande jag provat (och som varit goda vid första klunken).

En riktigt trevlig rosé med mognad.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Här är mina noteringar. Såg också att några fel hade smugit sig in i listan som @Sörplarn postade i OP. Men detta är korrekt lista (har dubbelkollat mot tompavorna!). Tyvärr kom inte bonusvinerna med här då jag inte tog några läsbara anteckningar. :)

Flight 1 - Champagnes (2 Notes)
  • 2000 Krug Champagne Clos du Mesnil 94 Points
    France, Champagne, Le Mesnil Sur Oger, Champagne
    Tasted this blind and even though it stood out as a great champagne at first it was after a few hours in the glass it really started to shine. Distinct champagne nose full of yeast, minerality, chalk board and plaster, slight nutty butter, white redcurrants, and unripe raspberries. There is also a very refreshing lime, citrus touch. Light bodied, but with great intensity and incredible length. Ridiculous, brutal acidity but with no green tartness. As far as champagne goes this is both subtle and sublime at the same time! Amazing stuff, but the QPR is horrible :)

    Post a Comment

  • NV Billecart-Salmon Champagne Brut Rosé
    France, Champagne
    A very old bottle of this N.V. Original box it came in was stamped 1979 so most likely it lands somewhere in the middle of 70's. And it shows! The color is more brown than rosé. Tasted it blind so I didn't even thought about the possibility of this being a rose in the first place. Nose is clearly oxidized, but in a quite nice way. More in the style of a non fino sherry, with hints of Madeira. But there is also lots of nuts and some roasted aromas of coffee beans and bitter orange peels.

    Won't score because it has no similarities to the young specimens you can buy today. But of the record I would say in the region of 88-89.

    Post a Comment
Flight 2 - Whites (4 Notes)
  • 2012 Cape Point Vineyards Chardonnay 88 Points
    South Africa, Coastal Region, Cape Point
    A decent, modern chardonnay. Lots of buttery notes, light rubber, green spiciness and lots of tropical fruit, mango, peach and star fruit. Full bodied and round, almost oily body. A good, but round acidity in the background and a slight bitterness. The finish is quite long, but with a warm touch of alcohol. Good tasty wine, but had hard competition.

    Post a Comment

  • 1983 Winzer Krems Riesling Spätlese Kremser Pfaffenberg 89 Points
    Austria, Niederösterreich, Kremstal
    Tasted blind. Much more alive and kicking than I would have thought. Unmistakeably mature Riesling on the nose. Petrol station, London Underground, slightly citrus flowery and some apples and pears. Round, just a tad off dry fruit with good fresh acidity and good length. Even though I wouldn't recommend decanting old wines in advance (as they suggest on the back label) this survived the night in the fridge very well.

    Post a Comment

  • 2007 Rapet Père et Fils Corton-Charlemagne 92 Points
    France, Burgundy, Côte de Beaune, Corton-Charlemagne Grand Cru
    A really nice treat! Typical white burgundy nose with some toasted oak, buttered popcorn, minerality, wet gravel and rubber. A nice flowery touch and some white peaches. Really good intensity, high acidity, medium+ body and a slight bitter chardonnay finish. I enjoyed this a lot!

    Post a Comment

  • 1996 Château Smith Haut Lafitte Blanc 87 Points
    France, Bordeaux, Graves, Pessac-Léognan
    I would say this wine peaked a few years ago, but nevertheless a quality wine and very interesting to try. Nose is fairly oxidized with lots of cooked cabbage, fish soup, paprika marinade. I think the common denominator is aromas of umami. There is also some oak, butter and coffee.
    Medium acidity, slightly dry fruit and a little thin. Better on day two, but weakest in the flight.

    Post a Comment
Flight 3 - Reds (6 Notes)
  • 1978 Chanson Père et Fils Beaune 1er Cru Clos des Fèves 89 Points
    France, Burgundy, Côte de Beaune, Beaune 1er Cru
    This was a lot better than the last bottle I opened. Nice light red color. Nose is definitely mature, but with lots of strawberries, toasted oak, steak tartare, beets and a slight minerality. Dominated in the mouth by acidity, but with a lively fruit, round tannins and a decent length. Lacking a bit of complexity but very drinkable.

    Post a Comment

  • 2009 Bodegas Arzuaga Navarro Ribera del Duero Reserva 88 Points
    Spain, Castilla y León, Ribera del Duero
    Big nose full of buttery oak, vanilla, butterscotch, anise, blackcurrant marmelade and dill. Quite egenrous fruit on the palate, with good length and tough tannins. Full body and slightly warm finish. My initial guess was Australia, but when someone said dill it's origins became painfully obvious. Like it, but would want a few more years in the cellar to mellow down the fruitiness just slightly.

    Post a Comment

  • 1989 Château Cos d'Estournel 94 Points
    France, Bordeaux, Médoc, St. Estèphe
    Outstanding wine! It's vibrant fruit fooled me to think this was much younger. The nose and style is text book Bordeaux. Ceder, pencil shavings, raw bell pepper, blueberries, Corinthian raisins, tobacco and some wood ashes. Mature, supple fruit with a fresh acidity and distinct but well integrated tannins. Tonight this is just in perfect harmony.

    Post a Comment

  • 2001 Château Kirwan 91 Points
    France, Bordeaux, Médoc, Margaux
    Tough competition tonight, but it took the fight well. Not as obvious in it's origins as the Cos d'Estournel, but still typical. A bit funky stable, oak, cigar box, blackcurrants and bloody meat.
    Good intensity, medium body, high acidity and some very rough and grippy tannins. I like this, but it comes of as somewhat unpolished and probably needs a few more years in the cellar. Better on day two as well.

    Post a Comment

  • 2011 Domaine Tempier Bandol La Tourtine 90 Points
    France, Provence, Bandol
    Tough to be the heavy wine in a flight of mostly elegant wines. Very fruity nose, blackcurrant, plums, sweet cherries, smoky tar, sun dried grapes, beer and lemon. Sweetish fruit on the palate, lower acidity, high intensity and great length. High quality wine but this is just not my style.

    Post a Comment

  • 2006 Domaine de Montille Volnay 1er Cru Les Brouillards 92 Points
    France, Burgundy, Côte de Beaune, Volnay 1er Cru
    Very nice red Burgundy! Typical pinot spices, lots of red berries and some funky horse manure. Tobacco, leather and some cherries. Light body, round tannins and quite generous fruit. Very drinkable right now, and for me this was the winner of the flight. Only thing keeping the score down was the fact that it didn't really improve during the night, and even though it was still good on day two, it hadn't gained anything.
 
Toppen