Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Göteborgsfirman

magnum

Epernay, Frankrike
Det har du så rätt i.
Vet du var basvinerna (eller druvorna) från de båda Clos:na tar vägen de år när vinerna inte görs (Vintage, GC, reservvin) ?
Ingen aningen men Krug är väldigt måna om sin GC så min gissning är att de används i den.
 

chambertin

Medlem
Tack!

Skördeuttaget är förvisso inte i närheten av lika lågt som Chateau d'Yquem. Å andra sidan blir det väl väldigt lite vätska kvar när druvorna skrumpnar ihop p.g.a. angrepp från Botrytis, föreställer jag mig. Därmed torde mängden vätska man får ut per druva, och i förlängningen per hektar, bli extremt lågt just därför, när det gäller just Sauternes. I princip torde väl metoden innebära att massor av vatten avlägsnas ur druvsaften, som därmed blir ett slags koncentrat?
Medan det mesta vin (inklusive champagne) är gjort på druvsaft, så är Sauternes gjort på koncentrat av druvsaft? Detta torde få skördeuttaget att falla betydligt, nästan per automatik, i just fallet Sauternes.
Eller har jag tänkt fel? Jag är inte vinmakare, så detta är bara min tolkning, av vad jag läst och hört.

Vad gäller LVHMs marknadsföringsstrategi för Krug så kan jag bara hålla med dig om att mycket talar för vad du säger, d.v.s. att de vill att Krug skall framstå som ett svar på DRC.

Korrekt men det är i slutändan bara på det man producerat som man kan göra vin och sälja. At det är lågt pga av koncentrerad druvmust hjälper ju liksom inte när man behöver ha ihop 20-30-80k flaskor att sälja för att täcka kostnaderna och göra vinst.
Avkastningen/ha är ju vad den är och det är på den pressade druvmusten som vinet skall göras.

Yquem (och vissa andra Sauternes/Barsac) skördar ju sedan i princip druva för druva med flera efterföljande "tries" (hur många beror på årgången) vilket gör skördemomentet väldigt arbetskrävande och dyrt. För en champagne som Krug Clos de Mesnil/d'Ambonnay så kan man ju hävda att högre kostnader uppkommer (jfrt med Yquem då) under flaskjäsning och lagring.

Brukar med samma dåres envishet hävda det här resonemanget för att visa på hur rimligt prissatt bra Sauternes är jfrt med t.ex dom mest efterfrågade röda vinerna i Bdx men till slut så är det ju marknaden och kunderna som bestämmer och inte mina resonemang. Faktum är ju att Sauternes dras med ett ganska stort överskott (jfrt med vad kunderna vill köpa) varje år och det verkar ju inte toppslotten på den röda sidan göra eller Krug heller för den delen.
 
Korrekt men det är i slutändan bara på det man producerat som man kan göra vin och sälja. At det är lågt pga av koncentrerad druvmust hjälper ju liksom inte när man behöver ha ihop 20-30-80k flaskor att sälja för att täcka kostnaderna och göra vinst.
Avkastningen/ha är ju vad den är och det är på den pressade druvmusten som vinet skall göras.

Yquem (och vissa andra Sauternes/Barsac) skördar ju sedan i princip druva för druva med flera efterföljande "tries" (hur många beror på årgången) vilket gör skördemomentet väldigt arbetskrävande och dyrt. För en champagne som Krug Clos de Mesnil/d'Ambonnay så kan man ju hävda att högre kostnader uppkommer (jfrt med Yquem då) under flaskjäsning och lagring.

Brukar med samma dåres envishet hävda det här resonemanget för att visa på hur rimligt prissatt bra Sauternes är jfrt med t.ex dom mest efterfrågade röda vinerna i Bdx men till slut så är det ju marknaden och kunderna som bestämmer och inte mina resonemang. Faktum är ju att Sauternes dras med ett ganska stort överskott (jfrt med vad kunderna vill köpa) varje år och det verkar ju inte toppslotten på den röda sidan göra eller Krug heller för den delen.
Ja, jag förstår mer än väl ditt resonemang om att kostnaderna att producera Sauternes och att det, ur en synvinkel, borde berättiga högre pris på slutprodukten. Kan sympatisera med det, också. Men som du själv noterar bestämmer marknaden, även om det innebär att Sauternes får mindre marginaler.
 
Toppen