Granskning av SB i Livets Goda

Diskussion i 'Övrigt' startad av Anders Landström, 16 februari 2012.

  1. Anders Landström

    Anders Landström Dricker mest, skriver lite Administratör

    Eloge till Livets Goda som haft en artikelserie kring Systembolaget och deras ställning i vinsverige. Jag är som tidigare skrivet inte en motståndare till SB, jag är en motståndare till monopol. Alla monopol skapar med tiden en syn på sin egen verksamhet som inte speglar verkligheten. Väldigt få kommersiella aktörer vågar idag ifrågasätta SBs roll då de vet att det kommer påverka deras försäljning till SB.

    Journalister som Mölstad och BGK är beroende av det nuvarande systemet för att bedriva sin verksamhet. Även bloggvärlden har till stora delar fallit in i mönstret, många bloggar använder idag SB varunummer som det självklara sättet att hänvisa till ett vin. Så det är uppfriskande att en av de större tidningarna inom vinvärlden tar mödan att skriva en artikelserie, väntar mig inget från Allt om Mat i detta ämne men jag kan ju ha fel.

    http://www.livetsgoda.se/artikel/artike ... kelId=2815

    Senaste artikeln innehåller ett svar från Systembolaget.

    Kring kompetens av de som ska jobba hos Systembolaget. Man får ju vara glad att SB ser kunskap kring dryck som en merit, i de flesta andra företag är det oftast ett krav att man kan något om det man ska jobba med
    Ja, det är säkert därför att man nästan aktivt jobbar med att öka andelen BiB
    Som monopol är det ju SB som begränsar tillgängligheten. TV4 väljer naturligtvis att titta på vilka viner som de vill men SB har ju uppdraget att sälja till svenska folket. Om de la lite mindre pengar på att annonsera om sin förträfflighet så skulle de nog kunna öka servicen till kunderna, men det ligger väl längre ner i prioriteringarna.
     

Dela sidan