Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Hädiska pastarätter!

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Satt och slötittade på filmen "chef" som innehåller en del trevligt foto som inspirerar till matlagning och där fanns en scen där de lagar en pasta som såg så jäkla god ut att jag blev inspirerad att starta en pastatråd. Okej, erkänner att kanske hade lite att göra med att det inte bara är pasta i scenen utan även Scarlett Johansson men ändå.

Jag älskar pasta och trots att många pastarätter går snabbt att laga kan de ofta nå himmelska höjder.

Jag delade med mig av ett recept på en av mina favoriter i pastavängen nämligen Pasta Vongole i en annan matlagningstråd men nu skulle jag ödmjukt vilja fråga vad det allvetande forumet sitter på för sköna pastarecept?

Hoppas på ny inspiration från forumets matnördar!
 

Håkan

Medlem
Hittade ett UFO (unidentified frozen object) i frysen och trodde i min enfald att det var en köttfärssås. Nu visade det sig att det var överbliven sås från en Osso Bucco men då var redan de yngre i familjen informerade om att det vankades pasta på kvällen (och det går INTE att förhandla bort). Så, ner med lite kalvrygg, låt puttra en timme och sedan, tada, en fantastisk pastasås. Och Roagnan satt som ett smäck därtill.
 

Tristanqx

Medlem
Min favoritpasta är väldigt enkel.
Dagen innan skall du ha hacka ner en ansenlig mängd färsk Tryffel (gärna vit)
i grädde som du reducerat till krämig konsistens. Tryffeln tilllsätts när grädden svalnat.
Lägg allt i en tät burk och ställ in i kylen till nästa dag.

Fräs till lite finhackad schalottenlök och ev lite vitlök.
Tilsätt Vitt vin, grädde och kycklingbuljong.
Reducera detta och tillsätt den kalla tryffelgrädden.
På med lock och låt dra en stund.
Blanda med pastan och på med flingsalt, riven parmesan och rikligt med hyvlad tryffel.

'Nu är bara frågan vad man skall dricka till?, Champagne, vit bourgogne, Röd bourgogne eller kanske en lite slankare Barolo/Barbaresco
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Min favoritpasta är väldigt enkel.
Dagen innan skall du ha hacka ner en ansenlig mängd färsk Tryffel (gärna vit)
i grädde som du reducerat till krämig konsistens. Tryffeln tilllsätts när grädden svalnat.
Lägg allt i en tät burk och ställ in i kylen till nästa dag.

Fräs till lite finhackad schalottenlök och ev lite vitlök.
Tilsätt Vitt vin, grädde och kycklingbuljong.
Reducera detta och tillsätt den kalla tryffelgrädden.
På med lock och låt dra en stund.
Blanda med pastan och på med flingsalt, riven parmesan och rikligt med hyvlad tryffel.

'Nu är bara frågan vad man skall dricka till?, Champagne, vit bourgogne, Röd bourgogne eller kanske en lite slankare Barolo/Barbaresco
Låter sjukt gott, dessvärre så är det inte så ofta som några tryfflar gästar mitt kylskåp :( -Kan man kanske använda selleri istället?
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Mac'n'Cheese, alltid Mac'n'Cheese. Hedniskt och hedonistiskt på samma gång. Fan vad man kan gegga igång.
Vill du dela med dig av vad du brukar röra ihop?
-Övertygad om att du har en variant på lager som lägger sig som bomull runt hjärtat och får änglar att sjunga :)
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Vill du dela med dig av vad du brukar röra ihop?
-Övertygad om att du har en variant på lager som lägger sig som bomull runt hjärtat och får änglar att sjunga :)
Charmen är ju kontrasterna. Man tar det mest amerikanskt smaklösa som finns och gör det till något helt galet.

Gjorde ju den där med tryffelpeccorino och grisbechamel förra året. Går nu i tankarna på att göra något med hummer, det vore väl lite coolt? Samla ihop coralen och torka, och så kokar man en riktigt fet hummerfond, och dubbelgrädde eller ngt. Och så några riktigt bra ostar. :D Spekulationus maximus!
 

Keen

slan
Charmen är ju kontrasterna. Man tar det mest amerikanskt smaklösa som finns och gör det till något helt galet.

Gjorde ju den där med tryffelpeccorino och grisbechamel förra året. Går nu i tankarna på att göra något med hummer, det vore väl lite coolt? Samla ihop coralen och torka, och så kokar man en riktigt fet hummerfond, och dubbelgrädde eller ngt. Och så några riktigt bra ostar. :D Spekulationus maximus!


Låter som vi bör ha en mac'n'cheese-kväll också :D
 

Toby

Medlem
Charmen är ju kontrasterna. Man tar det mest amerikanskt smaklösa som finns och gör det till något helt galet.

Gjorde ju den där med tryffelpeccorino och grisbechamel förra året. Går nu i tankarna på att göra något med hummer, det vore väl lite coolt? Samla ihop coralen och torka, och så kokar man en riktigt fet hummerfond, och dubbelgrädde eller ngt. Och så några riktigt bra ostar. :D Spekulationus maximus!

Först tänkte jag nej, men sedan tänkte jag okej! :D

Jag kan rekommendera denna:

image2.JPG

image1.JPG

Pasta med parmesan och Karl-Johan svamp.
 

Gurto

Medlem
En bra ragu bolognese till pasta är ju aldrig fel. Så här gör jag:
Brynt bitar av högrev. I med tomatpuré. Lägg åt sidan.
I olivolja mjuksteks sedan lök, vitlök, rotselleri och morot. I med köttet igen samt vitt vin, kycklingbuljong, lagerblad, timjan och oregano. Låt småputtra tills köttet faller isär. Lite mjölk i mot slutet. Servera med riven parmesan och pasta.
 
Efter flera år av att slaviskt ha dyrkat David Changs kulinariska påhitt insåg jag att det man kan göra med rökt gris och ramen borde kunna anpassas till en klassisk svensk-italiensk pastarätt. Jag ville ha något komplett hedonistiskt, men samtidigt inte helt iögonfallande (typ dubbelgrädde och smält ost, även om mina barn som är uppväxta på mac'n cheese, uppskattar när jag gör den på Västerbotten eller gruyere, det får bli en senare post om det), och viktigast av allt, snabbt o enkel assemblage, och gärna något som passar till mina älskade pinot-viner från oregon.

Steg ett: ta en rejäl bit rökt sidfläsk, tärna och stek hårt i emaljerad gryta. I med litet lök, vitlök, färsk chili, fräs litet till. I med något egentligen litet för drickbart vin, koka upp, skumma, reducera, sila, sätt åtsidan.

Steg två: fräs litet svamp (har gjort med alla klassiska svenska svampar, funkar med det mesta) - and don't crowd the 'shrooms!! - i med litet mer sidfläsk, fräs det också.

Steg tre: brukar ta barillas capellini (ängelhårspasta), och bara ge det ett snabbt dopp i kokande vatten. Montera sen med buljongen/reduktionen/ramenspadet och svamp/fläskfräset. För att ge det litet färg och örtighet brukar jag hacka i oerhört stora mängder bladpersilja samt ibland litet andra färska örter och kanske litet lök. Samt ännu större mängder Parmigiano riven över härligheten. Tidigare brukade jag, av dåligt samvete över hur onyttigt detta var, strö några färska och fint illgröna sojabönor (snabbt kokade i buljongen) över. Min fru sa till mig att det inte behövdes så nu har jag slutat med detta.

Steg fyra: öppna minst en flaska bra pinot.

Brukar bli bra. Men det går åt sjukliga mängder rökt fläsk.
 
Toppen