Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Guigal hösten 2023

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Lite Guigalviner från höstens släpp framförallt från webbsläppet på torsdag. Fantastiskt bra vine, men de har gått upp en del i pris. La Mouline går att dricka med stor behållning redan nu. En av de bästa La Landonne som jag har provat. Den vita Ex Voto från 2020 är också mycket kul.
Flight 1.jpg

7897701 Crozes-Hermitage 2020 229 kr (FS 1/9)
N: Björnbär, hallon, viol och lakrits.
M: Lingon, plommon, rosor och syren. Stram frukt, bra syra och okej fat. 86-88 kr

466301 Hermitage Rouge 2019 739 kr (FS 1/9)
N: Plommon, hallon, viol och trä.
M: Blodapelsin, nypon, viol, lakrits, plommon och björnbär. Koncentrerad frukt, bra syra och integrerade tanniner. Hyfsat tillgängligt redan nu. 91-93p
Flight 2.jpg

9384101 Ermitage Ex Voto Blanc 2020 2195 kr (Web 17/8)
N: Fläder, syren, rapsolja, mogen melon, äppelskal och vanilj.
M: Mint, äpple, päron, melon, kanel och ingefära. Fet, blommig, koncentrerad frukt, fin syra för den här typen av vin och mycket bra balans. I klass med 2016. Riktigt, riktigt bra. 96-98p

5015901 Ermitage Ex Voto Blanc 2019 1895 kr (BS, dolt nummer)
N: Syrén, vitpeppar, melon och gröna äpplen.
M: Trä, päron, vanilj och bokna äpplen. Stram, blommig frukt, en del sten, lite blek syra och en del alkohol. Bra, men Jag tycker att det var långt ifrån samma klass som 2020 (Det fanns dock några på provningen som tyckte att det här var bättre…). 89-91p
Flight 4.jpg

9419001 Ermitage Ex Voto Rouge 2019 3849 kr (Web 17/8)
N: Vanilj, björnbär, tobak, svartpeppar och läder.
M: Lingon, blåbär, björnbär och tobak. Tung, eldig, koncentrerad frukt, fina tanniner och balanserade fat. Gott redan nu. 95-97p

9302201 Côte Rôtie La Mouline 2019 4349 kr (Web 17/8)
N: Alkohol, hallon, björnbär, trä, lingon och syren.
M: Choklad, ingefära, hallon, viol, björnbär, syrén, kryddpeppar och kanel. Blommig koncentrerad frukt, fina tanniner och snälla fat. Fantastiskt bra redan nu. Mycket stort vin. 96-98p

9124401 Côte Rôtie La Turque 2019 4349 kr (Web 17/8)
N: Lingon, kryddpeppar, trä och kanel.
M: Mint, lingon, kryddpeppar, björnbär, kanel och trä. Koncentrerad, kryddig frukt, tuffa tanniner, stramt och snyggt. 95-97p

9032901 Côte Rôtie La Landonne 2019 4349 kr (Web 17/8)
N: Syren, lakrits, tobak, grädde och vanilj.
M: Choklad, läder, trä, grön paprika, svarta vinbär, björnbär och svartpeppar. Koncentrerad frukt, bra tanniner och en hel del fat. Kraftfullt, men balanserat. Bättre än vanligt för en så ung La Landonne. Kan nog bli mycket stort med några års lagring. 95-97p
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Och nu till den stora frågan - säger man "LaLa" eller "La La La" 🍷😃 ???
Jag har alltid hört det som "LaLa". En gissning är att det beror på att La Mouline och La Landonne fanns först och att La Turque tillkom senare (första årgång 1985 - lanserad 1989?), och att begreppet etablerades redan på den tiden det fanns två "La".

Inspiration kan annars fås vid 0:21:
 
Trådskapare
Patrik Sellin

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Jag har alltid hört det som "LaLa". En gissning är att det beror på att La Mouline och La Landonne fanns först och att La Turque tillkom senare (första årgång 1985 - lanserad 1989?), och att begreppet etablerades redan på den tiden det fanns två "La".

Inspiration kan annars fås vid 0:21:
Ja, det verkar som det är "la la" - det kommer snart en fjärde: "La Reynarde"
 

Sebran

Medlem
Ja, det verkar som det är "la la" - det kommer snart en fjärde: "La Reynarde"

Jag hörde Philippe Guigal prata om denna vingård för några år sedan och han nämnde då att druvorna därifrån hade ungefär samma höga kvalitet som Lala-vinerna, men att de tänkte fortsätta blanda ner druvorna i Chateau d'Ampuis för att det räckte med 3 "La"-viner samt att de ville bibehålla den höga kvaliteten av Chateau d'Ampuis. Men då har de tydligen ändrat sig nu :)
 

Magikern

Medlem
Ja fantastiska viner men som sagt oj vad priserna börjar dra iväg.

Man kan undra om det är en inflationsgrej eller om det är en generell höjning som även påverkar andrahandsmarknaden. Priserna har stått rätt stilla sedan 2010orna dök upp om jag inte har helt fel.
 

Sebran

Medlem
Man kan undra om det är en inflationsgrej eller om det är en generell höjning som även påverkar andrahandsmarknaden. Priserna har stått rätt stilla sedan 2010orna dök upp om jag inte har helt fel.

Kan ha en hel del med valutakursen att göra också.
 

Magikern

Medlem
Kan ha en hel del med valutakursen att göra också.

Det var lite det som jag syftade på ;) . Lalala har ju trots sitt rykte stått rätt still på andrahandsmarknaden i Sverige. Internationellt lär vinerna ha varit förvånansvärt svåra att få tag på under 90-talet (toppårgångarna då).
 
Man kan undra om det är en inflationsgrej eller om det är en generell höjning som även påverkar andrahandsmarknaden. Priserna har stått rätt stilla sedan 2010orna dök upp om jag inte har helt fel.
Tror de mycket handlar om vår svenska importör.
Vet att du fortfarande ger under 300 Euro hos guigal för la la viner.
Att andra handsmarknaden stårt stil förvånar mig men den kommer nog ikapp.
Kan tänka mig att det har med att de ändå är ganska god tillgång o att cote rotie inte köps av alla.
 
Trådskapare
Patrik Sellin

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Tror de mycket handlar om vår svenska importör.
Vet att du fortfarande ger under 300 Euro hos guigal för la la viner.
Att andra handsmarknaden stårt stil förvånar mig men den kommer nog ikapp.
Kan tänka mig att det har med att de ändå är ganska god tillgång o att cote rotie inte köps av alla.
Lobenberg tar ~4700 kr för 2019. Det går att hitta dem billigare, men det verkar inte vara ett överpris på Systembolaget.
Men det stämmer nog att tillgången är hög för vin med den här prislappen.
 
Toppen