Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Har du fått svamp?

Bubblaren

Medlem
SV: Har du fått svamp?

Pomerol skrev:
Om du inte har möjlighet att förvälla dem så låt de bara ligga framme, luftigt och mycket väl rensade. Då är det bara att frakta hem dem efter en dag eller två och du kan torka/förvälla/äta upp dem hemma.

Jag har förvällt ett par liter av kantarellerna, samt har ngn liter kvar på luftning - klarade tydligen av att göra rätt denna gång :)

Kvällens middag blev smörstekta kantareller med lätt uppvärmd najadlax på salladsbädd med svarta bönor toppad med grovhackad västerbottenost, mums!
 

vintjej

Medlem
SV: Har du fått svamp?

Nu svartnar det för ögonen av avund. Jag var ute på Drottningholm idag och hittade bara några pyttekantareller. Men jag tror att det är första gången jag hittar plockvärdiga trattisar såhär tidigt.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Har du fått svamp?

Nu flyttar jag ut på landet!!

Ett önsketänkande bara, dessvärre :-/
Var ut till stugan och kunde skörda gula kantareller igen, inte lika mycket som veckan före. Men det kompenserades av all svart trumpetsvamp som gömde sig i gräset under hasseln.

Måste ut snart igen då det snart kommit upp mer!
 
Trådskapare
P

Pomerol

Medlem
SV: Har du fått svamp?

Hittade åtte liter kantareller sist jag var ute. Kändes som det inte gick att misslyckas. Dessutom var rödgul trumpetsvamp på god väg, även om de flesta som jag såg var för små. Såg dessutom ganska mycket blek och rödgul taggsvamp samt fårticka men hoppade över dem då det inte är några favoriter i matlagning. Tyvärr har jag inte hittat en enda Karl Johan i år.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Har du fått svamp?

Underbara skogsskafferi!

Bara att gå ut och hämta trattsiar nu, idag blev det lättvindigt 4 liter (mätte efter jag rensat) och igår 3 liter. Pasar bra till mina tysta lamm.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Har du fått svamp?

Om ni inte redan har upptäckt det så är det ett fantastiskt kantarellår i år.
Det kom massor i somras men så kom hettan och alla torkade bort. Men
nu sprutar det kantareller ur marken. Och för första gången i mitt liv har
jag hittat svart trumpetsvamp. I otroliga mängder precis som Pomerol
skrev när han inledde den här tråden.
För ett par veckor sedan hittade vi också massor av Karl-Johan och
troligen beroende på att det var så kallt då, så var de inte angripna av en
massa larver, som de brukar vara.
Däremot har det varit dåligt med Stolt Fjällskivling och de vi hittade var
angripna på något underligt sätt. Var smuliga och konstiga.
Trattkantarellerna, som en del kallar rödgul trumpetsvamp, började komma
redan för ett par veckor sedan vilket är tidigt. Berodde kanske också det
på kylan. De brukar ju annars komma först i oktober när det blir lite kyligare.
Det går inte att undvika att man trampar på dem, så talrika är de. Jag gillar
inte trattar så jag plockar sällan sådana.
Ofta sägs det att det finns så många andra svampar i skogen, men varför
ska man egentligen plocka dem. Min fru, som i och för sig älskar att rensa
och laga svamp, har fullt upp med kantarellerna.
Ni som inte redan har gjort det - ge er ut i skogen i helgen!
 

Guayabera

Medlem
SV: Har du fått svamp?

Var ute för två veckor sen och hittade precis som du helt maskfria och underbara Karl Johan. Beger mig ut i morgon igen. Hoppas på trattkantareller som är fantastiska torkade - prova det!
 

Krug88

Medlem
SV: Har du fått svamp?

Kan det vara Jimmy som det syftas på kanske?
Suspekta ölhak, tatueringar och gris talar ju för det...
 

Bubblaren

Medlem
SV: Har du fått svamp?

(Obs! på svenska!) Suck

Att de orkar regga sig för att göra så värdelösa inlägg. Att sedan riskokaren svarar är väl bara väntat ;)

Har en hemsk höst och lider. Har inte hunnit komma ut och plocka svamp. Så idag plockade jag trattisar och svart trumpet på Bondens marknad. Den sistnämnda är den bäste av dem alla att torka och smula ned i såser i vinterns mörker till lammet (eller hur Riskokaren?!)
 

Krug88

Medlem
SV: Har du fått svamp?

Ja, kan väl bara hålla med dig. För fridens skull... ;)

Älskar verkligen smörstekta kantareller med lite sidfläsk och lök, på toast.
Gärna med en bra sval pinot!
 

Bubblaren

Medlem
SV: Har du fått svamp?

Krug88 skrev:
Ja, kan väl bara hålla med dig. För fridens skull... ;)

Älskar verkligen smörstekta kantareller med lite sidfläsk och lök, på toast.
Gärna med en bra sval pinot!

Härligt!!!

Hälsa flickvännen och tacka för mildhetens attityd :)

Jag köpte förresten rökt sidfläsk idag på Winijas. Supergott!!
 

Elvis

Medlem
SV: Har du fått svamp?

Rensade bort det oseriösa inlägget. Tog även bort Per Stades svar för att bli av med citaten. /Mod
 
SV: Har du fått svamp?

Elvis skrev:
Rensade bort det oseriösa inlägget. Tog även bort Per Stades svar för att bli av med citaten. /Mod
Jag vill anmäla Keen för han skrattade åt det oseriösa inlägget. 8). Vi kan ju inte ha ett forum där folk lägger in oseriösa inlägg. Glad att Elvis rensar bort dem. Det borde räcka med en vecka eller så för honom att bli klar.

Sedan tycker jag för övrigt att det var lågt av Krug88 att direkt tänka på Jimmy. DET gjorde jag verkligen inte ::)
 
SV: Har du fått svamp?

Blev lite iinspirerad så åkte på en tur till skogen. Kom efter ca tre timmar hem med runt 15 liter trattkantarell, vanlig kantarell, rödgul trumpetsvamp, svart trumpetsvamp och karl johan. Svårt att inte trampa på svamparna i skogen. Otroligt mycket. Nu blir det att förvälla , koka svampsoppa och smörsteka svampen.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Har du fått svamp?

shorepower skrev:
Blev lite iinspirerad så åkte på en tur till skogen. Kom efter ca tre timmar hem med runt 15 liter trattkantarell, vanlig kantarell, rödgul trumpetsvamp, svart trumpetsvamp och karl johan. Svårt att inte trampa på svamparna i skogen. Otroligt mycket. Nu blir det att förvälla , koka svampsoppa och smörsteka svampen.

Vilken lycka!!! Grattis - och jag är bara avundsfrisk!
Skit, skit, skit att jag jobbar och pluggar :'(

(vart var du?)
 

Keen

slan
SV: Har du fått svamp?

shorepower skrev:
Jag vill anmäla Keen för han skrattade åt det oseriösa inlägget. 8). Vi kan ju inte ha ett forum där folk lägger in oseriösa inlägg. Glad att Elvis rensar bort dem. Det borde räcka med en vecka eller så för honom att bli klar.

Sedan tycker jag för övrigt att det var lågt av Krug88 att direkt tänka på Jimmy. DET gjorde jag verkligen inte ::)


Usch, dumma mig! Vet inte vad jag tänkte! :-[


...var det nån som sparade inlägget? Vore ju synd om Jimmy inte ens såg det ;D
 
Toppen