Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Hämta/lagra data från systembolaget

Vino fino

Medlem
Vad är största fördelen med att handla på andra platser från bolaget? Bättre priser? Bättre utbud?
Jag köper inte så avancerade viner. Generellt ligger mina inköp under 200:-/flaska.
Klart grabben ska handla på nätet.

Största fördelen: utbudet, och särskilt under 200 kr. Du kanske vill prova lite olika Bandol? Cahors? Loire? Det bästa från Sydamerika under 200? Du vill prova de hetare icke-ännu-etablerade producenterna från USA? Du kanske vill slippa 4328 olika men ändå identiska italienare upp till 150 kr?

Ditt bröst kommer att fyllas av värme när DHL-mannen bär in flaskorna i vardagsrummet och du får känna dig som en vuxen, själv tänkande konsument.

Behöver egentligen inte säga så mycket mer än visa utbudet på Bandol upp till 150 kr.... eller förlåt, vi var tvungna att gå upp till 200 kr för att få den imponerande slutsumman 4 pavor.

Screen Shot 2015-03-17 at 23.46.24.png


som kan jämföras med sortimentet från Veneto upp till 200 kr....

Screen Shot 2015-03-17 at 23.50.27.png
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
"
Klart grabben ska handla på nätet.

Största fördelen: utbudet, och särskilt under 200 kr. Du kanske vill prova lite olika Bandol? Cahors? Loire? Det bästa från Sydamerika under 200? Du vill prova de hetare icke-ännu-etablerade producenterna från USA? Du kanske vill slippa 4328 olika men ändå identiska italienare upp till 150 kr?

Ditt bröst kommer att fyllas av värme när DHL-mannen bär in flaskorna i vardagsrummet och du får känna dig som en vuxen, själv tänkande konsument.

Behöver egentligen inte säga så mycket mer än visa utbudet på Bandol upp till 150 kr.... eller förlåt, vi var tvungna att gå upp till 200 kr för att få den imponerande slutsumman 4 pavor.

Visa bifogad bild 3634

som kan jämföras med sortimentet från Veneto upp till 200 kr....

Visa bifogad bild 3635

Denna tråd skulle jag gilla (om den inte redan finns): "Vilka viner rekommenderas av internetleverantörer på nätet!"

...eller att ni börjar fylla på Maltens nya tråd "Förslag på vintips- och diskussionstråden (Vin rekommenderade av finewines.se)"

Jag har fullt upp att följa alla SBs släpp och några internetleverantörer, att det är nästan ett heltidsjobb:). De som har några TIPS får gärna dela med sig... det är det jag gillar med forumet, det finns alltid de som har mer kunskap än man själv kan uppbringa...
 
Last edited:

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Det var precis något liknande som jag tänkte mig! Dela gärna med dig (om du vill!) när du är klar :)
Hur lång tid tror du att det tar att bygga detta? (Jag frågar endast för att få en tidsuppfattning då jag inte är insatt i IT).

Konceptuellt är det inte särskilt svårt, och borde inte ta så lång tid. Problemet är min tidsbrist pga. jobb och diverse andra åtaganden och utbildningar. Om jag arbetar på det kvällstid kanske jag kan ha ett färdigt utkast öppet för de som vill om några veckor.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Konceptuellt är det inte särskilt svårt, och borde inte ta så lång tid. Problemet är min tidsbrist pga. jobb och diverse andra åtaganden och utbildningar. Om jag arbetar på det kvällstid kanske jag kan ha ett färdigt utkast öppet för de som vill om några veckor.

Det lät som musik i mina öron! Pinga gärna mig när du är klar, om du inte gör en egen tråd!
 

Silenos

Medlem
"

Denna tråd skulle jag gilla (om den inte redan finns): "Vilka viner rekommenderas av internetleverantörer på nätet!"

...eller att ni börjar fylla på Maltens nya tråd "Förslag på vintips- och diskussionstråden (Vin rekommenderade av finewines.se)"

Jag har fullt upp att följa alla SBs släpp och några internetleverantörer, att det är nästan ett heltidsjobb:). De som har några TIPS får gärna dela med sig... det är det jag gillar med forumet, det finns alltid de som har mer kunskap än man själv kan uppbringa...

Starta en ny tråd och var lite konkret så får du säkert lite hjälp.

Tack för Terra di Lavoro-tipset, ett vin jag varit nyfiken på ett tag. Jag hade faktiskt missat att SB hade den till bra pris, så nu är en flarra på väg hemåt.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Klart grabben ska handla på nätet.

Största fördelen: utbudet, och särskilt under 200 kr. Du kanske vill prova lite olika Bandol? Cahors? Loire? Det bästa från Sydamerika under 200? Du vill prova de hetare icke-ännu-etablerade producenterna från USA? Du kanske vill slippa 4328 olika men ändå identiska italienare upp till 150 kr?

Ditt bröst kommer att fyllas av värme när DHL-mannen bär in flaskorna i vardagsrummet och du får känna dig som en vuxen, själv tänkande konsument.

Behöver egentligen inte säga så mycket mer än visa utbudet på Bandol upp till 150 kr.... eller förlåt, vi var tvungna att gå upp till 200 kr för att få den imponerande slutsumman 4 pavor.

Visa bifogad bild 3634

som kan jämföras med sortimentet från Veneto upp till 200 kr....

Visa bifogad bild 3635
Efter lite letande visade det sig inte vara så lätt att hitta en näthandlare som hade fler än 4 röda Bandolviner under 200kr i sitt sortiment. Massor av rosé från Bandol fanns det att hitta dock.

Sen är det pinsamt att systembolaget med sin monopolställning inte tar större ansvar för mångfalden i sitt utbud, utan låter marknadskrafterna styra det mesta.
 

Vino fino

Medlem
Efter lite letande visade det sig inte vara så lätt att hitta en näthandlare som hade fler än 4 röda Bandolviner under 200kr i sitt sortiment. Massor av rosé från Bandol fanns det att hitta dock.

Sen är det pinsamt att systembolaget med sin monopolställning inte tar större ansvar för mångfalden i sitt utbud, utan låter marknadskrafterna styra det mesta.
Det är svårt att hitta en enstaka näthandlare med ensamrätt att sälja till ett land med 10 miljoner invånare, också. Fanns det sådana så hade de säkert haft fler än fyra röda Bandol under 200 kr i deras sortiment.

Vad gäller marknadskrafternas påverkan på SB så gäller ju det enbart inkvalade produkter. Lanseringsplanerna kan de inte gärna skylla på någon annan. De briljanta direktiven tas fram från hjärntrusten vid Kungsträdgården. Visst håller jag med dig, de tar verkligen inte ansvar för mångfalden.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Konceptuellt är det inte särskilt svårt, och borde inte ta så lång tid. Problemet är min tidsbrist pga. jobb och diverse andra åtaganden och utbildningar. Om jag arbetar på det kvällstid kanske jag kan ha ett färdigt utkast öppet för de som vill om några veckor.

Jäklar va tiden går fort! Redan fyra veckor sedan vi diskuterade detta.

Någon utveckling framåt?
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Yep, absolut! Inte så långt som jag hade hoppats dock. Jag arbetar lite för mycket och försöker ta MC-kort när jag inte är på jobbet! :p
Jag måste även hitta en bra server för det hela. Kan nog slänga upp det jag har gjort på en server i helgen.
 

energia

Medlem
Yep, absolut! Inte så långt som jag hade hoppats dock. Jag arbetar lite för mycket och försöker ta MC-kort när jag inte är på jobbet! :p
Jag måste även hitta en bra server för det hela. Kan nog slänga upp det jag har gjort på en server i helgen.

Server finns, vad är det för plattform som behövs? PHP / ASP?
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Jag har inte glömt bort det här, men jag har lite tekniska problem som jag inte tror jag kan lösa redan idag. Dels har min stationära dators boot-disc lagt av, och dels har jag haft lite problem med att få över databasen till Amazon EC2 på bästa sätt. Jag måste reparera min HDD för att komma åt mina källfiler (jag vet, en dödssynd att inte ha versionshantering på sådant här...) och jag vet inte riktigt hur lång tid det tar i förhållande till den tid jag har möjlighet att använda. Jag uppdaterar i den här tråden när jag gjort framsteg! =)
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Jag har inte glömt bort det här, men jag har lite tekniska problem som jag inte tror jag kan lösa redan idag. Dels har min stationära dators boot-disc lagt av, och dels har jag haft lite problem med att få över databasen till Amazon EC2 på bästa sätt. Jag måste reparera min HDD för att komma åt mina källfiler (jag vet, en dödssynd att inte ha versionshantering på sådant här...) och jag vet inte riktigt hur lång tid det tar i förhållande till den tid jag har möjlighet att använda. Jag uppdaterar i den här tråden när jag gjort framsteg! =)

Jag är bara glad att se att projektet och idén inte är nerlagd, just på grund av att jag inte själv har kompetensen att skapa något liknande själv. Jag ser hellre att det tar lång tid och blir bra än vice versa! :)
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Häromdagen så flimrade en länk till https://www.hittavin.se/ förbi. Där verkar man bl.a. kunna se alla viner på SB som Wine Advocate gett 93p eller mer.
Oavsett vad man tycker om Robert Parker och WA så brukar de ju inte bedöma en massa plonk.
Enda hundrapoängaren i dagsläget verkar vara http://www.systembolaget.se/85486 , men jag misstänker att den enda flaskan inte finns i verkligheten.

Rolig hemsida! Bra tips. Jag skapade ett konto och började undersöka omgående :)
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Jodå, det står lite stilla pga. mycket att göra i arbetet och vid sidan om. Jag har noterat irritationen över Systembolagets nya hemsida, så med ett enkelt API så skulle man kunna råda bot på lite sökproblem etc. Jag får se vad jag kan göra i helgen!
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Okej, jag vet att jag är långsam, men jag har så mycket annat att stå i, och när jag väl arbetar på det här lilla "projektet" så kommer jag på nya saker som jag börjar testa och experimentera med, ni vet hur det är...

Hursomhelst, jag har slängt upp en MongoDB-collection som det går att köra queries emot om man vet hur man använder sig av MongoDB. Det körs på en Amazon EC2-instans och om någon är intresserad av att bygga queries mot den så är det fritt fram att skicka ett PM till mig så får du tillgång till det. Observera att det inte är något API utan ren data som måste göras mot själva databasen. Jag håller på och snickrar ihop ett API som följer REST-principen och är OData-baserat.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Okej, jag vet att jag är långsam, men jag har så mycket annat att stå i, och när jag väl arbetar på det här lilla "projektet" så kommer jag på nya saker som jag börjar testa och experimentera med, ni vet hur det är...

Hursomhelst, jag har slängt upp en MongoDB-collection som det går att köra queries emot om man vet hur man använder sig av MongoDB. Det körs på en Amazon EC2-instans och om någon är intresserad av att bygga queries mot den så är det fritt fram att skicka ett PM till mig så får du tillgång till det. Observera att det inte är något API utan ren data som måste göras mot själva databasen. Jag håller på och snickrar ihop ett API som följer REST-principen och är OData-baserat.
Fattar inget, men jag ger dig tummen upp och hoppas att det blir något av det så småningom. :)
 
Toppen